Zajímavosti ze začátků Toyoty na českém trhu a budoucí vize

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 28. prosince 2023, 22:58 Google+

Toyota slaví 30 let na českém trhu. Ze začátku byli ve vedení českého zastoupení největší japonské automobilky Japonci, poté Evropané, dnes je to český ředitel. Vždycky ale byla hlavní tíha na českých zaměstnancích. Technologie se změnily, ale přístup k lidem a řešením problémů stále stejný.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic

Toyota Motor Manufacturing Czech Republic | foto: Toyota

Sdílejte článek

Toyota a její prémiová odnož Lexus prodaly za 30 let svého působení na českém trhu dohromady skoro 46 000 hybridních vozů. Podíl hybridů na celkových prodejích tak za celou dobu tvoří 32 procent. V posledních letech dosahuje podíl hybridů v prodejích Toyoty 70 procent osobních vozů a u značky Lexus dokonce přes 90 procent.

Toyota začala vozy s hybridním pohonem nabízet na českém trhu v roce 2007. Prvními v Česku prodávanými modely byly Lexus LS, GS a RX a samozřejmě také první hybridní model světa, Toyota Prius. Hned v prvním roce uzavřelo české zastoupení smlouvy na 53 hybridních vozů, z toho 40 bylo značky Lexus.

„To hlavní, co mě tady 30 let udrželo, je atmosféra a to, jak se tu lidé k sobě chovají. Měli jsme tu vždy skvělý pracovní prostor a vybudovali jsme si to tu sami,“ říká IT manažer Martin Jirků. Je jedním ze služebně nejstarších zaměstnanců českého zastoupení. „Dříve se objednávky aut sbíraly faxem, případně telefonicky. To byla 90. léta. Už v roce 2002 jsme tu ale vytvořili webový e-shop pro dealery, přes který začali objednávat auta. To bylo na tu dobu velmi brzo a takhle to tehdy začalo fungovat přes internet,“ popisuje Martin Jirků.

Dobré podmínky byly i při odchodu
V počátcích Japonci cítili potřebu zajišťovat se proti případným technických potížím, zejména v době přechodu na rok 2000. „Měli strach, aby nedošlo k nějakému výpadku spojení, každý Japonec dostal satelitní telefon, kdyby náhodou vypadla elektřina,“ vzpomíná s úsměvem Jirků.

Japonští kolegové a šéfové se podle něj k lidem vždy chovali výborně, například když se snižovaly stavy, odchozí zaměstnanci dostali extrémně dobré podmínky.

Pohled mnoha zaměstnanců Toyoty na elektromobilitu je možná překvapivě příznivý. „Elektromotor z pohledu jízdních vlastností se vůbec nedá srovnat se spalovacím. Je mnohem lepší a účinnější,“ zdůrazňuje Jirků.

Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu
Podobné smýšlení má i specialistka poprodejního oddělení Daniela Štěrbová. „Těším se na rozšíření elektro sítě. Lidé si ještě nedokáží představit, co to přinese. Důležitý moment nastane, až přesvědčíme lidi, že tohle je jedna z cest. Až si lidé uvědomí ten širší záběr a výhody elektroaut. Ale nelpíme na jednom řešení. Líbí se mi, že Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu,“ říká služebně nejstarší zaměstnankyně, která do české Toyoty nastoupila v říjnu 1994 a stále má před domem svoji Corollu z roku 1997. 

„Tehdy nás bylo v kanceláři okolo deseti lidí. Původně lidi nabírali jen kolegové z Japonska, teprve později vedli výběrové řízení Češi. Toyota byla vždycky velkorysá firma a nechala lidi rozvíjet se, i když například neuměli jazyk. Zaměstnanci tedy měli možnost se vzdělávat, nikdo tu neházel ostatním klacky pod nohy, nikdo se na ty méně zkušené nedíval skrz prsty,“ popisuje Daniela Štěrbová. „Pro mnohé z nás to bylo velké štěstí. 30 let mě tady udržel přístup mezi lidmi, hodně přátelství a společné akce, třeba i po práci, a to je tady pořád. Je tady vysoká soudržnost mezi lidmi, noví jsou hned dobře přijatí,“ dodává.

Prvním v Česku uvedeným plug-in hybridním modelem byl opět Prius, který se začal prodávat v roce 2012. Následovala ho Toyota RAV4 plug-in v roce 2020 a v letech 2021 a 2022 další prémiová SUV, Lexus NX a RX. Toyota RAV4 je dosud nejprodávanějším plug-inem za obě značky. Dosud si ji s tímto pohonem objednalo 640 zákazníků.

Vytisknout

Diskuze: Zajímavosti ze začátků Toyoty na českém trhu a budoucí vize

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

Dacia Duster 2024, nejhezčí Dacia všech dob?

Dacia změní image. Bude levnější alternativou k Jeepu. A příjde nový model

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda dělá z Čechů hlupáky! Enyaq v Německu koupíte o 190 tisíc levněji, než v Česku, zjistil Hofy

reklama

Doporučujeme

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

Vodík v České republice, aktuálně i pro budoucnost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

  2. Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

  3. TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud