České silnice lemují statisíce dopravních značek, z nichž většina je řidičům dobře známá. Od roku 2016 se však mohou objevovat i dopravní značky, z nichž jsou někteří řidiči zmateni a neznají jejich přesný význam. Ostatně dokázali byste zpaměti říci, jak vypadá značka pro nábřeží či dopravní okruh?
V roce 2016 vstoupila v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích 268/2015 Sb., která sebou přinesla řadu změn. Tou pravděpodobně nejvýznamnější bylo omezení maximální povolené rychlosti na silnicích pro motorová vozidla z původních 130 km/h na 110 km/h.
Kromě úprav rychlosti se však dostalo i na úpravy značek. Některé totiž dostaly nový tvar, jiné naprosto zmizely a pár jich naopak přibylo. Například značka pro výše zmíněné silnice pro motorová vozidla tak již není obdélníková, ale čtvercová. Značka pro dálnici pak změnila tvar i barvu a z obdélníkové modré je čtvercová zelená. Tohle byly ale jen ty drobné a pouze estetické úpravy.
Sekali už jste se ale se značkou pro dopravní okruh, která nese označení IP 1a? Dříve byly tyto úseky značeny bílou čtvercovou značkou se zeleným pruhem, nicméně od roku 2016 jsou tyto značky nahrazovány čtvercovou značkou, která zobrazuje ovál (okruh) se šipkou. Značka navíc může být doplněna názvem okruhu či jeho pořadovým číslem a její barva je buď modrá, nebo zelená (v případě dálničního okruhu).
Od roku 2016 se na našich silnicích také objevují značky jako "Nábřeží" (A34), které upozorňují na úsek pozemní komunikace směřující na nechráněné nábřeží nebo břeh vodní plochy. Za zmínku také stojí značky "Bezpečný odstup" (IP31), které poskytují základní orientaci týkající se doporučené bezpečné vzdálenosti za sebou jedoucích vozidel. Značka tak informuje o počtu znaků, které by měl řidič vidět v prostoru za vpředu jedoucím vozidlem.
K poněkud kontroverzním značením patří od roku 2016 i vodorovné značky "Místo pro přecházení" a "Přejezd pro cyklisty", které se od sebe liší jen tloušťkou pruhů. Druhé jmenované značení navíc může být "přimknuto" k přechodu pro chodce, což může nejednoho řidiče zmást.
Jednou z dlouhodobých rarit na našich silnicích je pak značka "Pohyblivý most", se kterou se většina řidičů v Česku ani nesetká. Přesto je ale dobré tuto značku znát, neboť se s ní můžeme setkat při výpravách do zahraničí.
Velmi neobvyklou značkou je také "Únikový pruh," který by mohl řadě řidičů připomínat spíše cílovou rovinku. Pravda je ale taková, že tento úsek je určen především těm, kteří mají problémy svůj vůz zabrzdit. Na takto označených místech tedy naleznete protisvah nebo štěrkové podloží, díky kterému se vám podaří vůz zastavit.
Poslední dvojice dopravních značení bude jistě známá profesionálním řidičům, ale běžní řidiči nad jejich významy často tápou. Řeč je o značkách "Zákaz vjezdu vozidel přepravujících nebezpečný náklad" a "Zákaz vjezdu vozidel přepravující náklad, který může znečistit vodu", které sice mají všeříkající název, nicméně nejdříve si je člověk musí vůbec zapamatovat.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?