Nejmenší, nejmodernější nebo nejekologičtější? Představujeme vám šestici nejzajímavějších karavanů a obytných vozů, které ukazují, jak se svět karavaningu rozvíjí a přizpůsobuje různým potřebám a přáním cestovatelů.
1. NejmenšíJe tak malý, že se s ním dá jezdit na chodníku nebo vjet mezi regály v supermarketu a začít rovnou nakupovat. Nejmenší karavan světa představil Britský institut ETA (Environmental Transport Association) - je dlouhý 200 cm a široký 75 cm. I přes tyto minimalisté rozměry do něj dokázali konstruktéři dostat obstojnou výbavu, konkrétně jde o 19palcovou televizi, rádio, budík, poličky na knížky a nechybí samozřejmě ani postel a sada na přípravu čaje. Karavan je určený pro tažení elektrickým skútrem. Možné je také zakoupit si model s volitelnou výbavou. Ta mimo jiné zahrnuje populární střešní solární panely, herní konzoli, ústřední topení a externí nosič zavazadel.
2. NejekologičtějšíStarost o životní prostředí se ve větší míře promítá do stále více oblastí našeho života. Dovolená s karavanem není výjimkou. Tomuto trendu propadl i Anno Mentzel z německého Oldenburgu. Vlastnoručně vyrábí karavany kompletně ze dřeva. I přes netradiční materiál v něm nechybí standardní vybavení jako je lůžko s rozměry 140 x 200 cm, kuchyň a toaleta, jak jinak než ekologická. Speciální světla také zabraňují vytváření elektrosmogu. Elektrický proud je pak možné vyrábět pomocí solárních panelů. AirCamper, jak výrobce celodřevěný přívěs pojmenoval, je mimořádně lehký a díky dřevu ze stromu paulovnie také mimořádně odolný. Velkou výhodou je také jeho snadná údržba a dlouhá životnost. Ceny se pohybují v širokém rozpětí. Záleží na úrovni předmontáže a vybavení. Startují na přibližně 120 tisíci korunách, ale mohou dosáhnout až 800 tisíc.
3. Nejoblíbenější mezi ČechyKaravany a obytňáky se objevují na českých silnicích čím dál častěji. „Češi dlouhodobě upřednostňují vozy, u kterých mají jistotu, že se jim budou dobře řídit. Zároveň ale očekávají, že nepřijdou o žádné výhody, které jsou s cestováním v obytných vozech spojené,” komentuje Lukáš Janoušek, zakladatel a CEO společnosti Campiri. Podle interních výsledků společnosti vyhrává v oblíbenosti mezi Čechy ikonické vozidlo Volkswagen Grand California. Na něm lidé oceňují intuitivní řízení, dostatečný komfort i prakticky řešený interiér. Nechybí přitom koupelna ani kuchyňka. Hned za ním je pak v závěsu například Mercedes Benz Marco Polo, vhodný až pro čtyři osoby, nebo vestavba Clever Vans.
4. Nejmodernější Pebble Flow – řešení pro ty, kteří milují dovolenou v karavanu, ale nechtějí přijít o luxus, na který jsou zvyklí. Jde zatím o technologicky nejpokročilejší obytný vůz na světě. Futuristický a minimalistický design navíc dává tušit, že přívěs uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky. Jednou z největších vymožeností je funkce InstaCamp, díky níž je možné stiskem jediného tlačítka rozložit přívěs pro kempování, nebo ho naopak složit před odjezdem. Jednoduše tak jde ovládat markýzu, schůdky, světla i automatické vyrovnávání horizontu. Vyrazit na cestu je tak možné během několika minut. Další vychytávkou je také funkce Magic Hitch, díky které karavan sám přijede a připojí se k tažnému zařízení. Součástí výbavy je dále dálkové ovládání, které výrazně usnadní parkování a manévrování s rozměrným přívěsem. Karavan Pebble Flow se už prodává formou předobjednávek. K prvním zákazníkům by se měl dostat koncem roku 2024. Základní cena začíná na 2,5 milionech korun. Verze se všemi technologickými vychytávky ale stojí minimálně 2,9 milionu korun.
5. Nejhravější Délka 3,6 metrů, výška 2,2 metru, váha 1200 kilogramů. Co na tomto karavanu může být neobvyklého? Při bližším pohledu je to jasné – kromě kol je celý z lega. Konkrétně tedy z více než 215 tisíců kostiček. Jde o největší karavan z této stavebnice. Své prvenství má stvrzené i v Guinessově knize rekordů. Plastové kostičky tvoří také interiér a nejsou jen na oko. Třeba do dřezu může téct skutečná voda. Z lega je ale třeba i váza s květinami a pánev s vajíčky. Stavba netradičního karavanu zabrala dva měsíce práce a žádný z použitých dílků nebyl vyroben speciálně pro tento účel. Jde o běžně dostupné kousky. Největší karavan z lega je možné vidět v Národním motoristickém muzeu v britském Beaulieu.
6. Nejkompatibilnější Na první pohled vypadá jako běžný obytňák. Ve skutečnosti je to téměř transformer v této skupině vozidel. Jeho speciálně navržená konstrukce nabízí výrazně více prostoru i možností, jak trávit čas. Dáno je to třeba posuvnými boky, které se po zaparkování mohou vysunout do stran a tím zvětšit interiér o dalších 20 m2 prostoru. Komu by to ale nestačilo, je tu další možnost. Vůz je vybaven vysouvacím druhým patrem, které přidá dalších 12 m2, a dokonce i malým balkonem. Horní prostory jsou podle výrobce určené především jako místnost pro čajový sedánek nebo jako jóga studio. Přístup nahoru pak zajišťuje malý výtah. V dolním, moderně zařízeném patře, je pak všechno, co se od karavanu očekává, včetně velké televize, dřevěné podlahy nebo prostorného gauče do tvaru L. Cena vozidel modelu SAIC Maxus lehce přesahuje 9 milionů korun.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.