Co na to řekne Greta? Pohled za oponu s reálnými emisemi CO2

AutoRoad.cz, 9. března 2020, 22:49 Google+

Nové osobní vozy prodané v Evropě v loňském roce vykázaly průměrné emise CO2 121,8 g/km. Je to o 1,3 gramu více než v předchozím roce a znamená to nárůst třetí rok v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim již v letošním roce hrozí sankce. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Průměrné emise se podařilo meziročně snížit jen čtyřem značkám z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Japonci za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které v Evropě tvoří až 60 procent jejich odbytu. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut.

Letošní rok bude podle expertů pro automobilky vyrábějící v Evropě znamenat historický přelom. Direktivní nařízení EU je nutí výrazně snižovat průměrné emise u vyráběných vozů, což může vést ke zdražování.

„Navýšení emisních limitů CO2 naše prodeje neovlivní ani nezdraží naše auta. Zpřísněné normy Toyota i Lexus plní díky hybridním technologiím. Nové vozy tedy splní limity a majiteli se tudíž vyplatí i do budoucna,“ říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.

img-responsive

Označení hybridních modelů Toyota | foto: Toyota

Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a poněkud překvapivě i BMW (129 g/km). Výrobci malých a relativně dostupných elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise i přes nárůst počtu prodaných elektrických aut ale snížit nedokázali. Emise Renaultu dokonce vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.

Mohou za to skutečně SUV? Nikoliv, důvod je prozaičtější
Prodej elektromobilů za poslední rok sice vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodejů benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou podle názorů odborné veřejnosti SUV.

Jejich obrovská popularita, vyšší cena a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s menšími modely, přinášejí jejich výrobcům značné zisky z prodeje, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají. V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je ale jen nepatrně více, než u limuzín (131 g/km). Pointa tedy spočívá ve váze a velikosti vozu.

img-responsive

Renault ZOE | foto: Renault

„Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu," uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.

Nejčistší vzduch má Norsko, nejhorší je ve Švýcarsku. A Česká republika?
Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První místo zaujímá Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo úrovně 83,2 g/km.

Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Česká republika je na 17. příčce se 126,9 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.

Vytisknout

Diskuze: Co na to řekne Greta? Pohled za oponu s reálnými emisemi CO2

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

3 případy, kdy vás povinné ručení nezachrání

3 případy, kdy vás povinné ručení nezachrání

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Toyota Mirai v prodeji na českém trhu. Smysluplná ekologie, ale ceník začíná hodně vysoko...

Volkswagen bude značit vrcholné modely z rodiny ID. písmeny GTX

Volkswagen bude pro vrcholné modely ID. používat označení GTX

Toyota Camry

Toyota Camry – japonský samuraj, který se snaží vyhrát předem prohraný boj

Lexus ES - lepší odhlučnění, větší pohodlí při jízdě, nový dotykový displej, špičková aktivní bezpečnost, jedinečný pocit za volantem

Lexus odhalil luxusní manažerský sedan ES

Volkswagen Polo bude mít premiéru 22. dubna 2021

Nový Volkswagen Polo bude mít světovou premiéru již ve čtvrtek

Ford Transit Nugget

Češi startují nový trend. Obytné vozy jdou na dračku, zejména ty opravdu velké

Land Rover Discovery D300

Test: Land Rover Discovery D300 - Hybridní mastodont za 2,4 milionu, který zvládne téměř vše

Renault Arkana

Nové SUV Coupe míří na Český trh

Nový Seat Ibiza se představuje! Zaměřeno na radost, zážitky, pohodu a ekologii

Nový Seat Ibiza se představuje! Zaměřeno na radost, zážitky, pohodu a ekologii

New Mercedes EQS 2022 - relaxed DRIVING & crazy ELECTRIC SOUND

VIDEO: Nový Mercedes-Benz EQS 2022 je tady!

Lidé během první vlny pandemie na silnicích méně bourali. Povinné ručení tak zdraží jen málo

Lidé během první vlny pandemie na silnicích méně bourali. Povinné ručení tak zdraží jen málo

Lamborghini

Tady šlo o miliony, americký youtuber přeskočil Urusem Aventador

Škoda představila modernizovaný Kodiaq s řadou vylepšení a novým TSI

MODERNIZOVANÝ KODIAQ. Škoda představila své největší SUV s vylepšeními a novým TSI

Škoda připravila Octavii pro náročnější, dynamickou verzi Sportline

Škoda připravila Octavii pro náročnější, ale pod vrcholnou sportovní verzí RS

reklama

Doporučujeme

Bentley Bacalar

Bentley Bacalar, exkluzivní roadster jen pro 12 vyvolených

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nové SUV Coupe míří na Český trh

  2. Nový Seat Ibiza se představuje! Zaměřeno na radost, zážitky, pohodu a ekologii

  3. Češi startují nový trend. Obytné vozy jdou na dračku, zejména ty opravdu velké

  4. VIDEO: Nový Mercedes-Benz EQS 2022 je tady!

  5. Lexus odhalil luxusní manažerský sedan ES

  6. Toyota Mirai v prodeji na českém trhu. Smysluplná ekologie, ale ceník začíná hodně vysoko...

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud