Severokorejský vůdce Kim Čong-Un je známý svou láskou k luxusním věcem, včetně automobilů. To bylo ostatně vidět i na jeho nedávné návštěvě v Rusku, během které využíval pancéřovanou prémiovou limuzínu Mercedes-Maybach S600 Pullman a v jeho bezpečnostní koloně se navíc objevovaly vozy jako Mercedes-Maybach S62 nebo Lexus LX570. Nikdo přitom ale netuší, jak se KLDR k těmto vozidlům dostává.
Kdykoliv se mediálně známá osobnost objeví v novém automobilu, znamená to pro většinu automobilek reklamu zdarma. Záliba Kim Čong-Una v luxusních vozech Mercedes však přidělává samotné automobilce spíše vrásky na čele, neboť musí pokaždé vysvětlovat, jak se severokorejský vůdce k jejím vozidlům dostal.
A stejné smršti otázek musela automobilka čelit i po nedávném setkání Kim Čong-Una s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, na které dorazil Kim v pancéřované limuzíně Mercedes-Maybach S600 Pullman v hodnotě cca 1.6 milionu dolarů (cca 36,8 mil. Kč). V jeho koloně se navíc objevil nový Mercedes-Maybach S62, jehož cena se odhaduje na cca 500 000 dolarů (11.5 mil. Kč).
Daimler přitom pouze znovu opakoval, že nemá nejmenší ponětí, jak se mohly vozy do země dostat. Samotná automobilka však plně respektuje embargo na dovoz luxusního zboží, včetně automobilů, které bylo na KLDR uvaleno již v roce cca 2013, jak připomíná web the Drive.
„Nemáme nejmenší ponětí, jak se tato vozidla dostala do KLDR," uvedla tisková mluvčí Daimleru v rozhovoru pro Associated Press. „Naše společnost neobchoduje s KLDR již více než 15 let a striktně se drží embarg zavedených EU a USA. Aby automobilka zabránila vývozu automobilů do KLDR nebo na kteroukoliv z jejích světových ambasád, zavedla komplexní proces kontroly exportu. Současně je však potřeba říci, že automobilka už není zodpovědná za prodeje vozů od třetí strany.
Luxusní automobily však nejsou jediný zakázaný kontraband, který se na KLDR zvesela dováží. Řeč může být dokonce i o drahých a kvalitních cigaretách a doutnících, dobrém alkoholu, jachtách, atd. Zákaz dovozu podobného zboží přitom padl již v roce 2013. Nicméně bez větších úspěchů.
I přes řadu zákazů si zkrátka Kim dokázal zpříjemnit život, nicméně ani komise EU zřejmě nebude úplně slepá. Vyšetřovací komise už se totiž začala zajímat, jak se Kim ke svým luxusních vozidlům dostává. Navíc se mezi jeho sbírkou luxusních Mercedesů dají najít i další drahé skvosty, jako třeba vyfocený Lexs LX570.
Láska k německým automobilům je však v KLDR nejspíš dědičná. Limuzínami Mercedes-Maybach jezdil dokonce i severokorejský vládce Kim Čong-Il, který má dodnes jednu ze svých starších oblíbených limuzín zaparkovanou ve svém mauzoleu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?