Stále více evropských řidičů se rozhoduje pro automobily s automatickou převodovkou. Vyplývá to z aktuálních obchodních výsledků značky Ford. Za pouhé tři roky se podíl osobních a užitkových vozů s automatickou převodovkou na celkových prodejích značky Ford v Evropě více než ztrojnásobil, z 10,4 procenta v roce 2017 na 31,3 procent za první měsíc roku 2020.
„K mnoha přednostem automatických převodovek patří i to, že umožňují řidičům využívat nejmodernější asistenční technologie, které usnadňují a zpříjemňují vše od parkování až po jízdu v kolonách,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i do budoucna, kdy budou lidé ve větší míře přesedat do elektromobilů a z automatických převodovek se tak stane norma.“
Ford nabízí automatické převodovky již déle než 70 let. Dnešní vyspělá technika je však na hony vzdálená průkopnické skříni Ford-O-Matic, která disponovala pouze třemi rychlostními stupni.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Moderní „automaty“ se vyznačují mnoha přednostmi. Mimo jiné přispívají k nižší hlučnosti v kabině nebo pomáhají zmírňovat nevolnost, která některé lidi při cestování automobilem postihuje. Navíc umožňují využívat podpůrné technologie jako adaptivní tempomat se schopností úplného zastavení a opětovného rozjezdu v koloně nebo plně samočinné parkování, při němž řidič pouze drží stisknuté tlačítko.
Prostřednictvím mobilní aplikace FordPass lze dokonce u vybraných vozů s automatickou převodovkou nastartovat na dálku, což umožňuje před odjezdem vychladit nebo vyhřát prostor pro cestující na příjemnou teplotu.
Prosazují se i ve vozech nižších tříd
Za růstem podílu automatických převodovek stojí jejich vzrůstající obliba u zákazníků v segmentech nižší, kompaktní a střední třídy.
Například u modelu Focus dosáhl podíl automatických skříní v lednu letošního roku 30,9 %, zatímco v roce 2017 to bylo pouhých sedm procent.
Rovněž modely Fiesta a Puma lze nyní objednávat s automatickou převodovkou. Ta je ve srovnání s „automatem“ nabízeným ve Fiestě dříve až o 15 procent úspornější.
Dodávky s automatem na vzestupu
Rychlostní skříně s automatickým řazením úspěšně pronikají rovněž do užitkových vozů. Zatímco v roce 2017 mělo touto převodovku 13,4 % prodaných užitkových vozů Ford, letos v lednu jejich podíl vzrostl až na 31 procent.
Konkrétně v případě řady Transit vzrostl podíl verzí vybavených automatickou převodovkou z 4,7 % v roce 2017 na 19 procent v lednu 2020.
Z pěti největších trhů evropského Fordu mají „automaty“ nejvyšší podíl v Německu. Následuje Francie, Spojené království, Španělsko a Itálie.
Další vývoj
Automatické převodovky ukazují směr k elektrifikované budoucnosti, v níž automobily nebudou vyžadovat řazení převodových stupňů, a v delším horizontu až k autonomním vozům.
Nový elektrický Mustang Mach-E lze ve většině situací ovládat jediným pedálem. Rekuperační brzdění, které se spouští při uvolnění akcelerátoru, lze totiž nastavit na takovou intenzitu, že brzdový pedál není při jízdě prakticky zapotřebí.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.