Škoda Kodiaq byla pro automobilku velkým krokem do neznáma, ovšem už pár měsíců po zahájení prodejů se ukázalo, že tenhle krok se zatraceně vyplatil. Lidé mají o Kodiaq ohromný zájem a prodeje to potvrzují. Nyní se navíc objevují až neuvěřitelně pochvalné zprávy z druhé strany zeměkoule. Australané jsou totiž z nového Kodiaqu naprosto unesení.
Kodiaq je opravdu zdařilým SUVčkem, což jsme si už mohli několikrát vyzkoušet na vlastní kůži. Z pohledu středoevropana tohle auto splňuje snad všechny možné potřeby, ovšem jak na evropské SUV zareagovali na kontinentu, který je z větší části pokryt extrémně náročným terénem a nehostinnou pouští?
Až neuvěřitelně pozitivně. Australský server News.com.au dokonce Kodiaq vyzdvihl nad všechna ostatní sedmimístná SUVčka - sluší se přitom zdůraznit, že trh sedmimístných SUV je v Austrálii výrazně bohatší, než na co jsme zvyklí z Evropy. Australské podnebí navíc vystavuje automobil každodenně pořádné zatěžkávací zkoušce zvlášť pokud se člověk rozhodne cestovat přes vnitrozemí.
Základem pro úspěch se v Austrálii stala cena. Sedmimístný Kodiaq totiž začíná na částce 46 240 australských dolarů, což vychází na cca 733 000 Kč. Za tuto částku, za kterou jinak v Austrálii koupíte spíše jen středně velké SUV, však dostanete parádně vybavený vůz, který nabídne systém nouzového brzdění, adaptivní tempomat, monitorování tlaku v pneumatik, elektricky ovládané zadní dveře, 8-palcový infotainment a řadu dalších prvků výbavy. Navíc je vůz kryt pětiletou zárukou.
Navíc si redaktoři z News.com.au pochvalují skvělou práci s prostorem. Kromě toho, že Kodiaq nabízí skutečně využitelných sedm míst, totiž nabízí i řadu šikovně umístěných a hlavně praktických odkládacích a úložných prostor. Ať už se budeme bavit o dvou schránkách v přístrojové desce, obří schránce pod loketní opěrkou nebo praktických kapsách ve dveřích. Navíc i v sedmimístném provedení nabídne Kodiaq cca 270 litrů úložného prostoru.
Pochvalu sklidil i 2.0 litrový přeplňovaný motor o výkonu 132 kW, který byl spojen se sedmistupňovým automatem. Pohonná jednotka je kultivovaná a vůz je agilní. Díky dobře nastavenému podvozku a řízení se navíc vůz příjemně ovládá jak ve městě, tak na dálnicích. Schopnosti vozu jsou prý ohromující, což Škodě pomohlo k doporučení v anketě Auto roku.
Pochvalu si vysloužila i Simply Clever řešení. Škrabka na led samozřejmě v Austrálii pozbývá smyslu, ovšem drobnosti jako deštník ve dveřích, nebo LED baterka v kufru, si prostě o pozornost říkají. Stejně tak systém, který chrání dveře před poškrábáním při otevření - je jednoduchý, ale geniální.
Ani Kodiaqu se však nevyhnula kritika. Tu sklízí především za nepochopitelně nastavené balíčky příplatkové výbavy. A musíme dát australským redaktorům za pravdu, že systémy jako hlídání mrtvého úhlu nebo monitorování dopravy za vozem jsou v "Luxusním balíčku" poněkud zvláštní. Stejně tak působí i prémiový audio-systém a systém autonomního parkování v "Technickém balíčku." Tahle drobnost však nemohla reputaci vozu pokazit.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?