Že bude nová Jawa úspěch bylo jasné už od představení tří novinek na podzim loňského roku. Atraktivní a levné modely české značky ale vyvolaly takovou lavinu zájmu, že to výrobci přineslo nečekané problémy.
Znovuzrozená Jawa ve své nové domovině ihned po představení strhla obrovskou pozornost a nejen tam. Není se ostatně čemu divit, všechny tři nové modely bodují povedeným retro designem i nízkou cenou. Technika je ovšem moderní, pod jejich kapotami se ukrývá moderní čtyřtaktní vodou chlazený motor s rozvodem DOHC, jehož vývoj probíhal údajně i v Itálii. Vzhled motoru byl upraven tak, aby připomínal staré vzduchem chlazené jednotky. Na ty má ostatně odkazovat i dvojice koncovek výfuku, jehož zvuk byl laděn tak, aby připomínal staré dvoutakty.
Modely Jawa a Jawa 42 mají objem 293 ccm a výkon okolo 27 koní a 28 Nm. Stylový bobber Perak by měl dostat motor převrtaný na 334 ccm, jehož výkon se má pohybovat okolo 30 koní a 31 Nm. Oba motory jsou spárovány s manuální šestistupňovou převodovkou a nechybí jim ani ABS.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Problémem je tak paradoxně až příliš velký zájem a možná příliš rychlá expanze. Indická Jawa, která patří pod mohutný koncern Mahindra, totiž během posledních pár měsíců otevírala nové showroomy jako zběsilá, před pár dny tak otevřela už svůj stý. Dohromady už tak má své zastoupení v 77 městech Indie a všude se setkává s podobným nadšením.
Zároveň ale má Jawa problém rozjet produkci na požadovanou kvantitu, výroba se rozjela teprve v březnu a firma má k dispozici jedinou továrnu, produkující první dva modely znovuzrozené značky. O zpožděních souvisejících s dodávkami nových motorek firma informovala už koncem loňského roku, kdy bylo otevřeno jen deset showroomu. Nově příchozí zájemci si tak v případě objednání Jawy musí počkat 5-9 měsíců. Jawa přitom i nadále přijímá nové objednávky a dále rozšiřuje svou distribuční síť, pokud tedy nerozšíří své výrobní kapacity, bude tento problém do budoucna ještě významnější. Původní prohlášení Jawy mluvily o plánu vyrobit a dodat přes 90 tisíc kusů motorek do konce roku.
Jedním z kroků, který indická Jawa provedla, je ale zpoždění oficiálního uvedení bobberu Perak do prodeje, ten se tak má nově představit až v září. Také v jeho případě se dá počítat s obrovským zájmem, Jawa tedy do té doby musí vyřešit své kapacitní problémy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.