Stále více evropských řidičů se rozhoduje pro automobily s automatickou převodovkou. Vyplývá to z aktuálních obchodních výsledků značky Ford. Za pouhé tři roky se podíl osobních a užitkových vozů s automatickou převodovkou na celkových prodejích značky Ford v Evropě více než ztrojnásobil, z 10,4 procenta v roce 2017 na 31,3 procent za první měsíc roku 2020.
„K mnoha přednostem automatických převodovek patří i to, že umožňují řidičům využívat nejmodernější asistenční technologie, které usnadňují a zpříjemňují vše od parkování až po jízdu v kolonách,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i do budoucna, kdy budou lidé ve větší míře přesedat do elektromobilů a z automatických převodovek se tak stane norma.“
Ford nabízí automatické převodovky již déle než 70 let. Dnešní vyspělá technika je však na hony vzdálená průkopnické skříni Ford-O-Matic, která disponovala pouze třemi rychlostními stupni.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Moderní „automaty“ se vyznačují mnoha přednostmi. Mimo jiné přispívají k nižší hlučnosti v kabině nebo pomáhají zmírňovat nevolnost, která některé lidi při cestování automobilem postihuje. Navíc umožňují využívat podpůrné technologie jako adaptivní tempomat se schopností úplného zastavení a opětovného rozjezdu v koloně nebo plně samočinné parkování, při němž řidič pouze drží stisknuté tlačítko.
Prostřednictvím mobilní aplikace FordPass lze dokonce u vybraných vozů s automatickou převodovkou nastartovat na dálku, což umožňuje před odjezdem vychladit nebo vyhřát prostor pro cestující na příjemnou teplotu.
Prosazují se i ve vozech nižších tříd
Za růstem podílu automatických převodovek stojí jejich vzrůstající obliba u zákazníků v segmentech nižší, kompaktní a střední třídy.
Například u modelu Focus dosáhl podíl automatických skříní v lednu letošního roku 30,9 %, zatímco v roce 2017 to bylo pouhých sedm procent.
Rovněž modely Fiesta a Puma lze nyní objednávat s automatickou převodovkou. Ta je ve srovnání s „automatem“ nabízeným ve Fiestě dříve až o 15 procent úspornější.
Dodávky s automatem na vzestupu
Rychlostní skříně s automatickým řazením úspěšně pronikají rovněž do užitkových vozů. Zatímco v roce 2017 mělo touto převodovku 13,4 % prodaných užitkových vozů Ford, letos v lednu jejich podíl vzrostl až na 31 procent.
Konkrétně v případě řady Transit vzrostl podíl verzí vybavených automatickou převodovkou z 4,7 % v roce 2017 na 19 procent v lednu 2020.
Z pěti největších trhů evropského Fordu mají „automaty“ nejvyšší podíl v Německu. Následuje Francie, Spojené království, Španělsko a Itálie.
Další vývoj
Automatické převodovky ukazují směr k elektrifikované budoucnosti, v níž automobily nebudou vyžadovat řazení převodových stupňů, a v delším horizontu až k autonomním vozům.
Nový elektrický Mustang Mach-E lze ve většině situací ovládat jediným pedálem. Rekuperační brzdění, které se spouští při uvolnění akcelerátoru, lze totiž nastavit na takovou intenzitu, že brzdový pedál není při jízdě prakticky zapotřebí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.