GAZelle je etalonem ruských silnic, brzy se však na YouTube videích z palubních kamer mohou začít objevovat zcela nové dodávky. Výrobu svého prvního lehkého užitkového vozu totiž zahájil běloruský MAZ.
GAZ GAZelle je jedním z nejčastějších užitkových vozů, který můžete potkat na ruských cestách. Důvodem její obliby je kromě nízké ceny a robustnosti také poněkud omezený výběr lokálně vyráběných dodávek, což se ale rozhodl změnit běloruský závod MAZ.
Ten je znám i Čechům, nákladní vozy MAZ se objevují i na našich silnicích, kromě těch ale MAZ produkuje a exportuje i autobusy. Lehké užitkové vozy však v Minsku nikdy nevznikaly, dva nové modely jsou tak pro firmu prvotinami. Kromě standardní dodávky MAZ-281040 se bude vyrábět i minibus MAZ-365022, ideální pro provoz populárních maršrutek.
Po pohledu na fotografii ve voze poznáte jasnou inspiraci starším modelem Mercedesu Sprinter druhé generace, který se dodnes drží v prodeji. Podobně jsou ztvárněny světla, i když zcela totožný tvar nemají a stejně tak maska. Téměř shodné jsou dveře a tvar bočních oken, stejně tak výřez na boku karosérii přecházející až na záď dodávky. Nebýt změněného loga, byl by pro méně znalé pozorovatele problém rozeznat nový MAZ od německé dodávky.
Pokud jste ale čekali, že se do staré dobré taktiky kopírování designu opravdu pustili Bělorusové, budete zklamáni. MAZ totiž své nové modely staví z CKD kitů dovážených z Číny. Dodávka i minibus má základ v modelu nazvaném JAC Sunray, který se v Číně vyrábí už od roku 2010. Ve své domovině navíc na přídi nosí logo velmi podobné tomu německému, jen s pěti cípy místo tří.
Bělorusko-čínský stroj je vybaven čínským čtyřválcovým turbodieselem JAC o výkonu 150 koní, který na zadní nápravu přenáší šestistupňová manuální převodovka. Maximální povolená hmotnost je 4050 kg, s pohotovostní hmotností 2620 kg tak na náklad zbývá 1430 kg, v minibusu se usadí až 17 lidí. Problémem ale může být cena, dodávka MAZ se bude zřejmě prodávat za 2,5 milionu rublu, zatímco srovnatelná GAZelle Next se dá pořídit za 1,5 milionu.
Nejde ale o první pokus MAZu dostat se na trh s čínským vozem. V roce 2010 firma představila minibus, založený na čínském King Long Hiase, což byla v Číně velmi oblíbená licenční verze Toyoty HiAce. Stroj, pojmenovaný ruskými novináři MAZelle, se však nedostál z fáze prototypu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.