Toyota slaví 30 let na českém trhu. Ze začátku byli ve vedení českého zastoupení největší japonské automobilky Japonci, poté Evropané, dnes je to český ředitel. Vždycky ale byla hlavní tíha na českých zaměstnancích. Technologie se změnily, ale přístup k lidem a řešením problémů stále stejný.
Toyota a její prémiová odnož Lexus prodaly za 30 let svého působení na českém trhu dohromady skoro 46 000 hybridních vozů. Podíl hybridů na celkových prodejích tak za celou dobu tvoří 32 procent. V posledních letech dosahuje podíl hybridů v prodejích Toyoty 70 procent osobních vozů a u značky Lexus dokonce přes 90 procent.
Toyota začala vozy s hybridním pohonem nabízet na českém trhu v roce 2007. Prvními v Česku prodávanými modely byly Lexus LS, GS a RX a samozřejmě také první hybridní model světa, Toyota Prius. Hned v prvním roce uzavřelo české zastoupení smlouvy na 53 hybridních vozů, z toho 40 bylo značky Lexus.
„To hlavní, co mě tady 30 let udrželo, je atmosféra a to, jak se tu lidé k sobě chovají. Měli jsme tu vždy skvělý pracovní prostor a vybudovali jsme si to tu sami,“ říká IT manažer Martin Jirků. Je jedním ze služebně nejstarších zaměstnanců českého zastoupení. „Dříve se objednávky aut sbíraly faxem, případně telefonicky. To byla 90. léta. Už v roce 2002 jsme tu ale vytvořili webový e-shop pro dealery, přes který začali objednávat auta. To bylo na tu dobu velmi brzo a takhle to tehdy začalo fungovat přes internet,“ popisuje Martin Jirků.
Dobré podmínky byly i při odchoduV počátcích Japonci cítili potřebu zajišťovat se proti případným technických potížím, zejména v době přechodu na rok 2000. „Měli strach, aby nedošlo k nějakému výpadku spojení, každý Japonec dostal satelitní telefon, kdyby náhodou vypadla elektřina,“ vzpomíná s úsměvem Jirků.
Japonští kolegové a šéfové se podle něj k lidem vždy chovali výborně, například když se snižovaly stavy, odchozí zaměstnanci dostali extrémně dobré podmínky.
Pohled mnoha zaměstnanců Toyoty na elektromobilitu je možná překvapivě příznivý. „Elektromotor z pohledu jízdních vlastností se vůbec nedá srovnat se spalovacím. Je mnohem lepší a účinnější,“ zdůrazňuje Jirků.
Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu Podobné smýšlení má i specialistka poprodejního oddělení Daniela Štěrbová. „Těším se na rozšíření elektro sítě. Lidé si ještě nedokáží představit, co to přinese. Důležitý moment nastane, až přesvědčíme lidi, že tohle je jedna z cest. Až si lidé uvědomí ten širší záběr a výhody elektroaut. Ale nelpíme na jednom řešení. Líbí se mi, že Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu,“ říká služebně nejstarší zaměstnankyně, která do české Toyoty nastoupila v říjnu 1994 a stále má před domem svoji Corollu z roku 1997.
„Tehdy nás bylo v kanceláři okolo deseti lidí. Původně lidi nabírali jen kolegové z Japonska, teprve později vedli výběrové řízení Češi. Toyota byla vždycky velkorysá firma a nechala lidi rozvíjet se, i když například neuměli jazyk. Zaměstnanci tedy měli možnost se vzdělávat, nikdo tu neházel ostatním klacky pod nohy, nikdo se na ty méně zkušené nedíval skrz prsty,“ popisuje Daniela Štěrbová. „Pro mnohé z nás to bylo velké štěstí. 30 let mě tady udržel přístup mezi lidmi, hodně přátelství a společné akce, třeba i po práci, a to je tady pořád. Je tady vysoká soudržnost mezi lidmi, noví jsou hned dobře přijatí,“ dodává.
Prvním v Česku uvedeným plug-in hybridním modelem byl opět Prius, který se začal prodávat v roce 2012. Následovala ho Toyota RAV4 plug-in v roce 2020 a v letech 2021 a 2022 další prémiová SUV, Lexus NX a RX. Toyota RAV4 je dosud nejprodávanějším plug-inem za obě značky. Dosud si ji s tímto pohonem objednalo 640 zákazníků.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.