Kdykoliv se bavíme o automobilech, dříve či později dojde řeč i na jejich výkon, který je nejčastěji udáván v koních. Kde se toto označení jednotky vzalo je možné snadno dopátrat na internetu, stejně jako fakt, že není kůň jako kůň. To dnes ale řešit nechceme. Nás totiž podstatně zaujalo video z Francie, kde jediný živý kůň dokázal něco, na co nestačily desítky koňů motorových.
Pokud se budete pídit po původu jednotky „koňské síly," dozvíte se například z Wikipedie, že se jedná o jednotku zavedenou koncem 18. století Jamesem Wattem, jejíž definice zní „Jedna koňská síla je rovna výkonu, který podává soustavně pracující kůň, který zapřažený v žentouru zdvíhá náklad 180 liber (lb) a ujde při tom za hodinu 144 koleček o poloměru 12 stop." A jakkoliv je citování z Wikipedie vždy značně riskantní, pro naše potřeby to bohatě stačí.
Nejde nám totiž o rozebírání fyzikální veličiny, ale o praktickou ukázku toho, co všechno vlastně jeden takový živý kůň dokáže. Nádherný příklad totiž zachytil jistý Jerome Mouret poblíž města Lamballe na severozápadě Francie, jak uvádí web Motor1, který na video upozornil.
Bílý automobil, kterým je podle všeho nové generace Fordu Focus, zde totiž vyjel ze silnice a skončil v mělkém příkopu. A ačkoliv tahle „nehoda" nevypadá nijak dramaticky, levá zadní část vozu je evidentně ve vzduchu a automobil nebyl schopen se z podmáčeného terénu sám vyprostit.
Pomocnou ruku, nebo spíš kopyto, však nabídl muž s koněm. Majestátní zvíře, oděné do tažného postroje, se zapřelo a bez větších potíží auto vysvobodilo. A to za patřičného údivu a potlesku kolem stojících lidí. O jaký druh koně se jedná sice nevíme, silně nám však připomíná valachy používané dříve v lesnictví a pivovarech, kde bylo potřeba skutečně silných tažných zvířat.
Jediné zvíře tak dokázalo to, s čím si desítky „koní" pod kapotou nedokázaly poradit. A navíc se jedná o krásnou příležitost si připomenout, proč máme pod kapotou právě koně. A to i když je tato jednotka již dávno překonaná a používá se snad už jen a pouze u automobilů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?