Co je to CUV? Nová CUPRA Formentor Vám na to odpoví

Cupra Formentor
Cupra Formentor, foto: Cupra
Petr Boháč , AutoRoad.cz 2. listopadu 2020 20:50
Sdílej:

Segment SUV (Sport Utility Vehicle) zažil v uplynulých 10 letech exponenciální růst. Vozidla z tohoto segmentu se těší největší oblibě zákazníků díky všestrannosti, vyšší výšce a atraktivnímu designu. Automobilový svět se však neustále rozvíjí a objevuje nové cesty. Ukázkou je rostoucí popularita vozidel kategorie CUV (Crossover Utility Vehicles), která jsou kombinací SUV a kompaktních vozů. Podle prognóz se v roce 2028 prodá v tomto segmentu přibližně 500 000 vozů. Jaké jsou základy tohoto segmentu? A proč v něm bude CUPRA Formentor patřit mezi nejvýznamnější hráče? Odpovědi naleznete níže:

- Co je CUV? Je to vůz s prostorností SUV a sportovním duchem kompaktního vozu. To je i případ CUV CUPRA Formentor, prvního exkluzivního modelu značky. „Segment SUV zažívá rozmach, a v něm jsme viděli příležitost, že bychom mohli nabídnout něco odlišného úspěšným přenosem DNA naší značky CUPRA, například sportovnost a dynamiku. Proto jsme stvořili toto CUV, které má všechny pozitivní aspekty vozů SUV, ale přidává k nim také některé charakteristické znaky sportovního nebo kompaktního vozu,“ říká Carlos Galindo, vedoucí produktového marketingu značky CUPRA.

- Důvod jeho existence. Volba vydat se na tuto nezávislou cestu s CUV je jasnou deklarací záměru, jak CUPRA hodlá přispívat k dalšímu rozvoji světa osobních vozů a zejména SUV. Klíčové bylo vytvoření ideální fúze komfortu a sportovnosti. „Vytvořit takový koncept v podobě CUV proto znamenalo zajistit vyšší polohu sedadla, která by dala řidiči pocit, že je králem silnice, ale současně by byla stále ještě dost blízko k vozovce, aby byla možná sportovní jízda a zachovalo se spojení řidiče s asfaltem,“ dodává technická ředitelka značky CUPRA Marta Almuniová.

- Jeho tvary. Jedním z hlavních důvodů rostoucího prodeje těchto modelů je požadavek většího vnitřního prostoru a vyšší polohy sedadla, aniž by to bylo na úkor designu a sportovního charakteru. „Proporce jsou velmi důležité v designu jakéhokoli vozidla, ale v tomto případě byly klíčem k dosažení efektu, který jsme hledali.“ Alberto Torrecillas, designér v ateliéru vnějšího designu značky CUPRA, byl o tom přesvědčen od začátku projektu. Museli nalézt dokonalou harmonii, aby první model značky vyčníval z davu. „Muselo to být něco jedinečného, sofistikovaného. CUPRA Formentor má charakteristicky svalnaté a současně atletické proporce. I navzdory velkorysým rozměrům má nízkou hmotnost. Toho jsme dosáhli díky velmi propracovanému designu, který byl pro nás výzvou,“ vysvětluje Albert.

- Jeho povrchové úpravy a materiály. Stylistické zpracování jeho interiéru a exteriéru měl na starosti tým barev a materiálů, který vede Francesca Sangalliová. Musel si přitom poradit se dvěma největšími výzvami. Na jedné straně měl navrhnout novou paletu barev, která by identifikovala značku, a na druhé straně se mělo jednat o barvy, které budou vhodné pro CUV. „Pro rozpoznání charakteru značky jsou barvy velmi důležité. Každá barva má svou vlastní povahu, vyjadřuje různý postoj. Barvy, které jsme vytvořili pro první model, navržený a vyvinutý exkluzivně pro značku CUPRA, vyjadřují její autentický charakter, DNA CUPRA,“ říká Francesca.

- Jeho duše. Tým inženýrů spolupracoval se dvěma závodními jezdci, kteří vědí o řízení automobilu všechno. Mattias Ekström a Jordi Gené předával týmu inženýrů své postřehy z testování. Díky jejich zkušenostem má Formentor ještě výrazněji sportovní charakter. „Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom dosáhli správného nastavení podvozku, odpružení, řízení a motoru. Všechno jsme testovali společně se závodními jezdci. Vůz se díky jejich pomoci vyznačuje precizností v zatáčkách a reakcemi na pohyby pedálu plynu přesně podle našich představ a našeho záměru vyvolávat emoce,“ říká Marta Almuniová.

Řidič i jeho spolucestující získávají za jízdy smyslové vjemy také prostřednictvím sériově dodávaných anatomických sedadel, která těsně objímají jejich těla, a adaptivního odpružení. Navíc „si můžete volit jízdní režimy na volantu, protože chceme, aby řidič mohl mít ruce na volantu, ať spouští motor, vybírá jízdní režim, nebo řadí,“ dodává na závěr Marta.

První CUV značky CUPRA v číslechVnější délka 4450 mmVnější šířka 1839 mmVnější výška 1511 mm9 barevProgresivní řízení s elektrickým posilovačem R-EPSNezávislé zavěšení všech kol7stupňová převodovka19“ kola z lehké slitinyBrzdy BremboAnatomická sedadla čalouněná kůží v modrém odstínu Petrol Blue

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.