Napadlo vás někdy, jaké by to bylo, řídit dříve než v osmnácti? Zatímco u nás jsme na tento standard zvyklý, osmnáctiletá hranice neplatí všude. Ale, je to vůbec bezpečné?
Evropa
V některých zemích EU můžete řídit auto již od sedmnácti let. Zákon však nařizuje ujet buď určitý počet kilometrů (nebo hodin) pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče. Zkušené osobě musí být více než 30 let, řidičský průkaz musí vlastnit déle než pět let a nesmí mít více než tři trestné body v registru. Tento zákon platí například v Rakousku, ve Francii, Finsku, Švédsku, Velké Británii a dalších. Otázkou ale zůstává, zda je takové jednání bezpečné? Jak jsou na tom začínající řidiči s nehodovostí?
V neprospěch snížení věkové hranice hovoří statistiky. Každou desátou nehodu podle nich zaviní řidič, který nevlastní oprávnění déle než dvanáct měsíců. Dalších dvacet procent pak mají na svědomí lidé, kteří jezdí teprve druhým rokem. Ovšem, kromě pochopitelného nedostatku zkušenost hovoří psychologové i o dalším problému. Tím je fenomén rychlé a bezohledné jízdy vyvolávající zvláštní směs strachu a touhy, kterou prý mladí hledají jako prostředek proti frustraci a nudě. Starší a zkušenější řidič, který mladistvého v některých zemích při jízdě vždy doprovází, by mu měl pomoci tyto pocity ovládnout.
Spojené státy
Kapitolou samotnou je potom získání řidičského oprávnění ve Spojených státech. I když je zde hranice pro konzumaci alkoholu stanovena na 21 let, v otázce řízení jsou Američané mnohem benevolentnější. Nelze říci přesně, od kolika je možné získat řidičský průkaz, jelikož se konkrétní roky liší napříč jednotlivými státy, nicméně řidičské oprávnění lze získat průměrně od 16 let s tím, že zde pro začínajícího řidiče platí určité restrikce. Ty se opět liší mezi jednotlivými státy, jejich forma ale spočívá zpravidla v zákazu vyjíždění v nočních hodinách či omezení počtu i věku spolucestujících.
Existují zde ale další formy řidičského oprávnění, které se označují jako „Hardship“, tedy strádání. Tyto licence jsou k dispozici pro dospívající ve věku 14 až 15 let, kteří splňují některou z níže uvedených podmínek.
- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do školy. Škola samozřejmě musí být v určitě vzdálenosti, tu minimální si stanovují konkrétní státy samostatně.
- Potřebují řidičský průkaz na jízdu do práce. To je spojené s minimálním počtem hodin, které musí žadatel odpracovat. Ve státě Wyoming je to například 10 hodin týdně.
- Potřebují řidičský průkaz, aby mohli pomoci podnikání rodičů (například v zemědělství).
- Potřebují řidičské oprávnění z dlouhodobě špatných zdravotních důvodů.
Pokud žadatel získá řidičské oprávnění typu „Hardship“, nemá samozřejmě volnou ruku za volantem, a vztahují se na něj některé jízdní omezení, jako je například:
- Cestujícím smí být pouze člen rodiny.
- Počet kilometrů, které může ujet za jeden den, je omezený.
- Platí pouze pro denní hodiny.
Co říkáte, měli bychom se inspirovat? Anebo by bylo lepší věkovou hranici naopak zvýšit?
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?