Doprava v Itálii, Řecku nebo Chorvatsku: Jaká platí pravidla v nejoblíbenějších destinacích?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. srpna 2018, 09:43 Google+

Letní prázdniny se sice překlopily do druhé poloviny a řadu školáků již děsí návrat do školních lavic, někteří cestovatelé se však rozhodli s odjezdem za mořem vyčkat a tak se stále vyplatí připomenout si, co všechno vás může na silnicích v zahraničí potkal, na co si dávat pozor a čeho se rozhodně vyvarovat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

A jakou jinou destinací začít, než právě Chorvatskem. Jaká pravidla vás čekají na cestě do nejoblíbenější české dovolenkové destinace už jsme rozebírali mnohokrát, na co si ale dát největší pozor přímo ve slunném letovisku u jadranského moře?

Pojďme již tradičně začít u rychlostních limitů, které jsou prakticky totožné s těmi našimi. Ve městě platí 50 km/h, mimo město 90 km/h, na rychlostních silnicích 110 km/h a na dálnicích 130 km/h. Chorvatsko však patří ke státům, kde platí na řidiče dvojí metr. Pokud tedy není 24 let, rovnou si od povolených limitů, s výjimkou města, odečtěte 10 km/h.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Drobné rozdíly se také vztahují na automobily s vlekem, autobusy a větší soupravy. Například s karavanem nebo lodí na vleku budete moci cestovat po silnicích mimo město, na rychlostních komunikacích i dálnicích max. rychlostí 80 km/h.

Zajímavostí je, že v Chorvatsku mohou řidiči usedat za volant až s 0.5 promile alkoholu v krvi. Tato výjimka se však opět nevztahuje na řidiče do 24 let a samozřejmě ani na profesionální řidiče. Ovšem za zmínku stojí, že v případě nehody bude alkohol v krvi brán v potaz.

Většina ostatních pravidel se shoduje s pravidly v České republice. Tedy jízda vpravo, předjíždění vlevo, povinnost používat bezpečnostní pásy, děti musí mít v závislosti na věku a výšce sedačku a děti do 12 let nesmějí sedět na předních sedadlech.

Itálie

Itálie je rodištěm mnoha supersportů zvučných jmen, mimo řadu známých závodních okruhů si však na italských silnicích jejich výkon příliš neužijete. I zde totiž platí ve městě 50 km/h, mimo městě 90 km/h, na rychlostních silnicích „Superstrade" 110 km/h a na dálnicích 130 km/h.

I zde však platí řada omezení. Například s přívěsem se vaše maximální povolená rychlost opět sráží na 80 km/h a radost nebudou mít ani řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz méně než tři roky. Takoví totiž nesmějí na dálnicích překročit rychlost 110 km/h a omezení platí i po stránce alkoholu za volantem.

V Itálii totiž platí podobně jako v Chorvatsku tolerance alkoholu do 0.5 promile. Toto pravidlo se však opět nevztahuje na řidiče začátečníky a profesionální řidiče. 

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

V čem jsou však Italové nesmlouvaví je kouření za volantem v momentě, kdy v autě cestuje těhotná žena nebo dítě. Navíc je také v Itálii zakázáno oddávat se v autě milostným hrátkám, za což hrozí poměrně vysoké pokuty i tresty.

Už jen samotná jízda po italských silnicích se může změnit v pestrá zážitek kdykoliv sjedete do měst. Italové si totiž s dopravními předpisy příliš hlavu nelámou, což platí hlavně o všudypřítomných skútrech. Troubení je na denním pořádku, ovšem problikávání světly už je bráno za agresivitu a to místní nemají rádi. Samotní policisté jsou údajně celkem vstřícní, ovšem sazby jejich pokut patří k těm vyšším. 

Řecko

Řecko a desítky jeho ostrovů nejsou zrovna místem, kam by se hrnulo velké množství turistů z Česka ve vlastních vozech. Pokud ale chcete prozkoumat více než jen přilehlé pláže vašeho hotelového resortu, možná se poohlédnete po nějaké té autopůjčovně a pak už se vám budou znalosti místních pravidel silničního provozu hodit.

Nejvyšší povolená rychlost bývá na většině území shodná s ostatními destinacemi, ovšem vyplatí se sledovat dopravní značení, které může upozorňovat na snížení maximální povolené rychlosti. Ve městě platí stále max. 50 km/h, na dálnici obvykle max. 90 km/h a na dálnicích max. 130 km/h. Pro vozy s vlekem opět platí omezení srážející max. povolenou rychlost na 80 km/h.

I v Řecku si můžete dopřát skleničku před usednutím za volant, neboť limit je 0.5 promile pro běžné řidiče a 0.2 promile pro řidiče začátečníky (do 2 let od získání ŘP.) a profesionální řidiče. Spoléhat se na tuto výjimku se však nedoporučuje, neboť alkohol je okamžitě brán jako přitěžující okolnost a pojišťovna by mohla odmítnout plnění.

Během jízdy po řeckých silnicích se také opět připravte na řidiče, kteří berou dopravní předpisy spíše jako doporučení, než jako zákon. Zvláštní opatrnost se vyplácí zejména na horských silnicích, které mohou být úzké a pod nimi bývá strmý sráz. A pokud na vás někdo troubí, nic si z toho nedělejte, i zde se jedná spíše o formu komunikace, než o agresi. 

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Velkou novinkou pak mohou být přednosti. I v Řecku platí přednost zprava a to dokonce i na kruhových objezdech. Na rozdíl od Česka tedy nemá přednost řidič na objezdu, ale řidič, který se na objezd teprve chystá najet.

Samozřejmostí je pak povinnost používat odpovídající autosedačky pro děti a to v závislosti na jejich věku, výšce nebo váze. A pokud již máte na palubě automobilu dítě, rozhodně zapomeňte na cigarety. Řecko je státem, kde má zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí do 12 let dlouhé tradice. Zákaz také platí pro vozy typu taxi a městskou hromadnou přepravu.

Závěrem

Každý stát má vlastní pravidla silničního provozu, která jsou poměrně rozsáhlá a není v našich silách je všechna pokrýt. Pokud si budete automobil půjčovat, na to nejdůležitější vás buď upozorní samotní zaměstnanci autopůjčovny, nebo je požádejte o radu. V případě cesty vlastním vozem pak většinu novinek spatříte již po přejezdu hranic na informačních tabulích, případně vám informace poskytnou na hraničním přechodu. Tou nejlepší možností je však předem se informovat na stránkách typu ÚAMK, kde najdete kompletní přehled toho nejdůležitějšího.

Vytisknout

Diskuze: Doprava v Itálii, Řecku nebo Chorvatsku: Jaká platí pravidla v nejoblíbenějších destinacích?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Volkswagen

Millerův cyklus, deaktivace válců nebo vypínání motoru. Získají si vaši důvěru?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud