Růst cen vozidel se týká modelů v základní i nejvyšší výbavě. Nové generace vozidel mohou být nominálně až o 260 tisíc Kč dražší. Zpřísnění a pod pokutou vymáhaných průměrných emisí bude pro evropské automobilky zásadní. V letošním roce se dá očekávat zdražení nabídky konvenčních motorizací. Výrobci rozšiřují nabídku vozidel a roste počet dostupných EV i CNG variací.
I v posledním čtvrtletí roku 2019 pokračoval růst cen vozidel napříč variantami a výbavovými stupni. Ceny automobilů v základní výbavě vzrostly v průměru o 3,8 % oproti třetímu čtvrtletí 2019. Podobný scénář se odrážel u vozidel nejvyšších výbavových stupňů, jejich cena vzrostla mezikvartálně v průměru o 1,3 %. Při srovnání s předchozím čtvrtletím zdražilo 58,2 % automobilů napříč výbavami. Trh zaznamenal růst nabídky benzínových i naftových agregátů o 7,3 %, resp. 1,2 % oproti předchozímu období. Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele.
Automobilky do roku 2020 vstoupily výměnou ceníků většiny modelů. Pouze 16,4 % ze sledovaných vozidel nebylo předmětem žádné cenové změny oproti říjnu 2019. Trendem je zároveň rozšiřování nabídky a v neposlední řadě i zdražování. „Rok 2020 je pro automobilky v celé Evropě přelomovým z důvodu zpřísnění limitů flotilových emisí. Můžeme předpokládat, že se změny ve strategiích dotknou všech evropských trhů, což se na základě našich zjištění potvrzuje i v České republice. Předpokladem je zdražování dosavadní nabídky konvenčních motorizací a podle všeho necelých 60 % sledovaných vozidel na českém trhu zdražilo oproti říjnu 2019,“ uvádí Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Vozidla v základní výbavě zdražila v průměru o 3,8 %Avizované zdražování se promítlo i u vozidel v základní výbavě čili nejlevnějších nabídek sledovaných modelů na trhu. V porovnání se začátkem roku 2018 došlo k navýšení cen o 8,3 % (průměrných 22 tisíc Kč). Při zohlednění inflace tato hodnota poklesne na 3,4 %. Zajímavým údajem ovšem je, že došlo ke zdražení i v porovnání s předchozím obdobím (říjen 2019) a to o 3,3 %. Při pohledu do ceníků se nejvíce změn odehrálo v segmentu C (8,5 % oproti minulému období). Zdražila nejdostupnější Škoda Octavia, Seat Leon ale i Toyota Corolla a Fiat Tipo. Zdražení oproti předchozímu období se však po odečtení inflace dotklo i Mini aut (2,7 %), segmentu malých vozidel (1,0 %), MPV (1,4 %) i SUV (0,9 %). Segment D čili vozidla střední třídy oproti říjnu 2019 navýšil své ceny průměrně o 0,4 %, zatímco u vozidel vyšší střední třídy můžeme sledovat zlevnění o 1,2 %.
Rekordmanem ve zdražování je Ford Kuga, který přišel na trh v nové generaci, která je přibližně o 260 tisíc Kč dražší, než bylo možné pořídit výprodejové provedení předchozí generace. Z opačného konce srovnání základních výbav je naopak ŠKODA Kodiaq, které byla znovu zařazena do nabídky základní benzínová motorizace.
Ceny nejvyšších výbavových stupňů také vzrostlyAni u nejvyšších dostupných specifikací bez příplatků se český trh nevyhnul zdražování. Bez započtení inflace se ceny od počátku roku 2018 navýšily o 4,1 % (průměrných 20 tisíc Kč). Pokud odečteme inflaci, je zřejmé, že nejlépe vybavené verze jsou o 0,6 % levnější než před dvěma lety. V porovnání s říjnem loňského roku však můžeme v průměru hovořit o zdražení o 0,8 % po odečtení inflace, o 1,3 % v nominální hodnotě.
Nejvyšší navýšení cen vrcholných specifikací po odečtení inflace lze pozorovat v segmentu A minivozidel (17,8 %) a u kategorie největších SUV (11,4 %). U nejmenších vozidel je to způsobeno zejména elektrifikací hned několika zástupců, luxusní SUV však zdražila prakticky všechna o velmi podobné hodnoty. Zajímavým faktorem je, že segment nižší třídy C zlevnil o 3,7 % u nejvyšších specifikací oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku.
Rekordmanem v rámci zdražování je opět Ford Kuga, dále trio německých luxusních SUV Mercedes GLE, Audi Q7 a BMW X5, VW Tiguan ale i nové generace francouzských minivozů – Peugeot 208 a Renault Clio. U všech těchto vozidel hovoříme o rozdílu přes 100 tisíc Kč. Tato zdražení jsou ve většině případů způsobena příchodem nových generací, popřípadě faceliftů či nabídnutím dosud nedostupné vrcholné motorizace. Na opačném konci nalezneme vozidla s nejcitelnějším poklesem ceny nejdražší dostupné specifikace, která jsou převážně ze segmentu C – Škoda Octavia, VW Golf, Peugeot 308 a Renault Megane.
Nabídka vozidel se stále rozšiřujeOd počátku roku 2018 můžeme jednoznačně pozorovat trend zužování nabídky motorizací, ale i dostupných specifikací jednotlivých vozidel. Za poslední dva roky byla nabídka dostupných variant snížena o 12,3 %, počet výbavových stupňů však zůstal přibližně zachován. Nabídka benzínových agregátů se zúžila o 5,6 %, u naftových agregátů hovoříme o poklesu 23 % nabízených jednotek oproti začátku roku 2018. O poklesu můžeme hovořit i v případě automatických převodovek (–11,7 %) a nabídky 4x4 (–14,7 %).
Z pohledu omezování nabídky dostupných variant byl nejvíce ovlivněn segment střední třídy D s poklesem 44 % dostupných variant. Premiantem v omezování ceníkové nabídky je Opel Insignia. Nejvíce naftových motorizací zmizelo překvapivě z útrob vozidel kategorie MPV (66 %), následované minivozy (33 %) a nižší střední třídou (25 %). I kategorie SUV se musela rozloučit s 20 % naftových agregátů, zatímco nabídka ve vyšší střední třídě i ve vyšších kategoriích SUV (SUV-D, SUV-E) je relativně neměnná.
Naopak nárůst za poslední dva roky lze naopak po politickém tlaku pozorovat v nabídce bateriových vozidel (na souboru sledovaných vozidel +80 %), plug-in hybridů (necelých 50 %) ale i CNG (přes 20 %).
Srovnání s minulým čtvrtletím však přináší příslib pozitivního vývoje, neboť nabídka se rozšířila o necelých 6 % dostupných variant. Přírůstek zaznamenaly i stavy konvenčních agregátů (zážehové +7,3 %, vznětové +1,2 %), elektrifikovaných modelů je ve srovnání s říjnem nabízeno o 30 % více. Zajímavý nárůst lze pozorovat u CNG, kde se zejména rozšíření palety modelů koncernu VW poháněných CNG postaralo o 50% narůst dostupných modelů.
„Je zajímavé sledovat, jak výrobci postupně opět rozšiřují nabídku. Nikoho asi nepřekvapí růst počtu dostupných elektrifikovaných modelů, nárůst počtu dostupných CNG by ale mohl. Uvidíme, zda se to projeví i na prodejích těchto vozidel v roce 2020 v České republice. Přírůstek nabídky naftových agregátů jen dosvědčuje fakt, že se tyto typy motoru, vzhledem k nízké spotřebě, a tudíž i emisím, poměrně hodí do portfolia zaměřeného na plnění limitů emisí CO2,“ říká Petr Knap.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.