Kopřivnice - Letošní ostravské Renault dny se navzdory názvu uskutečnili v Kopřivnici a nebylo to náhodou, že se vozy Renault a Dacie proháněly na tamním testovacím polygonu automobilky Tatra, kde nám ukázal Renault Mégane R.S. a nebo Clio R.S. své limity. Offroad dovednosti Dacie Duster prověřil náročný úsek určený pro Tatry.
R.S.Day, který probíhal v rodném městě legendárních nákladních vozů Tatra. Tentokrát středem pozornosti nebyly nákladní automobily české výroby, ale Francouzské Renaulty a Rumunské Dacie. Ano, i když se tato akce jmenovala R.S. Day, byla možnost otestovat i Dacii. Konkrétně model Duster. Zpět ale k Renaultům, Dusteru se budeme věnovat v závěru.
Ihned po příjezdu jsme věnovali pozornost nejzajímavějším modelům. Těmi byly Renault Mégane R.S. Cup a Renault Clio R.S.
První jsme vyzkoušeli Mégane R.S. Cup, který mimo jiné, nabízí sportovní červeně lakované brzdové třmeny Brembo. K dispozici jsme měli testovací okruh, který umožňoval velmi ostrou jízdu, při které jsme dosahovali rychlostí nad 140 km/h. Již po několika kolech, jsme prověřili velmi dobře nastavený podvozek a také neutrální chování vozu při ostrém brždění. Projev motoru byl, jednoduše řečeno úžasný. Hromotný zvuk, který doprovázel vynikající dynamiku vozu, byl pomyslnou třešničkou na dortu.
Posléze jsme přesedli do menšího Clia R.S. které nabízí pouze automatickou převodovku. S ním jsme absolvovali důkladně připravenou dráhu, která byla tvořena z několika překážek, které simulovali nouzové situace, které mohou nastat v běžném provozu. V těchto extrémních situacích jsme prověřili především své řidičské schopnosti a přesvědčili se, že reakční doba řidiče, může mnohdy znamenat více, než si myslíte. Jedna z částí byl úhybný manévr na poslední chvíli. Přes vysílačku jsme dostávali pokyny, zda uhnout doprava či doleva. Postupně jsme při těchto manévrech zvyšovali rychlost od 30 až po 60 km/h kdy kvůli reakční době, bylo vyhnutí se velmi těsné.
Dále následovalo „kličkování“ mezi kužely. Prokličkovat mezi nimi v rychlosti kolem 90 km/h znamenalo trochu více odvahy. Clio R.S. nabízelo ještě jednu zajímavou funkci. Zvuk motoru jste mohli simulovat pomocí reproduktorů a zvolit zvuk motoru jiného automobilu, například Alpiny. To ještě trochu zvýšilo pocit z celého zážitku, ikdyž bychom raději slyšeli pravý zvuk malého Clia R.S.
Poslední částí byl „offroad“ v Dacii Duster. Tím jsme si mohli projet část testovacího polygonu Tatry. Trasa byla dlouhá zhruba 500 metrů a během ní jsme projeli i lesem a na konci nás čekal svah, který byl ve sklonu 45°.
Fotografie: David Šimánek, www.emotion-photo.cz
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.