Kde se vzala věc, kterou používáme v autech téměř všichni a děti ji berou za samozřejmost?

AutoRoad.cz, 15. června 2020, 01:02 Google+

Víte, že praotec klimatizace měl v automobilovém vývoji poněkud odlišnou funkci? První využití vůbec nesloužilo komfortu posádky či řidiče, jak je tomu dnes už poměrně běžně i v základní výbavě automobilů.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 24.06. 00:31) Napište svůj názor
Panel klimatizace, ilustrační foto

Panel klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

První chladicí soustava se tak v konstrukci automobilu objevila již v roce 1884. Vynález zabraňoval ledem přehřátí motoru. Až o celou polovinu století později se začalo uvažovat o komfortu cestujících. V současných automobilech, jakým je i nový SEAT Leon, zajišťuje třízónová klimatizace Climatronic udržování nastavené teploty pro řidiče, spolujezdce vpředu a cestující na sedadlech vzadu.

img-responsive

Seat 1400 používal pro ochlazení interiéru jen stažení a otevření skel ve dveřích | foto: Seat

Historie klimatizace ve čtyřech modelech značky SEAT

SEAT 1400: Manuální stahování oken. Přestože první klimatizační systémy, které si nechal patentovat Američan Willis Haviland Carrier, bylo možné namontovat do vozidel již od 40. let 20. století, musel za ně zákazník zaplatit cca 300 dolarů, což v té době bylo opravdové jmění. Všeobecně používaná metoda chlazení byla proto jednoduchá a spočívala ve stažení oken. SEAT 1400 z roku 1953 měl dvě trojúhelníková okénka, jejichž specifické tvary přiváděly proudící vzduch především k dlaním a pažím řidiče a spolujezdce vpředu. Vzduch proudil i do prostoru pro nohy od chladiče, pokud bylo vypnuté topení. 

img-responsive

Seat 1400 využívá speciálního trojúhelníkového okénka v předních dveřích pro ochlazení řidiče a spolujezdce | foto: Seat

SEAT 132: Klimatizace přímo z výroby. Klimatizace se stala opravdovým hitem od té doby, co se na tyto systémy zaměřila jako první výrobce společnost Nash Kelvinator a dodávala je mnoha automobilovým značkám. SEAT 132 z roku 1973 byl prvním vozem SEAT, který mohl být na přání zákazníka vybaven klimatizací přímo z výroby. Vůz navíc disponoval slunečními clonami s jedinečným designem. Sluneční clony nebyly sklopné na závěsech, ale uložené v čalounění stropu, z něhož se vysouvaly. Části clon zasahovaly až do stran, a zabraňovaly tak dopadání přímého slunečního světla zpředu i ze stran.

2. generace modelu SEAT Ibiza: Chladný vzduch s mnoha nastaveními. Modelová řada Ibiza z roku 1993 byla k dispozici s mnohem vyspělejším klimatizačním systémem. Stále však nebylo možné nastavit si přesnou teplotu. Systém chladil méně nebo více především v závislosti na rychlosti ventilátoru, kterou si mohl uživatel nastavit. Systém plnil také důležitou bezpečnostní funkci, protože zbavoval vzduch v interiéru vozu vlhkosti, čímž zabraňoval mlžení čelního okna.

img-responsive

Klimatizace v novém modelu Seat Leon nepřetržitě udržuje teplotu, nastavenou ve 3 zónách prostoru pro cestující | foto: Seat

Nový SEAT Leon: Třízónová klimatizace Climatronic. „U klimatizace Climatronic v novém modelu Leon si může svou vlastní komfortní teplotu, kterou doporučujeme 22 °C, nastavit nejen řidič, ale také spolucestující vpředu i vzadu,“ vysvětluje Eva Villarová, konstruktérka klimatizačních systémů ve společnosti SEAT. Systém s mnoha senzory (venkovní i vnitřní teplota vzduchu, sluneční záření, atmosférický tlak a vlhkost vzduchu) reguluje činnost jednotlivých komponentů, aby udržel nastavenou teplotu bez ohledu na venkovní podmínky. U modelů s hybridním pohonem lze klimatizaci Climatronic navíc ovládat na dálku. Díky tomu je uvnitř vozu ideální teplota již v okamžiku, kdy uživatel usedá za volant. Senzor kvality vzduchu kromě toho detekuje nadměrné znečištění, automaticky uzavře přívody venkovního vzduchu a přejde na vnitřní recirkulaci vzduchu. Systém Air Care současně čistí vzduch a zahrnuje dokonce i filtr odstraňující ze vzduchu alergeny.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Kde se vzala věc, kterou používáme v autech téměř všichni a děti ji berou za samozřejmost?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 24.06.2020 00:31 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus NX 300h

Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Škoda Slavia má být divokým a nespoutaným spiderem

První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

Ilustrační foto

Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

DS

DS Automobiles je všestranná prémiová značka, podporuje formule i módu

Suzuki Ignis

Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

CUPRA el-Born

První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

Peugeot 208 Rally 4

Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

reklama

Doporučujeme

Forda Fiestu lze nově objednávat také s elektrifikovaným hnacím ústrojím

Ford dodal Fiestě vyšší výkon a snížil spotřebu. Použil, co Japonci dlouho…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

  2. VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

  3. Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

  4. Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

  5. Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

  6. První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud