Víte o tom, že od roku 2013 platí v zemích EU směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích? No pokud ne, pak vás při dopravním přestupku v zahraničí nezachrání domněnka, že se vám přece nic nemůže stát a do Česka tahle pokuta nedorazí.
Díky nové směrnici platící několik let je totiž dost možné, že vám z letní dovolené přijde nepříjemná vzpomínka. "Obecně se vžilo, že dohledáváni jsou viníci pouze pokut od 70 euro, nicméně ani tato hranice není "záchranou". Je jen na vytíženosti policejních a dalších orgánů, zda nepřijde českému řidiči například pokuta i nižší z Nizozemska, Itálie, Rakouska nebo další země," říká vedení Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Následně nastávají rozdíly v tom, jak každá země přistupuje k vymáhání pokuty za dopravní přestupek. Například východní země si na pokutování zahraničních řidičů tolik nepotrpí, naopak vyspělejší "západ" vám nedá nic zadarmo a tvrdě vás potrestá.
Vědeli jste, že vymáhání pokut od zahraničních řidičů má v ČR na starosti celní správa? V zahraničí je to prakticky to samé a jejich vymáhání není úplně snadné, avšak ne nemožné. Pracovníci celní správy zašlou cizinci oznámení o nedoplatku, záleží ale jen na něm, jestli ho uhradí nebo jej bude ignorovat.
Pokud pak viník na zaslanou obsílku s pokutou nereaguje, pohledávka se po šesti letech odepíše. Jenže pozor! Ignorovat výzvu k zaplacení se tím pádem určitě nevyplatí, protože v případě, že se do dané země vydáte další rok opět na dovolenou, už tam vstupujete jako dlužník a při následné policejní kontrole nebo celní prohlídce na letišti budete okamžite vyzváni k zaplacení dříve zaslané pokuty.
"Například v Itálii se po 60 dnech a v Nizozemsku po osmi týdnech výše pokuty dokonce zdvojnásobí. Navíc musí řidiči počítat s tím, že jen za přeshraniční vymáhání přibudou poplatky za administrativu. To pokud čeká viník až na vyrozumění od české policie. Odhadem vzrostou v tomto případě náklady o 200 a více korun," říká dále ÚAMK.
Pokud ale včas zaplatíte, tak například na Slovinsku dostanete slevu za včasné zaplacení. V Itálii se zase částka sníží o 30 %, když jí viník zaplatí do pěti dnů. Nejlepší je na tom Španělsko, které při zaplacení do dvaceti dnů sníží pokutu o polovinu
Pozor je potřeba dát i na další fakt. "V Itálii, Rakousku, Francii a Nizozemsku je zodpovědný za spáchaný a nezaplacený přestupek majitel vozu. On zodpovídá vůči státním orgánům za to, že je uhrazena pokuta, bez ohledu na to, zda byl majitel za volantem nebo ne. Naopak například v Německu je zodpovědný vždy řidič," říká ÚAMK.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?