Toyota slaví 30 let na českém trhu. Ze začátku byli ve vedení českého zastoupení největší japonské automobilky Japonci, poté Evropané, dnes je to český ředitel. Vždycky ale byla hlavní tíha na českých zaměstnancích. Technologie se změnily, ale přístup k lidem a řešením problémů stále stejný.
Toyota a její prémiová odnož Lexus prodaly za 30 let svého působení na českém trhu dohromady skoro 46 000 hybridních vozů. Podíl hybridů na celkových prodejích tak za celou dobu tvoří 32 procent. V posledních letech dosahuje podíl hybridů v prodejích Toyoty 70 procent osobních vozů a u značky Lexus dokonce přes 90 procent.
Toyota začala vozy s hybridním pohonem nabízet na českém trhu v roce 2007. Prvními v Česku prodávanými modely byly Lexus LS, GS a RX a samozřejmě také první hybridní model světa, Toyota Prius. Hned v prvním roce uzavřelo české zastoupení smlouvy na 53 hybridních vozů, z toho 40 bylo značky Lexus.
„To hlavní, co mě tady 30 let udrželo, je atmosféra a to, jak se tu lidé k sobě chovají. Měli jsme tu vždy skvělý pracovní prostor a vybudovali jsme si to tu sami,“ říká IT manažer Martin Jirků. Je jedním ze služebně nejstarších zaměstnanců českého zastoupení. „Dříve se objednávky aut sbíraly faxem, případně telefonicky. To byla 90. léta. Už v roce 2002 jsme tu ale vytvořili webový e-shop pro dealery, přes který začali objednávat auta. To bylo na tu dobu velmi brzo a takhle to tehdy začalo fungovat přes internet,“ popisuje Martin Jirků.
Dobré podmínky byly i při odchoduV počátcích Japonci cítili potřebu zajišťovat se proti případným technických potížím, zejména v době přechodu na rok 2000. „Měli strach, aby nedošlo k nějakému výpadku spojení, každý Japonec dostal satelitní telefon, kdyby náhodou vypadla elektřina,“ vzpomíná s úsměvem Jirků.
Japonští kolegové a šéfové se podle něj k lidem vždy chovali výborně, například když se snižovaly stavy, odchozí zaměstnanci dostali extrémně dobré podmínky.
Pohled mnoha zaměstnanců Toyoty na elektromobilitu je možná překvapivě příznivý. „Elektromotor z pohledu jízdních vlastností se vůbec nedá srovnat se spalovacím. Je mnohem lepší a účinnější,“ zdůrazňuje Jirků.
Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu Podobné smýšlení má i specialistka poprodejního oddělení Daniela Štěrbová. „Těším se na rozšíření elektro sítě. Lidé si ještě nedokáží představit, co to přinese. Důležitý moment nastane, až přesvědčíme lidi, že tohle je jedna z cest. Až si lidé uvědomí ten širší záběr a výhody elektroaut. Ale nelpíme na jednom řešení. Líbí se mi, že Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu,“ říká služebně nejstarší zaměstnankyně, která do české Toyoty nastoupila v říjnu 1994 a stále má před domem svoji Corollu z roku 1997.
„Tehdy nás bylo v kanceláři okolo deseti lidí. Původně lidi nabírali jen kolegové z Japonska, teprve později vedli výběrové řízení Češi. Toyota byla vždycky velkorysá firma a nechala lidi rozvíjet se, i když například neuměli jazyk. Zaměstnanci tedy měli možnost se vzdělávat, nikdo tu neházel ostatním klacky pod nohy, nikdo se na ty méně zkušené nedíval skrz prsty,“ popisuje Daniela Štěrbová. „Pro mnohé z nás to bylo velké štěstí. 30 let mě tady udržel přístup mezi lidmi, hodně přátelství a společné akce, třeba i po práci, a to je tady pořád. Je tady vysoká soudržnost mezi lidmi, noví jsou hned dobře přijatí,“ dodává.
Prvním v Česku uvedeným plug-in hybridním modelem byl opět Prius, který se začal prodávat v roce 2012. Následovala ho Toyota RAV4 plug-in v roce 2020 a v letech 2021 a 2022 další prémiová SUV, Lexus NX a RX. Toyota RAV4 je dosud nejprodávanějším plug-inem za obě značky. Dosud si ji s tímto pohonem objednalo 640 zákazníků.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.