Průměrně více než 4 roky života strávíme v kabině automobilu. Dost dlouhá doba na to, abychom se věnovali jen řízení. Během této doby toho stihneme opravdu hodně. Oblékáme se, líčíme či holíme, hádáme i usmiřujeme. Také se líbáme… a dochází i na další aktivity.
Za tmy se po silnicích v průměru pohybujeme více než 6 měsíců svého života. Pravidelní jezdci ovšem více než 9 měsíců. S hulvátstvím při řízení to nebude tak horké – průměrný řidič za svůj život někomu ze svých kolegů poděkuje 4 303x, vynadá „jen“ 83x.
Vyplývá to z průzkumu společnosti Common Sense Advisory pro automobilku Citroën, který je zaměřený na to, jakou část svého života stráví průměrný občan Evropské unie v automobilu i jakým aktivitám a kolikrát za život se během jízdy oddává.
Obyvatelé Evropské unie za celý svůj život stráví v průměru zhruba 4 roky a 1 měsíc v automobilu, z toho 2 roky a 9 měsíců za volantem a 1 rok a 4 měsíce jako pasažéři. Celkově pobudou v kabině svého vozidla s rodinnými příslušníky či přáteli zhruba 2 roky a 1 měsíc. A nemálo jezdíme i v noci, neboť pod rouškou tmy procestujeme celkově více než 6 měsíců.
To platí v průměru. Každodenní jezdci stráví ve svém vozidle více než 5 let a 4 měsíce. Za tmy se na silnicích pohybují více než 9 měsíců. Za celý svůj život evropští motoristé svůj vůz někomu půjčí průměrně 86x a s někým společně vyjedou do práce, na dovolenou apod. 198x.
Co všechno a kolikrát obyvatelé EU během svého pobytu v kabině automobilu stihnou provádět:
jako řidiči 142x nouzově zabrzdí, aby zabránili kolizi 3 918x poslouchají velmi hlasitou hudbu a 3 917x zpívají 1 234x se během jízdy češou, provádějí make up či se holí 170x se hystericky smějí, naopak jen 59x pláčou 129x se hádají, ale také 61x se usmiřují 2 050x jedí, 3 312x pijí až 289x se někomu při jízdě podaří nápoj rozlít něco hledají pod svým sedadlem 1 188x 797x si řidič povzdechne, že musí zase natankovat 2 432x někoho políbí…A polibkem to nemusí končit. „Průměrně 4x za život se občan EU plně oddává fyzické lásce. To platí pro Brity či Francouze. Italové jsou v tomto směru nejvášnivější, uvedenou aktivitu v kabině svého vozu průměrně za život provozují 8x,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Zdaleka nemusí platit, že šoféři jsou motorizovaní hulváti. „Průměrný řidič totiž někomu ze svých kolegů na silnici poděkuje 4 303x za život. A také 3 122x někoho zpoza volantu pozdravíme, ať už se jedná o chodce či jiného řidiče. Naopak hádku s jiným řidičem zažijeme jen 83x za život,“ uvádí Roman Budský. Někdy jsou hodiny strávené o samotě za volantem opravdu dlouhé.
Nelze se tedy divit, že průměrný šofér si 2 817x povídá sám se sebou. Určitě lepší varianta než zdřímnutí si za volantem, se kterým se průměrný motorista setká za život 75x. V neznámých končinách průměrně 106x požádáme někoho z místních o radu, jak dojet do cíle. Přibližně 3x v životě si posteskneme, že auta už neumějí jezdit úplně sama.
Nepříjemné může být zapomenout, kde jsme svůj vůz zaparkovali. Nemusí se jednat o nijak řídký jev, neboť se s ním motoristé za život setkají 82x. Nejednou se podaří zaparkovat na nevhodném místě. Toho pak celkově litujeme 59x, zpravidla v důsledku udělené pokuty či poškrábaného plechového miláčka. Zhruba 3x při parkování litujeme, že jsme si nepořídili menší vůz.
Jaké doplňky by nejraději uvítali řidiči v kabině svého automobilu? Nejčastěji, tedy v 18 procentech případů, vybavení zvyšující komfort cestování. Možná překvapivě nám nejvíce chybějí prostředky pro pohodový spánek – postel, přikrývka a polštář. Stejně často toužíme po pohodlnějších sedačkách, nejlépe vybavených masážními prvky. S velkým odstupem by 7 procent šoférů přivítalo bohatší spektrum asistenčních systémů, přičemž nejčastěji byly zmiňovány autonomní řízení, navigace, zařízení pro lepší vidění, parkovací asistent a automatická převodovka.
Rovněž tak by v 6 procentech případů neuškodilo, pokud by v kabině byla nějaká zařízení pro možnost občerstvit se za jízdy (chladnička a nápojový automat) a lepší mediální zařízení (jako jsou televizor, kvalitní reproduktory a také nabíječka mobilních telefonů). Jeden ze sta respondentů by rád svůj vůz dovybavil střešním oknem či posuvnou střechou.
Pokud obyvatelé EU uvažují o koupi nového automobilu, ve 32 procentech případů budou požadovat více asistenčních systémů, jako jsou například parkovací asistent, tempomat či rovnou autonomní řízení. V nižší spotřebu paliva u nového vozu doufá 21 procent respondentů (sázejí na čisté energie či hybridní pohon).
Elektromobil by si pořídil každý dvacátý. Sportovní geny vozidla, slušný výkon, provozní spolehlivost a bezpečnost bude vyhledávat 11 procent odpovídajících. Stejný počet účastníků ankety bude chtít více komfortu. Někteří řidiči by si nejraději pořídili létající automobil. A není jich zrovna málo, jedná se o 4 procenta budoucích kupujících. Stejně bylo i těch, kteří touží po prostorném či naopak kompaktním vozidle
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.