Země našich východních sousedů je jedním ze tří nejčastějších cílů českých motoristů, což je dobře patrné i v době zimních prázdnin, kdy do Tater vyráží mnoho českých lyžařů. V rámci úspory času i financí pak většina řidičů využije k dopravně slovenské dálnice, ovšem zde je potřeba pamatovat na skutečnost, že na Slovensku mají dálničních známky elektronickou podobu - a to už od roku 2015.
Ty se dají zakoupit například na bývalých hraničních přechodech (ve speciálních automatech), prostřednictvím internetu z pohodlí domova, pomocí aplikace v mobiliním telefonu, nebo nepřetržitě 24 hodin denně v pražské centrále ÚAMK. Co se ale stane, pokud vyjedete bez ní?
Národní dálniční společnost (NDS), tedy slovenský správce provozu dálničních známek, rozmístila na dálnicích a rychlostních silnicích, kde je povinnost platby, kamery. Jejich úkolem je zaregistrovat evidenční poznávací značku každého projíždějícího automobilu. Tento údaje se následně porovnává se seznamem zakoupených dálničních známek v databázi NDS. Jestliže není vozidlo registrováno jako plátce dálniční známky, data jsou odeslána do jednotného informačního systému silniční dopravy, který spravuje ministerstvo dopravy. Zjištěn je provozovatel vozidla a na příslušný okresní soud jsou odeslány podklady pro odeslání pokuty, která v SR dosahuje 150 euro.
Jak se pokutě "vyhnout“? Jestliže například český motorista vjede na dálnici na slovenské straně a až u prvních kamer si uvědomí, že si nezakoupil elektronickou dálniční známku, má stále ještě šanci to napravit. Stačí, když do konce daného dne odešle odpovídající platbu. Pak, i když byl zachycen kamerou jako neplatič, nebude pokutován. Jak je to možné?Pravidla totiž hovoří pouze o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas však nestanovují.
Něco jiného však je, pokud vás v okamžiku jízdy bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel NDS, která se pohybují po slovenských dálnicích. Přestupek je řešen na místě a pokuta řidiče nemine (za minulý rok 505 kontrol a 1 162 uložených pokut). Zcela totožné je to v případě policejní kontroly.
Pokud si ale myslíte, že jako cizinci máme vyhráno, musíme vás varovat. Tento přestupek sice neumožňuje vzájemné informování o majiteli vozidla v rámci států EU, ovšem Slovensko se rozhodlo takovéto případy (vloni asi 900) řešit za pomoci mezinárodní právní organizace, která pokutu bude vymáhat. Navíc při další návštěvě Slovenska hrozí, že systém "neplatiče" zaregistruje, policie řidiče zastaví a bude pokutovat.
ÚAMK tedy nabádá české řidiče, aby neriskovali a například v centrále Na Strži v Praze si nejčastěji prodávanou (2,7 milionu kusů ročně) 10-denní dálniční známku pro jízdy v SR zakoupili - kdykoliv. Výdaj ve výši 300 Kč za desetidenní, 420 Kč za měsíční kupon ani 1500 Kč za roční rozhodně nestojí za pokutu ve výši bezmála 4 000 Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?