Až stovky nebo i tisíce korun můžete ušetřit na cestě na dovolenou. Přečtěte si, jak toho docílit. Podle odborníků jde nejen o styl jízdy, ale například i o to, jak máme nahuštěné pneumatiky, či jak hodně využíváme klimatizaci.
Z Prahy do chorvatské Rijeky to je podle plánovače tras 824 kilometrů, podobná vzdálenost je i do oblíbeného italského letoviska Bibione (890 kilometrů). Pokud na stejnou či podobnou cestu vyrážíte autem, přečtěte si pár rad, které byste měli dodržovat, pokud chcete ušetřit několik stovek či dokonce tisícovek korun.
Styl jízdy
Největší rozdíl ve spotřebě dělá styl jízdy. Ti, kteří mají rádi rychlou jízdu, si také více zaplatí. Podle odborníků totiž se může spotřeba zvýšit klidně o 1,5 až 2 litry. Při plynulé jízdě rychlostí 100 km/h se můžete s některými typy aut dostat na spotřebu okolo 5 litrů na 100 kilometrů. Když ovšem sešlápnete plynový pedál, spotřeba výrazně vystřelí. Odborníci tvrdí, že když zvýšíte rychlost o 20 %, spotřeba vzroste dvojnásobně. Pokud tedy pojedete rychlostí okolo 130 kilometrů, auto může "žrát" i hodně přes 7 litrů!
Klimatizace
Pokud chcete ušetřit, používejte klimatizaci obezřetně. Právě ta může zvýšit spotřebu o 1 až 1,5 litru. Při delší vzdálenosti to tak může být i několik stovek. Při jedné cestě k moři se vám používáním klimatizace mohou zvýšit náklady až o téměř 500 korun. Někteří lidé i proto nedají dopustit na klasickou "klimatizaci" - otevřená okénka.
Nahuštění pneumatik
Když vyrážíme na dovolenou, máme auto hodně naložené. I proto bychom si měli zkontrolovat tlak v pneumatikách. Odborníci radí, že bychom se neměli bát více nahustit pneumatiky než obvykle. Šéf aerodynamiky automobilky Mercedes Teddy Woll v rozhovoru pro Český rozhlas uvedl, že u plně naloženého auta se nemusíme bát zvýšit tlak až na 3 bary. Podle něj se jednak sníží potřeba, a jednak se pneumatika tolik neopotřebává.
Boxy či kola na střeše
Hodně velký vliv na spotřebu může mít cokoliv, co vezeme na střeše - boxy, kola. "Kola, ať jsou na střeše nebo vzadu, mají na zvýšení spotřeby fatální vliv," uvedl Woll. Odborníci se shodují, že kola na střeše mohou zvýšit potřebu až o třetinu. Nás řidiče, kteří mají rádi cyklistiku, to tak opět bude stát další stovky korun navíc.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?