Podle průzkumu veřejného mínění, který si nechala vyhotovit technologická společnost Cleverlance od agentury Stem/Mark, by hlavním důvodem Čechů pro pořízení elektromobilu byl jeho ekologický provoz. Za jeho největší výhodu to považují více než dvě třetiny dotázaných. Naopak největším problémem by byla jeho vysoká cena, kterou jako velkou nevýhodu uvedlo přes 60 % respondentů. Průzkum odhalil i vcelku zásadní rozdíly v aspektech, kterých si na elektromobilech všímají ženy a muži.
Přes množící se zprávy o ekologické náročnosti výroby a recyklaci baterií elektromobilů vnímá celých 65,5 % dotázaných jako nejvýraznější výhodu elektromobilů jejich ekologický provoz. V očích Čechů je to tak vůbec nejvýraznější výhoda elektrického pohonu aut. Polovina dotázaných (50,4 %) však považuje za výrazný limit dojezd současných elektromobilů a ještě větším problémem je pak vysoká pořizovací cena. Ta je výraznou nevýhodou pro 60,4 % respondentů.
Jako nejoblíbenější způsob placení za nabíjení elektromobilu na veřejné dobíjecí stanici by si Češi vybrali platbu kartou přímo na stojanu nabíjecí stanice (60,4 % dotázaných). Druhým preferovaným způsobem by pak bylo pravidelné měsíční vyúčtování za odebranou elektřinu (15,8 %). Platbu v aplikaci mobilního telefonu by upřednostnilo pouze 5,4 % dotázaných.
“Nízká míra preference aplikace, jako platebního prostředku je v České republice zatím pochopitelná. Tento fakt vyplývá zejména z nízké informovanosti široké populace o výhodách aplikací, které mají stálí uživatelé elektromobilů k dispozici. Je to rozdíl oproti praxi v zahraničí, kde se k placení za dobíjení elektromobilů aplikace využívají ve velké míře,” říká k výsledku průzkumu Jiří Voldán Executive Director for Solutions Delivery v Cleverlance.
Průzkum odhalil i poměrně velké rozdíly ve vnímání kladů a záporů, kterých si na elektromobilech všímají ženy a muži. Vysoká pořizovací cena je problémem pro 76,8 % mužů, ale jen pro 43,5 % žen. Stejně tak muži se mnohem více obávají drahé servisní péče o elektromobil (29,7 %) než ženy (pouze 12,4 %). Limitovaná životnost baterií elektromobilu by pak byla problémem téměř pro polovinu mužů (49,7 %). U žen je tato obava aktuální pro necelou čtvrtinu (22,1 %) z dotázaných.
Průzkum proběhl na konci roku 2019 na reprezentativním vzorku 609 respondentů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.