Co je to CUV? Nová CUPRA Formentor Vám na to odpoví

Cupra Formentor
Cupra Formentor, foto: Cupra
Petr Boháč , AutoRoad.cz 2. listopadu 2020 20:50
Sdílej:

Segment SUV (Sport Utility Vehicle) zažil v uplynulých 10 letech exponenciální růst. Vozidla z tohoto segmentu se těší největší oblibě zákazníků díky všestrannosti, vyšší výšce a atraktivnímu designu. Automobilový svět se však neustále rozvíjí a objevuje nové cesty. Ukázkou je rostoucí popularita vozidel kategorie CUV (Crossover Utility Vehicles), která jsou kombinací SUV a kompaktních vozů. Podle prognóz se v roce 2028 prodá v tomto segmentu přibližně 500 000 vozů. Jaké jsou základy tohoto segmentu? A proč v něm bude CUPRA Formentor patřit mezi nejvýznamnější hráče? Odpovědi naleznete níže:

- Co je CUV? Je to vůz s prostorností SUV a sportovním duchem kompaktního vozu. To je i případ CUV CUPRA Formentor, prvního exkluzivního modelu značky. „Segment SUV zažívá rozmach, a v něm jsme viděli příležitost, že bychom mohli nabídnout něco odlišného úspěšným přenosem DNA naší značky CUPRA, například sportovnost a dynamiku. Proto jsme stvořili toto CUV, které má všechny pozitivní aspekty vozů SUV, ale přidává k nim také některé charakteristické znaky sportovního nebo kompaktního vozu,“ říká Carlos Galindo, vedoucí produktového marketingu značky CUPRA.

- Důvod jeho existence. Volba vydat se na tuto nezávislou cestu s CUV je jasnou deklarací záměru, jak CUPRA hodlá přispívat k dalšímu rozvoji světa osobních vozů a zejména SUV. Klíčové bylo vytvoření ideální fúze komfortu a sportovnosti. „Vytvořit takový koncept v podobě CUV proto znamenalo zajistit vyšší polohu sedadla, která by dala řidiči pocit, že je králem silnice, ale současně by byla stále ještě dost blízko k vozovce, aby byla možná sportovní jízda a zachovalo se spojení řidiče s asfaltem,“ dodává technická ředitelka značky CUPRA Marta Almuniová.

- Jeho tvary. Jedním z hlavních důvodů rostoucího prodeje těchto modelů je požadavek většího vnitřního prostoru a vyšší polohy sedadla, aniž by to bylo na úkor designu a sportovního charakteru. „Proporce jsou velmi důležité v designu jakéhokoli vozidla, ale v tomto případě byly klíčem k dosažení efektu, který jsme hledali.“ Alberto Torrecillas, designér v ateliéru vnějšího designu značky CUPRA, byl o tom přesvědčen od začátku projektu. Museli nalézt dokonalou harmonii, aby první model značky vyčníval z davu. „Muselo to být něco jedinečného, sofistikovaného. CUPRA Formentor má charakteristicky svalnaté a současně atletické proporce. I navzdory velkorysým rozměrům má nízkou hmotnost. Toho jsme dosáhli díky velmi propracovanému designu, který byl pro nás výzvou,“ vysvětluje Albert.

- Jeho povrchové úpravy a materiály. Stylistické zpracování jeho interiéru a exteriéru měl na starosti tým barev a materiálů, který vede Francesca Sangalliová. Musel si přitom poradit se dvěma největšími výzvami. Na jedné straně měl navrhnout novou paletu barev, která by identifikovala značku, a na druhé straně se mělo jednat o barvy, které budou vhodné pro CUV. „Pro rozpoznání charakteru značky jsou barvy velmi důležité. Každá barva má svou vlastní povahu, vyjadřuje různý postoj. Barvy, které jsme vytvořili pro první model, navržený a vyvinutý exkluzivně pro značku CUPRA, vyjadřují její autentický charakter, DNA CUPRA,“ říká Francesca.

- Jeho duše. Tým inženýrů spolupracoval se dvěma závodními jezdci, kteří vědí o řízení automobilu všechno. Mattias Ekström a Jordi Gené předával týmu inženýrů své postřehy z testování. Díky jejich zkušenostem má Formentor ještě výrazněji sportovní charakter. „Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom dosáhli správného nastavení podvozku, odpružení, řízení a motoru. Všechno jsme testovali společně se závodními jezdci. Vůz se díky jejich pomoci vyznačuje precizností v zatáčkách a reakcemi na pohyby pedálu plynu přesně podle našich představ a našeho záměru vyvolávat emoce,“ říká Marta Almuniová.

Řidič i jeho spolucestující získávají za jízdy smyslové vjemy také prostřednictvím sériově dodávaných anatomických sedadel, která těsně objímají jejich těla, a adaptivního odpružení. Navíc „si můžete volit jízdní režimy na volantu, protože chceme, aby řidič mohl mít ruce na volantu, ať spouští motor, vybírá jízdní režim, nebo řadí,“ dodává na závěr Marta.

První CUV značky CUPRA v číslechVnější délka 4450 mmVnější šířka 1839 mmVnější výška 1511 mm9 barevProgresivní řízení s elektrickým posilovačem R-EPSNezávislé zavěšení všech kol7stupňová převodovka19“ kola z lehké slitinyBrzdy BremboAnatomická sedadla čalouněná kůží v modrém odstínu Petrol Blue

Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.