Nákup ojetého vozidla mimo autobazar, tedy tzv. „na ulici“, považuje za rizikový 96 % obyvatel ČR. Největší část (76 %) české populace by se při koupi ojetého vozu mimo autobazar obávala toho, že jim prodávající zatají technické závady kupovaného vozu.
Lidé se dále obávají zatajení skutečnosti, že vůz byl bouraný (73 %), nebo že na voze byla provedena úprava stavu tachometru (70 %). I přesto podstupuje ročně tato rizika více než 300 tisíc Čechů. Přes 70 % takových vozidel se pak prodá v regionech, mimo města nad 30 tisíc obyvatel. Důvodem je především zdánlivě výhodná cena vozů „z ulice“ a přetrvávající nedůvěra v české autobazary, které nemají certifikaci nebo nesplňují Kodex APPAA. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat iniciativa Nekupuj auto na ulici. „České autobazary odmítnou ročně vykoupit více než 100 tisíc vozidel,“ říká Petr Přikryl, zástupce iniciativy a pokračuje: „Jestliže takové vozy nechce koupit autobazar, kde tedy nakonec skončí?“. Podle Přikryla končí nevykoupené vozy právě v soukromé inzerci, tedy „na ulici“, protože to je poslední možnost pro jejich majitele jak je prodat. „Je přirozené, že když majitel takového vozu zjistí, že má závadové vozidlo, výrazně sníží jeho cenu aby se ho co nejdříve zbavil,“ varuje Přikryl.
Průzkum ale ukázal ještě jeden zajímavý fakt. Více než 92 % obyvatel ČR by totiž uvítala, aby data o vozidlech, evidovaná v centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy, byla volně přístupná veřejnosti. „K tomuto se samozřejmě připojujeme,“ říká Přikryl. Podle něj by se tak výrazně snížila možnost nepoctivých obchodníků zatajovat skutečný technický stav vozu nebo stav tachometru.
„Zatím funguje pouze aplikace Ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz, tu však podle průzkumu nezná 79 % respondentů a z těch co ji znají, ji využilo pouze 6 %,“ diví se Přikryl. Podle něj může být na vině nedostatečná propagace systému ze strany Ministerstva, stejně jako fakt, že nelze zkontrolovat vozidlo bez znalosti čísla protokolu technické prohlídky. „Systém je tedy určen spíše pro majitele vozu, nikoliv pro zájemce o koupi ojetiny,“ zmiňuje Přikryl nelogičnost systému.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.