Hyundai je již tři desetiletí v čele vývoje ekologických vozidel, od hybridních pohonů až po palivové články na vodík. Rozvoj společnosti Hyundai je založen na progresivním přístupu, jehož klíčovým aspektem je poskytování čisté mobility a propagace trvale udržitelné budoucnosti.
Přestože se elektromobily a hybridní vozy začaly v širším měřítku prodávat až v uplynulém desetiletí, představil Hyundai svůj první elektromobil již v roce 1991. Od té doby následovala řada oblíbených ekologických modelů. V roce 2020 oslavuje společnost Hyundai již 30 let elektrické mobility.
1990 až 1999 – Vývoj prvních elektromobilů HyundaiHyundai učinil první kroky ve vývoji elektromobilů na začátku 90. let 20. století. V roce 1991 odhalila společnost svůj první elektromobil, Sonata Electric Vehicle. Koncepční vůz na základě sedanu Sonata byl vybaven olověnými akumulátory, s nimiž nabízel dojezd 70 km a nejvyšší rychlost 60 km/h.
Hyundai představil v následujících letech další koncepční elektromobily s olověnými akumulátory. V roce 1992 spatřil světlo světa elektromobil na základě modelu Excel s dojezdem 100 km a nejvyšší rychlostí 100 km/h. V roce 1993 vyvinul Hyundai druhý elektromobil odvozený z modelu Sonata. Ten se již mohl pochlubit dojezdem 140 kilometrů a nejvyšší rychlostí 120 km/h. V roce 1994 bylo prezentováno elektricky poháněné Scoupe. I jeho dojezd byl 140 km, nejvyšší rychlost 120 km/h.Hyundai dosáhl ještě většího pokroku ve vývoji elektromobilů po otevření výzkumného a vývojového centra v jihokorejském Namyangu v roce 1995. To vedlo k vývoji elektromobilů Hyundai s akumulátory NiMH (Nickel-Metal Hydride). Mezi ně patřil koncepční vůz Accent EV. Tento vůz nabízel výrazně delší dojezd 390 kilometrů a nejvyšší rychlost 140 km/h.Hyundai v tomto období také uskutečnil první experimenty se systémy hybridního pohonu. Prvním hybridním vozem společnosti byla studie FGV-1, která debutovala v roce 1995 na autosalonu v Soulu.
2000 až 2009 – Pokrok ve vývoji palivových článkůNa přelomu tisíciletí se začala pozornost obracet k otázkám ochrany životního prostředí. Hyundai zahájil v roce 1998 vývoj vozidel s palivovými články a v roce 2000 představil první prototyp takového vozu s označením Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle. První elektromobil s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) byl vybaven nádrží na vodík s tlakem 350 barů pro sadu palivových článků o výkonu 75 kW a nabízel dojezd 230 kilometrů. Přestože se ve své době jednalo o pozoruhodné parametry, bylo zřejmé, že v kombinaci s chybějící infrastrukturou pro automobily s pohonem na vodík nebyly palivové články ještě připraveny pro velkosériově vyráběné vozy.
Hyundai na ženevském autosalonu 2004 představil druhou generaci koncepčního vozu s palivovými články, Tucson FCEV, která byla vybavena novými lithium-polymerovými akumulátory. Mezi řadu technických inovací patřila sada palivových článků o výkonu 80 kW. Významným zlepšením byl také dojezd 300 kilometrů díky palivovým nádržím pro 152 litrů vodíku. Tucson FCEV umožňoval navíc spuštění systému pohonu za mrazivého počasí se zaručenou provozuschopností i po pětidenním stání při teplotě -20 stupňů Celsia.Někteří výrobci automobilů poté spustili velkosériovou výrobu hybridních vozidel. Hyundai si zachoval postavení inovačního lídra v oblasti alternativních pohonů zahájením prodeje sériového modelu Avante LPI Hybrid v roce 2009. Byl to první hybridní vůz na světě, poháněný spalovacím motorem na LPG. LPI Hybrid byl prvním sériově vyráběným vozem, který využíval lithium-polymerové akumulátory, vyvinuté společností Hyundai ve spolupráci s lokálními partnery. Mezi výhody těchto akumulátorů patří nižší hmotnost a vyšší výkonnost.
2010 až 2019 – Hyundai se stal průkopníkem budoucí mobilityPo dvou desetiletích intenzivního výzkumu a inovativních koncepčních vozů v posledních letech zaměřil Hyundai svou pozornost na sériovou výrobu elektromobilů.
V září 2010 uvedl Hyundai v Soulu svůj první sériově vyráběný elektromobil, BlueOn. Jeho základem byl model Hyundai i10 a zákazníkům nabízel dojezd 140 kilometrů a nejvyšší rychlost 130 km/h. První vysokorychlostní elektromobil Hyundai byl napájen sadou lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 16,4 kWh, jejichž nabíjení trvalo 6 hodin. Tento elektromobil se prodával výhradně v Jižní Koreji a sloužil vládním úřadům.V roce 2011 byl zahájen prodej modelu Hyundai Sonata Hybrid, který byl ohlášen již na autosalonu v Los Angeles v roce 2008. Sonata Hybrid se zapsala do historie jako první konvenční hybridní vůz, který používal lithium-polymerové akumulátory. Celkovou hospodárnost zvyšovala technologie Hyundai Blue Drive, jejímž přínosem byly také nižší emise. Jednalo se rovněž o první hybridní vůz se systémem TMED (Transmission Mounted Electric Device). U tohoto paralelního hybridního systému byl elektromotor připevněn k převodovce. Systém TMED byl nezávisle vyvinut společností Hyundai.Hyundai oslavil zásadní milník v oblasti ekologické mobility v roce 2013. Hyundai ix35 Fuel Cell se tehdy stal celosvětově prvním komerčně nabízeným, velkosériově vyráběným vozidlem s palivovými články na vodík. Model ix35 Fuel Cell poskytoval nejvyšší výkon 100 kW a jeho nádrže měly kapacitu 5,64 kg vodíku. Výbava zahrnovala také sadu lithium-polymerových akumulátorů o kapacitě 24 kWh. Toto vozidlo přinášelo výhody jak zákazníkům, tak i lidské společnosti jako celku. Doplňování paliva bylo rychlé, dojezd byl pozoruhodných 600 kilometrů a emise CO2 byly nulové.V roce 2016 představil Hyundai model IONIQ, první vůz na světě, který nabízel v jednom druhu karoserie tři různé druhy elektrifikovaného pohonu: hybridní, hybridní s možností vnějšího nabíjení a výhradně elektrický. IONIQ používá technologii Blue Drive ke snižování emisí a optimalizaci provozních vlastností. Elektrická verze má sadu lithium-polymerových akumulátorů o kapacitě 28 kWh a dojezd 200 kilometrů.Všechny verze modelu IONIQ používají ve své konstrukci lehké materiály včetně hliníku a vyspělých vysokopevnostních ocelí, takže jsou lehčí a za jízdy spotřebují méně energie. Mezi další opatření pro ochranu životního prostředí patří inovativní využití recyklovaných a ekologických materiálů a nižší závislost na ropných produktech.Hyundai představil v roce 2018 model NEXO, druhou generaci vozidla s palivovými články a technologickou vlajkovou loď značky. NEXO s nejdelším dojezdem ve své třídě, 666 kilometrů, kombinuje čistou mobilitu s nejmodernějšími funkcemi pro autonomní jízdu a chytrými vyspělými asistenčními systémy.Hyundai v dalším průběhu roku 2018 odhalil celosvětově první malé SUV s elektrickým pohonem, Kona Electric. Poptávka zákazníků po modelu Kona Electric překonala po jeho uvedení na evropský trh všechna očekávání. K dispozici jsou dvě verze akumulátorů s kapacitou 39,2 kWh nebo 64 kWh. Elektricky poháněné SUV nabízí dojezd až 484 kilometrů na jedno nabití.
2020 – Rok elektrifikace značky HyundaiHyundai nyní, po 30 letech inovací ve vývoji ekologických vozidel, nabízí nejrozmanitější produktovou řadu elektromobilů na trhu. Hyundai prodává s modelem NEXO již druhou generaci elektricky poháněných vozidel s palivovými články, zatímco ostatní výrobci jsou u svého prvního modelu nebo o něm teprve hovoří. IONIQ je také nabízen již ve své druhé generaci, což dokládá skutečnost, že Hyundai optimalizuje svá vozidla s alternativními pohony, zatímco ostatní výrobci je stále ještě vyvíjejí.
Hyundai na prahu nového desetiletí i nadále hledí do budoucnosti a upevňuje své vedoucí postavení v oblasti ekologické mobility. Rok 2020 je pro společnost Hyundai „rokem elektrifikace“, což znamená, že Hyundai plánuje do konce roku nabízet více než tři čtvrtiny své produktové řady v Evropě s možností elektrifikovaných verzí a stát se jedním z největších poskytovatelů vozidel s nulovými emisemi v Evropě. Hyundai se však neomezuje jen na osobní automobily a s elektrifikací přichází i do dalších oblastí mobility – konkrétně do sféry závodních vozů a užitkových vozidel. Hyundai plánuje, že do roku 2025 bude jedním ze tří největších poskytovatelů elektricky poháněných vozidel v Evropě.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.