Pokud se předpovědi počasí nemýlí, tak nás v následujících dnech čekají pořádně vysoké teploty, které by mohly atakovat tropickou třicítku. A zatímco děti na prázdninách si podobné počasí jistě užijí u bazénů, řidiče cestující do práce či na dovolenou čekají pořádně horké chvilky. Ani klimatizace totiž nemusí být v rozpáleném autě spásou, pokud se nepoužívá správně.
Španělská automobilka Seat, jejíž sídlo leží ve slunné Barceloně, se proto rozhodla podělit o pár tipů, jak zvýšit účinnost klimatizace jejím správným používáním. Řidiči tak mohou předejít vysokým teplotám v kabině, které způsobují dehydrataci a současně zhoršují reakční časy.
Zbytečně dlouho aktivovaná recirkulace
Tlačítko recirkulace může člověku pomoci rychleji vychladit interiér vozidla tím, že v kabině recirkuluje studený vzduch. Tato funkce může být užitečná i v případech, kdy nechcete vpouštět do kabiny zápach, který se rozléhá venku. Je potřeba však pamatovat na to, že při dlouho zapnuté recirkulaci může dojít k zamlžování oken. Pokud je tedy váš vůz vybaven automatickou klimatizací, doporučuje se ponechat aktivovaný režim Auto.
Špatně namířené výdechy ventilace
Namířit výdechy ventilace s chladným vzduchem přímo na sebe může být osvěžující, ale současně si člověk zadělává na nemoc a výrazně narušuje proudění chladného vzduchu v autě. Nejlepší je proto namířit výdech ventilace směrem vzhůru ke stropu, čímž se chladný vzduch rychleji rozptýlí po celé kabině a vy už tak nebudete muset poslouchat remcání posádky na zadní lavici, které je stále vedro.
Zapnutí klimatizace naplno ihned po usednutí do vozu
Pokud člověk nastupuje do automobilu, který stál pár hodin na sluníčku, jeho prvním krokem bude zřejmě zapnutí klimatizace naplno. Tento postup však ničemu nepomáhá - tedy kromě nadměrného namáhání techniky. Nejlepším postupem je po příchodu k rozpálenému vozu otevřít dveře a okna a nechat vůz alespoň na minutku či dvě vyvětrat. Z vozu tak unikne horký vzduch, který by jinak klimatizace v kabině pouze recirkulovala a těžko by se ho zbavovala.
Nepravidelná údržba
Stejně jako olej, pneumatiky nebo brzdová kapalina, i klimatizace potřebuje pravidelný servis. Zhruba každých 15 000 kilometrů by tak mělo dojít k výměně vzduchového filtru, který posádce zajišťuje čistý vzduch a současně umožňuje pracovat klimatizaci na maximum. Pokud navíc zaznamenáte pokles výkonnosti klimatizace, nebo dokonce zápachy, vyplatí se navštívit specializované servisy, ve kterých vám celý okruh vyčistí a případně doplní či vymění chladivo.
Pozdě zapnutá klimatizace
Některá letní rána mohou být příjemně chladná, díky čemuž řada lidí vypíná i automatickou klimatizaci, která jinak sama reguluje teplotu v automobilu. Tím se však lidé vystavují riziku postupného nárůstu teploty uvnitř automobilu, což sebou přináší poměrně vážná rizika.
Web Motor1 s odkazem na Seat uvádí, že rozdíl 10 °C uvnitř kabiny vozu mezi teplotami 25 °C a 35 °C může vést ke zpomalení reakcí řidiče až o 20 procent. Řidič tak jedná v podstatně jako pod vlivem 0.5 promile alkoholu v krvi.
Při teplotách nad 30 °C jsou navíc řidiči a zejména cestovatelé za dovolenou často vystaveni zrádné dehydrataci. Tu mnoho řidičů i díky klimatizaci ignoruje a poté se dostávají do stavů, kdy je jejich vnímání opět do velké míry ovlivněno. Navíc se mohou dostavit i zdravotní komplikace. Pokud tedy cestujete, nezapomínejte na pravidelné přestávky spojené s doplňování tekutin.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?