Růst cen vozidel se týká modelů v základní i nejvyšší výbavě. Nové generace vozidel mohou být nominálně až o 260 tisíc Kč dražší. Zpřísnění a pod pokutou vymáhaných průměrných emisí bude pro evropské automobilky zásadní. V letošním roce se dá očekávat zdražení nabídky konvenčních motorizací. Výrobci rozšiřují nabídku vozidel a roste počet dostupných EV i CNG variací.
I v posledním čtvrtletí roku 2019 pokračoval růst cen vozidel napříč variantami a výbavovými stupni. Ceny automobilů v základní výbavě vzrostly v průměru o 3,8 % oproti třetímu čtvrtletí 2019. Podobný scénář se odrážel u vozidel nejvyšších výbavových stupňů, jejich cena vzrostla mezikvartálně v průměru o 1,3 %. Při srovnání s předchozím čtvrtletím zdražilo 58,2 % automobilů napříč výbavami. Trh zaznamenal růst nabídky benzínových i naftových agregátů o 7,3 %, resp. 1,2 % oproti předchozímu období. Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele.
Automobilky do roku 2020 vstoupily výměnou ceníků většiny modelů. Pouze 16,4 % ze sledovaných vozidel nebylo předmětem žádné cenové změny oproti říjnu 2019. Trendem je zároveň rozšiřování nabídky a v neposlední řadě i zdražování. „Rok 2020 je pro automobilky v celé Evropě přelomovým z důvodu zpřísnění limitů flotilových emisí. Můžeme předpokládat, že se změny ve strategiích dotknou všech evropských trhů, což se na základě našich zjištění potvrzuje i v České republice. Předpokladem je zdražování dosavadní nabídky konvenčních motorizací a podle všeho necelých 60 % sledovaných vozidel na českém trhu zdražilo oproti říjnu 2019,“ uvádí Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Vozidla v základní výbavě zdražila v průměru o 3,8 %Avizované zdražování se promítlo i u vozidel v základní výbavě čili nejlevnějších nabídek sledovaných modelů na trhu. V porovnání se začátkem roku 2018 došlo k navýšení cen o 8,3 % (průměrných 22 tisíc Kč). Při zohlednění inflace tato hodnota poklesne na 3,4 %. Zajímavým údajem ovšem je, že došlo ke zdražení i v porovnání s předchozím obdobím (říjen 2019) a to o 3,3 %. Při pohledu do ceníků se nejvíce změn odehrálo v segmentu C (8,5 % oproti minulému období). Zdražila nejdostupnější Škoda Octavia, Seat Leon ale i Toyota Corolla a Fiat Tipo. Zdražení oproti předchozímu období se však po odečtení inflace dotklo i Mini aut (2,7 %), segmentu malých vozidel (1,0 %), MPV (1,4 %) i SUV (0,9 %). Segment D čili vozidla střední třídy oproti říjnu 2019 navýšil své ceny průměrně o 0,4 %, zatímco u vozidel vyšší střední třídy můžeme sledovat zlevnění o 1,2 %.
Rekordmanem ve zdražování je Ford Kuga, který přišel na trh v nové generaci, která je přibližně o 260 tisíc Kč dražší, než bylo možné pořídit výprodejové provedení předchozí generace. Z opačného konce srovnání základních výbav je naopak ŠKODA Kodiaq, které byla znovu zařazena do nabídky základní benzínová motorizace.
Ceny nejvyšších výbavových stupňů také vzrostlyAni u nejvyšších dostupných specifikací bez příplatků se český trh nevyhnul zdražování. Bez započtení inflace se ceny od počátku roku 2018 navýšily o 4,1 % (průměrných 20 tisíc Kč). Pokud odečteme inflaci, je zřejmé, že nejlépe vybavené verze jsou o 0,6 % levnější než před dvěma lety. V porovnání s říjnem loňského roku však můžeme v průměru hovořit o zdražení o 0,8 % po odečtení inflace, o 1,3 % v nominální hodnotě.
Nejvyšší navýšení cen vrcholných specifikací po odečtení inflace lze pozorovat v segmentu A minivozidel (17,8 %) a u kategorie největších SUV (11,4 %). U nejmenších vozidel je to způsobeno zejména elektrifikací hned několika zástupců, luxusní SUV však zdražila prakticky všechna o velmi podobné hodnoty. Zajímavým faktorem je, že segment nižší třídy C zlevnil o 3,7 % u nejvyšších specifikací oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku.
Rekordmanem v rámci zdražování je opět Ford Kuga, dále trio německých luxusních SUV Mercedes GLE, Audi Q7 a BMW X5, VW Tiguan ale i nové generace francouzských minivozů – Peugeot 208 a Renault Clio. U všech těchto vozidel hovoříme o rozdílu přes 100 tisíc Kč. Tato zdražení jsou ve většině případů způsobena příchodem nových generací, popřípadě faceliftů či nabídnutím dosud nedostupné vrcholné motorizace. Na opačném konci nalezneme vozidla s nejcitelnějším poklesem ceny nejdražší dostupné specifikace, která jsou převážně ze segmentu C – Škoda Octavia, VW Golf, Peugeot 308 a Renault Megane.
Nabídka vozidel se stále rozšiřujeOd počátku roku 2018 můžeme jednoznačně pozorovat trend zužování nabídky motorizací, ale i dostupných specifikací jednotlivých vozidel. Za poslední dva roky byla nabídka dostupných variant snížena o 12,3 %, počet výbavových stupňů však zůstal přibližně zachován. Nabídka benzínových agregátů se zúžila o 5,6 %, u naftových agregátů hovoříme o poklesu 23 % nabízených jednotek oproti začátku roku 2018. O poklesu můžeme hovořit i v případě automatických převodovek (–11,7 %) a nabídky 4x4 (–14,7 %).
Z pohledu omezování nabídky dostupných variant byl nejvíce ovlivněn segment střední třídy D s poklesem 44 % dostupných variant. Premiantem v omezování ceníkové nabídky je Opel Insignia. Nejvíce naftových motorizací zmizelo překvapivě z útrob vozidel kategorie MPV (66 %), následované minivozy (33 %) a nižší střední třídou (25 %). I kategorie SUV se musela rozloučit s 20 % naftových agregátů, zatímco nabídka ve vyšší střední třídě i ve vyšších kategoriích SUV (SUV-D, SUV-E) je relativně neměnná.
Naopak nárůst za poslední dva roky lze naopak po politickém tlaku pozorovat v nabídce bateriových vozidel (na souboru sledovaných vozidel +80 %), plug-in hybridů (necelých 50 %) ale i CNG (přes 20 %).
Srovnání s minulým čtvrtletím však přináší příslib pozitivního vývoje, neboť nabídka se rozšířila o necelých 6 % dostupných variant. Přírůstek zaznamenaly i stavy konvenčních agregátů (zážehové +7,3 %, vznětové +1,2 %), elektrifikovaných modelů je ve srovnání s říjnem nabízeno o 30 % více. Zajímavý nárůst lze pozorovat u CNG, kde se zejména rozšíření palety modelů koncernu VW poháněných CNG postaralo o 50% narůst dostupných modelů.
„Je zajímavé sledovat, jak výrobci postupně opět rozšiřují nabídku. Nikoho asi nepřekvapí růst počtu dostupných elektrifikovaných modelů, nárůst počtu dostupných CNG by ale mohl. Uvidíme, zda se to projeví i na prodejích těchto vozidel v roce 2020 v České republice. Přírůstek nabídky naftových agregátů jen dosvědčuje fakt, že se tyto typy motoru, vzhledem k nízké spotřebě, a tudíž i emisím, poměrně hodí do portfolia zaměřeného na plnění limitů emisí CO2,“ říká Petr Knap.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?