Ačkoliv je Chorvatskou členským státem EU, jeho dopravní předpisy se, podobně jako v řadě jiných zemí, od těch našich výrazně liší. Jedna věc v něm však platí stejně, jako takřka kdekoliv jinde na světě - v případě dopravní nehody musí mít motorista z cizí země záznam o dopravní nehodě, který mu vystaví místní policie. Tím je dáno, že když se český motorista stane účastníkem nehody, musí předně zavolat policii. A to na čísle 192.
Nechejme v první chvíli stranou, co potřebujete pro svoji pojišťovnu, jestliže dojde ke srážce vašeho vozidla na Jadranu s jiným nebo k jiné nehodě. Držme se nejdříve toho, co vyžadují předpisy dané země. Ty mluví jasně, že bez potvrzení o nehodě nesmíte vycestovat z Chorvatska. Tudíž, první je zvednout telefon a volat na číslo 192, a vyčkat příjezdu policie. Samozřejmě, pokud je nezbytné hýbat s vozidlem, vzhledem k zablokování dopravy, je ne místě vyznačit na vozovce polohu vozidel. Také je vhodné vše nafotit například na mobilní telefon.
Za to, že vozidlo překáží po havárii provozu, hrozí pokuta ve výši 500 HRK (asi 66 euro). Ovšem až desetkrát tolik - od 2 000 do 5 000 HRK (do 658 euro) - hrozí tomu, kdo nechce poskytnout informace pro dalšího účastníka nehody o sobě nebo vozidle, případně nechce vyplnit Evropskou správu o nehodě. Pokud došlo k újmě na zdraví, je vždy povinnost zavolat policii. Pro zahraniční motoristy v zásadě taková nutnost vyplývá i v případě havárie jen s poškozením auta. Cizinec totiž pro odjezd ze země musí mít potvrzení od policie o dané havárii.
Je na místě si pamatovat, že chorvatská policie nevystavuje záznam o dopravní nehodě (zapisnik o očevidu) na místě. Ten vystaví jen policie na příslušném policejním oddělení, a za to je účtován správní poplatek 20 HRK.
Jiná pravidla, na rozdíl od českých, platí také v případě, že nejste ochoten zaplatit na místě pokutu za přestupek, kterou vám stanovila chorvatská policie, která vás zadržela. Pokud zaplatíte na místě, je obvykle pokuta snížena na polovinu. Neplést si to s tím, že máte báječnou vyřídilku, že nás Čechy mají Chorvaté rádi, a tak podobně. Je to prostě běžná praxe.
Zcela jinak je tomu, když odmítnete zaplatit. V tom případě může policie cizinci zadržet cestovní doklad a o případu telefonicky informuje územně příslušný Přestupkový soud. Ten stanoví datum a čas konání o vašem přestupku, což vám na místě sdělí policie. Obvykle je to následující první pracovní den po spáchání přestupku.
Přestupkový soud rozhodne o daném přestupku cizince a teprve následně, po zaplacení stanovené sankce, policie vrátí cizinci průkaz totožnosti. Jestliže takovou částku na místě motorista nemá, je mu určena lhůta, do kdy je třeba částku uhradit. Pokud se tak nestane, je automaticky peněžitý trest změněn na trest odnětí svobody. Ten v případě přítomnosti v Chorvatsku musí cizinec nastoupit okamžitě. Pokud již odcestoval, bude trest vyžadován při možné příští návštěvě a kontrole policejními nebo jinými státními orgány. Naopak, když stanovenou částku uhradí motorista ve stanovené lhůtě, považuje se za uhrazenou celá částka, i když budou zaplaceny její dvě třetiny.
Odborníci ÚAMK znovu upozorňují na fakt, že předpisy spojené s dopravními nehodami, vymáhání pokut a další okolnosti se liší i v Chorvatsku, byť je součástí EU. Pamatujme si i pravdu, že ani cizince neznalost přepisů neomlouvá.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?