Když se zeptáme, co je nejhorší investicí pro rok 2020, většina z vás odpoví, že akcie. Je tady ale ještě jeden horký kandidát na titul „Nejhorší investice roku 2020“. Stane se jí koupě bateriového elektromobilu? To ukáže blízká budoucnost a proč máme tyto úvahy? Je k tomu hned několik důvodů.
Pro odpověď si zajdeme do země s dosud největším počtem prodaných elektromobilů. Ano, je to Čína, která suverénně vede žebříček prodaných a provozovaných bateriových elektromobilů, a to jak domácí, tak cizí provenience. Samozřejmě tím má taktéž největší počet ojetých bateriových elektromobilů a ty jsou na tomto trhu naprosto neprodejné.
Prvním nejdůležitějším faktorem neprodejnosti je nízká technická úroveň bateriových elektrických prvotin. Tím druhým je snížený dojezd baterií ojetin. Jejich dojezd byl navíc již na počátku z hlediska spotřebitele na hranici použitelnosti.
Jak na tom jsou ojeté elektromobily na českém trhu? Bateriové elektromobily prodávané na počátku elektromobility měly baterie o kapacitě 20 až 25 kWh a novému elektromobilu poskytovaly teoretický dojezd kolem 200 km. Jak ukázaly testy odborných časopisů z té doby, v zimních podmínkách zápasily tyto elektromobily s dojezdem okolo 80 km a v ideálních letních podmínkách nepřekonávaly 150 km.
Dnes je to u bateriových elektromobilů jiné, řekne si většina nadšenců elektromobility. Deklarované dojezdy podle metodiky WLTP, která je ale homologační metodikou neodpovídající skutečným dojezdům při reálném provozu, přesahují i 400 km. V reálném provozu je to spíše 350 až 300 km.
Za v současné době špičkovou hodnotu musí ale zákazník zaplatit přes milion korun a dostane vozidlo nižší střední třídy. Přitom se u většiny automobilek jedná o nedodělek bez tepelného čerpadla, skutečně výkonné nabíječky a kvalitní tepelné regulace baterie.
Mnohé automobilky se navíc nestydí u těchto elektromobilů v „základní výbavě“ (spíše nedostatečné z hlediska praktického použití) účtovat příplatky a nazývat taková zařízení výbavou na přání.
Zdá se, že i s touto nabídkou podporovanou státní dotací by automobilky našly dostatek zájemců o koupi jejich bateriového elektromobilu. Co se však stane se zůstatkovou hodnotu ojetého elektromobilu v případě, že konečně dojde díky novým technologiím k technickému průlomu úrovně elektrického zdroje, to jest podstatné zvýšení kapacity a životnosti vysokonapěťové trakční baterie?
Zůstatková hodnota dnešních ”moderních hig-tech” elektromobilů se prudce propadne. Že o prodejnosti a zůstatkové hodnotě rozhoduje technická úroveň ojetiny v porovnání s nejnovějšími uváděnými elektromobily na trh ukazuje světový trh ojetých vozů u nás i ve světě.
Podívejme se na současné tempo a trendy vývoje bateriových elektromobilů a trakčních baterií. High-tech úroveň trakční soustavy elektromobilu je dána úrovní chemie baterie, výkonem nabíječky a schopnostmi elektroniky řídící a kontrolující proces nabíjení a zátěže. Jak tuto rovnici zvládá leader v oboru TESLA?
Uniká všem konkurentům dokonalou vlastní elektronickou regulací zdrojové a nabíjecí soustavy elektromobilu, která není skládačkou komponentů světově známých dodavatelů elektronických součástí, ale je produktem vlastního vývoje.
Na poli samotných trakčních baterií má dostatečný konkurenční náskok díky základnímu bateriovému článku 18650, který v průběhu let mnohokrát vylepšila. Umožnila tak jejím elektromobilům překonat hranici dojezdu 600 km, navíc udávaného podle metodiky EPA, která nelže spotřebitelům a uvádí skutečně reálný dojezd.
Kromě toho, že vyrábí automobily a vlastní řídící jednotky pracující se svými čipy, se Tesla pustila do akvizic start-up firem zabývajícími se vývojem nových typů baterií. Koupila kanadskou firmu, jež si nyní pod jménem Tesla Motors Canada dala patentovat novou baterii pro elektromobily. Jedná se o novou baterii s menším počtem přísad elektrolytu, kterými jsou dioxazolony a nitrilové siřičitany. Ty sníží množství lithia v elektrolytu lithium-iontové baterie a zároveň zlepší výkonnost a životnost. Tyto Li-Ion baterie nové generace budou využívat monokrystalické NMC katody (sloučeniny niklu, manganu a kobaltu) a nového pokročilého elektrolytu. Elektromobilům používajícím tuto novou baterii umožní dosáhnout hranici životnosti 1 600 000 km. Realizace tohoto projektu je plánována na letošní rok. Pokud budeme věřit marketingovému prohlášení, že nová chemie snižující podíl drahých prvků v baterii na minimum, tím i výrobní náklady a umožní dostat cenu elektromobilů na úroveň benzínových aut, je to ta největší hrozba pro zůstatkovou cenu současných elektromobilů.
Dále Tesla oznámila akvizici společnosti Maxwell, která se specializuje na vývoj super kondenzátorů a vyvíjí technologii „suchých“ bateriových elektrod. Super kapacitátory mají řešit problém baterií při prudké a déle trvající akceleraci, která může nadměrným odběrem elektrické energie poškodit baterii a nezbývá řídící jednotce než takový režim omezit.
Dalším projektem střednědobého charakteru je dokončení vývoje technologie Maxwel pro suché elektrody trakčních baterií. Tato technologie umožní dosáhnout energetickou hustotu baterií přes 300 Wh/kg s tím, že cílem dalšího vývoje je 500 Wh/kg. Současná energetická hustota Li-Ion baterií se blíží hodnotě 150-160 Wh/kg.
V letošním roce přijde na trh s důležitou novinkou taktéž další konkurent, který má dlouhodobé praktické zkušenosti s bateriovými elektromobily. Americký koncern GM ve spolupráci s firmou LG Chem představí nové akumulátory Ultimum, které by měly zajistit dojezd až 650 km dle metodiky EPA!
A potom jsou zde dlouhodobé projekty, které ohlašují průlom ve vývoji nových vysokonapěťových trakčních baterií zvyšující dojezd bateriových elektromobilů nad hranici tisíc km. Jedná se o baterie s pevným elektrolytem, které se nacházejí ve fázi vývoje a zkoušek u firem IBM, Samsung a dalších světových výrobců.
Princip spočívá v nahrazení kapalného elektrolytu baterie pevným materiálem, který může mít podobu plastového polymeru, kompaktních anorganických prášků nebo jejich směsi. Technologie Solid-State Battery umožňuje zvýšit hustotu energie a stabilitu, současně usnadňuje regulaci teploty. Řeší tedy hlavní problémy současných Li-Ion baterií.
Tuto technologii taktéž vyvíjí otec Li-Ion baterií, nositel Nobelovy ceny John Goodenough. O jeho způsobilosti a technickém know-how asi nikdo nebude pochybovat. Navíc v projektu uplatňuje velmi praktický přístup. Jeho druhá generace baterií, kromě podstatně vylepšených parametrů, je navrhována tak, aby mohla být vyráběna na současných výrobních linkách trakčních baterií bez zásadních změn a nutnosti dalších vysokých finančních investicí.
Projekty mnoha technických univerzit ve světě ukazují, že vývoj nových kombinací materiálů pro baterie (například lithia a síry pro Li-S baterie), je velmi intenzivní a současné technologie, z hlediska spotřebitele předražené, tak zastarají velmi rychle...
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.