..vozech taxi v několika málo osobních modelech – se už zabydlely i v segmentu prestižních vozů a luxusních limuzín. Vysoce ceněné turbodiesely TDI s přímým vstřikem paliva lze najít pod kapotami modelů A2, A3, A4 a A6 automobilky Audi a TDI agregát pohání dokonce i „vlajkovou loď“ celé značky – prestižní limuzínu nejvyšší třídy Audi A8. Tento turbodiesel 3.0 TDI se chlubí nejlepšími výkonovými parametry ze všech srovnatelných agregátů a reprezentativnímu Audi A8 propůjčuje nejenom obdivuhodnou hospodárnost, ale i dynamiku, se kterou se může směle měřit s většinou ryze sportovních automobilů.
Vidlicový šestiválec 3.0 TDI v Audi A8 dává při otáčkách 4000 min-1 výkon 171 kW/233 k, fascinující je však především jeho točivý moment, který už při otáčkách 1400 min-1 dosahuje svého maxima 450 Nm (!), které si drží až do hranice otáček 3250 min-1. Za tyto obdivuhodné parametry vděčí motor 3.0 TDI řadě vyspělých technologií, jako je např. turbodmychadlo VTG s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, mezichladiči stlačeného vzduchu, možnosti regulace sacích kanálů a především pak systému přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, který pracuje s tlaky až 1600 barů. Motor 3.0 TDI je prvním velkosériově vyráběným vznětovým agregátem, který je vybaven piezoelektrickými vstřikovači, jež s podporou výkonné řídicí jednotky Bosch EDC-16CP umožňují dokonale přesné dávkování i časování vstřikovaného paliva.
Vysoký výkon a především velmi příznivý průběh mohutného točivého momentu motoru 3.0 TDI se pozitivně odrážejí v dynamických vlastnostech modelu Audi A8: Vznětový šestiválec dokáže tuto velkou luxusní limuzínu, jejíž pohotovostní hmotnost díky hojnému využití lehkých materiálů (především hliníku) činí jen 1830 kg, „rozhýbat“ z klidu na
100 km/h za pouhých 7,8 s, což je výkon, se kterým se mohou měřit jen některé ryze sportovně laděné verze osobních automobilů poháněných zážehovými motory. Přenos výkonů motoru 3.0 TDI na všechna čtyři kola Audi A8 má na starosti šestistupňová automatická převodovka tiptronic a centrální diferenciál Torsen, který samočinně rozděluje přenášený výkon mezi kola přední a zadní nápravy.
Pod plným plynem se Audi A8 3.0 TDI quattro rozjíždí až na rychlost
243 km/h. Ve světle obdivuhodné akcelerace a vysoké maximální rychlosti je o to pozoruhodnější hospodárnost turbodieselu 3.0 TDI/171 kW – vždyť šestiválec se v průměru spokojí jenom s 8,4 l nafty na 100 km jízdy, což je jen o maličko víc, než je dnes obvyklá spotřeba modelů střední třídy s poháněnou jednou nápravou. Při jízdách mimo městské aglomerace činí spotřeba Audi A8 3.0 TDI quattro dokonce jen 6,4 l/100 km.
Kromě špičkových výkonových parametrů se vyšlechtěný turbodiesel
3.0 TDI chlubí i další výraznou předností - mimořádnou čistotou výfukových spalin: Audi A8 poháněné motorem 3.0 TDI/171 kW s rezervou plní emisní limity normy Euro 4, která začne platit až v roce 2005. Tlak automobilky Audi na problematiku životního prostředí je však pověstný, a tak Audi bude nabízet pro model A8 poháněný motorem 3.0 TDI/171 kW i filtr pevných částic, který ještě dále snižuje množství motorem produkovaných odpadních látek, především sazí. Částicový filtr zachycuje pevné nečistoty ve výfukových plynech a ty se při teplotách 350 až 500 oC ekologicky příznivě přemění na CO2. K tomuto tzv. pasivnímu regeneračnímu procesu dochází průběžně bez zásahu dalších systémů především v situacích, kdy vůz jede rychlostmi odpovídajícími dálničnímu provozu.
Pouze pokud se vůz pohybuje převážně nižšími rychlostmi v městském provozu, dochází čas od času (vždy po ujetí asi 1000 až 1200 km) k tzv. aktivní regeneraci, při které se na určitou dobu řízeně zvýší teplota výfukových plynů až na přibližně 600 oC, čímž dojde k rychlé regeneraci filtru. Jednou z výhod tohoto systému je jen nepatrné zvýšení spotřeby paliva vzhledem k tomu, že k aktivnímu regeneračnímu procesu dochází pouze zřídka.
Limuzína A8 3.0 TDI quattro je na trhu v České republice k dostání za cenu od 2 049 000 Kč.
Zdroj: Tisková zpráva Audi ČR