Premiéra prvního evropského Raptoru, kterým byl postaven na základech Fordu Ranger, se odehrála poměrně netradičně na herní akci Gamescon. Nyní se však novinka dočkala i adekvátní motoristické premiéry na Veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicle Show v Hannoveru, kde automobilka konečně odhalila plno specifikaci.
Výkonné pickupy řady Raptor mají u Fordu mnohaletou tradici, vůbec poprvé se však této konverze dočkal i nejmenší pick-up Ford Ranger, který si na evropském trhu nevede vůbec špatně. Řada lidí proto s napětím očekávala, jak velkolepé změny se nakonec odehrají a zda evropský Raptor nebude jen slabým odvarem toho amerického. Podle dosud dostupných informací se ale zdá, že tyto obavy jsou zbytečné.
Jak už jsme dříve informovali, pod kapotou Rapotru by se měl objevit motor o výkonu přes 210 koní, dlouho jsme toho však nevěděli příliš o podvozku. Nyní už ale víme, že jeho světlá výška bude 283 mm, což je o 56 mm více, než kolik nabídne standardní Raptor. Zvětšily se také nájezdové a přejezdové úhly. Nájezdový nyní činí 32.5 stupně, zatímco přejezdový 24 stupně. V terénu se tedy Raptor rozhodně neztratí.
Pokud už byste se ale náhodou dostali za schopnosti podvozku, nemusíte mít strach. Automobilka totiž vybavila důležité komponenty ochrannými plechy, které by měly něco vydržet. Například pod motor a převodovku přidala automobilka nový ochranný plech z vysokopevnostní oceli o síle 23 milimetrů.
Extrémnímu užívání vozu muselo být přizpůsobeno i šasi, které je vyztuženo vysokopevnostní ocelí s nízkým obsahem hliníku, díky které by měl vůz zvládnout i náročné závody v těžkém terénu. Ve srovnání se standardním Rangerem narostl Raptor o 150 mm do šířky a jeho podvozek byl nastaven tak, aby dokázal odolat „děsivému terénu ve vysokých rychlostech a současně dokázal nabídnout plnou kontrolu a komfort."
Na kvalitě jízdy i ovladatelnosti se významně podílejí i nové tlumiče značky Fox, systém Position Sensitive Damping nebo Wattův přímovod na zadní nápravě, díky čemuž se podařilo prodloužit zdvih tlumičů na přední nápravě o 32 procent a na zadní nápravě o 18 procent.
Celá tato sofistikovaná technika je ovládána pomocí systému Ford Terrain Management System, který nabízí šest jízdních režimů. Normal mód, Sport mód pro rychlou jízdu na tradičních silnicích, Grass/Gravel/SNow (tráva, štěrk, sníh) mód, Mud/Sand (bláto/písek) a mód Baja. Ten je určen pro jízdu vyšší rychlosti v nezpevněném terénu.
Navzdory svým sportovním ambicím však Ford Ranger Raptor zůstává i schopným pracantem. Díky upravenému zadnímu nárazníku s integrovaným taženým zařízením zvládne odtáhnout až 2.5 tuny nákladu, jeho korba má ložn plochy s rozměrem 1560 mm x 1743 mm, přední tažná oka mají zvládnout tažení nákladu o hmotnosti až 4.5 tuny a ta zadní si poradí s nákladem o váze cca 3.8 tuny.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.