Solné pláně Bonneville v severním Utahu jsou místem, kde se lidé svými pokusy o dosažení maximální rychlosti snaží zapsat do historie. Každý takový pokus ovšem přináší i obrovské riziko nehody, které většinou končí tragicky. O tom se na vlastní kůži přesvědčil i Robert Dalton, zkušený závodní jezdec, který se po nehodě svého vozu v rychlosti 687 km/h podruhé narodil.
Robert Dalton vyrazil na solné pláně v Bonneville se svým závodním speciálem Flashpoint Streamliner, který pohání výkonný motor Hemi. Během první jízdy dosáhl Dalton působivé rychlosti 436 mil v hodině, tedy cca 701.6 km/h, ovšem za měřeným úsekem jeho rychlost vzrostla dokonce až na 451 mph (725.8 km/h). A ačkoliv se jeho nejvyšší rychlost nezapočítávala, i jeho měřený záznam by stačil na zápis nového rekordu pro vozidla poháněná pístovým motorem.
Aby však rekord mohl být uznán, musel Dalton absolvovat dva měřené pokusy, přičemž na ten druhý se vyráží v opačném směru. Za výsledek se pak počítá průměrný čas zjištěný z obou jízd. Během druhé jízdy se však stalo něco, čeho se každý jezdec podobných závodních speciálů obává. V rychlosti hraničící s polovinou rychlosti zvuku totiž Streamlineru praskla levá zadní pneumatika.
Je téměř nemožné představit si, jaké pocity musel zažívat pilot, když v takové rychlosti ztratil kontrolu nad vozem. My sice nemáme záběry z kabiny, členové závodního týmu však zveřejnili video natáčené ze závodní plochy, kde je jasně vidět exploze pneumatiky i následné roztočení-se závodního speciálu. Ten se po solné plání začal točit a odskakovat skoro jako plochý kámen hozený na vodní hladinu.
Z auta začaly téměř okamžitě odlétat kusy plechů, díky kterým měla karoserie aerodynamický tvar a snadněji se prořezávala odporem vzduchu. Přitom byl ještě stále slyšet řev motoru, který je upraven pro spalování nitromethanu. Brzdná dráha nabouraného vozu se odhaduje na více jak jednu míli, tedy přes 1.6 kilometrů.
Zní to až neuvěřitelně, ale Dalton vyvázl z vozu bez zranění a dokonce se nechal vyfotit vedle toho, co z auta zbylo. Jeho obrovským štěstím bylo, že šasi vozu a jeho ochranná klec vydržely náraz i následné smýkání po solné pláni. Jeho tým pak k fotografii, na které se opírá o vrak, uvedl následující: „Bob říkal, že chtěl stejně udělat pár změn v tom, jak je karoserie uchycena k rámu." Tenhle chlap je prostě drsňák do morku kosti.
Většina lidí by se nejspíš po podobném zážitku sesypala a několik dnů nechtěla na závody ani pomyslet. Robert Dalton se ale podle všeho nenechá ničím zastavit na své mnohaleté cestě k dosažení nových rychlostních rekordů chce pokračovat.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?