Kupujete ojetinu mimo autobazar? Češi se bojí, přesto se takových aut ročně prodá více než 300 tisíc

Nejmenovaný autobazar
Nejmenovaný autobazar, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 18. dubna 2017 13:33
Sdílej:

Nákup ojetého vozidla mimo autobazar, tedy tzv. „na ulici“, považuje za rizikový 96 % obyvatel ČR. Největší část (76 %) české populace by se při koupi ojetého vozu mimo autobazar obávala toho, že jim prodávající zatají technické závady kupovaného vozu.

Lidé se dále obávají zatajení skutečnosti, že vůz byl bouraný (73 %), nebo že na voze byla provedena úprava stavu tachometru (70 %). I přesto podstupuje ročně tato rizika více než 300 tisíc Čechů. Přes 70 % takových vozidel se pak prodá v regionech, mimo města nad 30 tisíc obyvatel. Důvodem je především zdánlivě výhodná cena vozů „z ulice“ a přetrvávající nedůvěra v české autobazary, které nemají certifikaci nebo nesplňují Kodex APPAA.  Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat iniciativa Nekupuj auto na ulici. „České autobazary odmítnou ročně vykoupit více než 100 tisíc vozidel,“ říká Petr Přikryl, zástupce iniciativy a pokračuje: „Jestliže takové vozy nechce koupit autobazar, kde tedy nakonec skončí?“. Podle Přikryla končí nevykoupené vozy právě v soukromé inzerci, tedy „na ulici“, protože to je poslední možnost pro jejich majitele jak je prodat. „Je přirozené, že když majitel takového vozu zjistí, že má závadové vozidlo, výrazně sníží jeho cenu aby se ho co nejdříve zbavil,“ varuje Přikryl.

Průzkum ale ukázal ještě jeden zajímavý fakt. Více než 92 % obyvatel ČR by totiž uvítala, aby data o vozidlech, evidovaná v centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy, byla volně přístupná veřejnosti. „K tomuto se samozřejmě připojujeme,“ říká Přikryl. Podle něj by se tak výrazně snížila možnost nepoctivých obchodníků zatajovat skutečný technický stav vozu nebo stav tachometru.

„Zatím funguje pouze aplikace Ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz, tu však podle průzkumu nezná 79 % respondentů a z těch co ji znají, ji využilo pouze 6 %,“ diví se Přikryl. Podle něj může být na vině nedostatečná propagace systému ze strany Ministerstva, stejně jako fakt, že nelze zkontrolovat vozidlo bez znalosti čísla protokolu technické prohlídky. „Systém je tedy určen spíše pro majitele vozu, nikoliv pro zájemce o koupi ojetiny,“ zmiňuje Přikryl nelogičnost systému.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.