Zatímco kdysi na sebe museli cestující v autech křičet, aby se ve vyšší rychlosti slyšeli, moderní automobily jsou oproti minulosti oázami klidu. Rozhovory jsou dnes slyšet dobře, stejně jako hudba.
Ford systematicky usiluje o snížení celkové hladiny hluku v interiéru cestou mnoha dílčích zlepšení po celém voze. Nazývá to „strategií šepotu“. Cílem je, aby cestování bylo pro celou posádku příjemnější a méně únavné.
Strategie šepotu
V případě nové generace SUV Kuga se Ford zaměřil na nejrůznější zdroje hluku od podvozku až po těsnění dveří.
Například perforováním koženého čalounění sedadel Kugy Vignale se snížila celková plocha povrchů v interiéru, čímž poklesla i míra akustické odrazivosti.
Aerodynamické zakrytování spodních partií vozu kromě jiného snižuje pronikání aerodynamického i valivého hluku do prostoru pro cestující.
Technici Fordu déle než dva roky testovali více než 70 různých pneumatik na nejrůznějších površích od hladkého asfaltu přes drsný beton až po dláždění, za sucha i za mokra, a v různých rychlostech, aby našli specifikaci pláště, která zajišťuje nejnižší možný hluk při vysoké úrovni komfortu a přilnavosti. Také kanály, jimiž je vedena elektroinstalace a další komponenty, jsou menší a užší. Tím se omezuje proudění vzduchu uvnitř karoserie.
Elektrická kultivovanost
Jízda hybridního vozu bez spuštěného spalovacího motoru je mnohem tišší než u klasického pohonu. Kuga Plug-in Hybrid kombinuje zážehový motor s elektromotorem/generátorem a 14,4 kWh lithium-ion baterií, což jí umožňuje jízdu jen na elektrický pohon.
Po aktivaci režimu EV Now se vypne spalovací motor a vůz je poháněn výhradně elektromotorem. Hlučnost vozu v takovém módu je podle zkoušek v kontrolovaném prostředí pouhých 52 dB(A), což odpovídá mírnému dešti.
Kuga Plug-in Hybrid Vignale disponuje rovněž technologií aktivního potlačování hluku. Ten funguje stejně jako ve sluchátkách – prostřednictvím strategicky rozmístěných mikrofonů detekuje nežádoucí složky akustického spektra a vysílá proti nim zvukové vlny s opačnou fází z reproduktorů audiosystému B&O.
Generační propast
Test provedený Fordem ukázal, že cestující v novém Fordu Kuga Plug-in Hybrid jsou vystaveni o tři čtvrtiny nižšímu hluku než jejich prarodiče, kteří jezdili Fordem Anglia modelového roku 1966.
Většina lidí vnímá konkrétní zvuk jako dvakrát hlasitější než jiný, pokud je mezi nimi rozdíl přibližně 10 decibelů.
Hladina vnitřního hluku v rychlosti přibližně 50 km/h, měřeno na 3. rychlostní stupeň (ve vozech s manuální převodovkou):
1966 Ford Anglia 89 dB1970 Ford Cortina 81 dB1977 Ford Granada 83 dB1982 Ford Cortina 79 dB2000 Ford Mondeo 77 dB2020 Ford Kuga Plug-in Hybrid 69 dB
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?