Víte, že praotec klimatizace měl v automobilovém vývoji poněkud odlišnou funkci? První využití vůbec nesloužilo komfortu posádky či řidiče, jak je tomu dnes už poměrně běžně i v základní výbavě automobilů.
První chladicí soustava se tak v konstrukci automobilu objevila již v roce 1884. Vynález zabraňoval ledem přehřátí motoru. Až o celou polovinu století později se začalo uvažovat o komfortu cestujících. V současných automobilech, jakým je i nový SEAT Leon, zajišťuje třízónová klimatizace Climatronic udržování nastavené teploty pro řidiče, spolujezdce vpředu a cestující na sedadlech vzadu.
Historie klimatizace ve čtyřech modelech značky SEAT
SEAT 1400: Manuální stahování oken. Přestože první klimatizační systémy, které si nechal patentovat Američan Willis Haviland Carrier, bylo možné namontovat do vozidel již od 40. let 20. století, musel za ně zákazník zaplatit cca 300 dolarů, což v té době bylo opravdové jmění. Všeobecně používaná metoda chlazení byla proto jednoduchá a spočívala ve stažení oken. SEAT 1400 z roku 1953 měl dvě trojúhelníková okénka, jejichž specifické tvary přiváděly proudící vzduch především k dlaním a pažím řidiče a spolujezdce vpředu. Vzduch proudil i do prostoru pro nohy od chladiče, pokud bylo vypnuté topení.
SEAT 132: Klimatizace přímo z výroby. Klimatizace se stala opravdovým hitem od té doby, co se na tyto systémy zaměřila jako první výrobce společnost Nash Kelvinator a dodávala je mnoha automobilovým značkám. SEAT 132 z roku 1973 byl prvním vozem SEAT, který mohl být na přání zákazníka vybaven klimatizací přímo z výroby. Vůz navíc disponoval slunečními clonami s jedinečným designem. Sluneční clony nebyly sklopné na závěsech, ale uložené v čalounění stropu, z něhož se vysouvaly. Části clon zasahovaly až do stran, a zabraňovaly tak dopadání přímého slunečního světla zpředu i ze stran.
2. generace modelu SEAT Ibiza: Chladný vzduch s mnoha nastaveními. Modelová řada Ibiza z roku 1993 byla k dispozici s mnohem vyspělejším klimatizačním systémem. Stále však nebylo možné nastavit si přesnou teplotu. Systém chladil méně nebo více především v závislosti na rychlosti ventilátoru, kterou si mohl uživatel nastavit. Systém plnil také důležitou bezpečnostní funkci, protože zbavoval vzduch v interiéru vozu vlhkosti, čímž zabraňoval mlžení čelního okna.
Nový SEAT Leon: Třízónová klimatizace Climatronic. „U klimatizace Climatronic v novém modelu Leon si může svou vlastní komfortní teplotu, kterou doporučujeme 22 °C, nastavit nejen řidič, ale také spolucestující vpředu i vzadu,“ vysvětluje Eva Villarová, konstruktérka klimatizačních systémů ve společnosti SEAT. Systém s mnoha senzory (venkovní i vnitřní teplota vzduchu, sluneční záření, atmosférický tlak a vlhkost vzduchu) reguluje činnost jednotlivých komponentů, aby udržel nastavenou teplotu bez ohledu na venkovní podmínky. U modelů s hybridním pohonem lze klimatizaci Climatronic navíc ovládat na dálku. Díky tomu je uvnitř vozu ideální teplota již v okamžiku, kdy uživatel usedá za volant. Senzor kvality vzduchu kromě toho detekuje nadměrné znečištění, automaticky uzavře přívody venkovního vzduchu a přejde na vnitřní recirkulaci vzduchu. Systém Air Care současně čistí vzduch a zahrnuje dokonce i filtr odstraňující ze vzduchu alergeny.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?