Nové osobní vozy prodané v Evropě v loňském roce vykázaly průměrné emise CO2 121,8 g/km. Je to o 1,3 gramu více než v předchozím roce a znamená to nárůst třetí rok v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim již v letošním roce hrozí sankce. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics.
Průměrné emise se podařilo meziročně snížit jen čtyřem značkám z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Japonci za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které v Evropě tvoří až 60 procent jejich odbytu. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut.
Letošní rok bude podle expertů pro automobilky vyrábějící v Evropě znamenat historický přelom. Direktivní nařízení EU je nutí výrazně snižovat průměrné emise u vyráběných vozů, což může vést ke zdražování.
„Navýšení emisních limitů CO2 naše prodeje neovlivní ani nezdraží naše auta. Zpřísněné normy Toyota i Lexus plní díky hybridním technologiím. Nové vozy tedy splní limity a majiteli se tudíž vyplatí i do budoucna,“ říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.
Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a poněkud překvapivě i BMW (129 g/km). Výrobci malých a relativně dostupných elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise i přes nárůst počtu prodaných elektrických aut ale snížit nedokázali. Emise Renaultu dokonce vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.
Mohou za to skutečně SUV? Nikoliv, důvod je prozaičtějšíProdej elektromobilů za poslední rok sice vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodejů benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou podle názorů odborné veřejnosti SUV.
Jejich obrovská popularita, vyšší cena a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s menšími modely, přinášejí jejich výrobcům značné zisky z prodeje, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají. V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je ale jen nepatrně více, než u limuzín (131 g/km). Pointa tedy spočívá ve váze a velikosti vozu.
„Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu," uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.
Nejčistší vzduch má Norsko, nejhorší je ve Švýcarsku. A Česká republika?Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První místo zaujímá Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo úrovně 83,2 g/km.
Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Česká republika je na 17. příčce se 126,9 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.