Všichni víme, že zima dokáže našim autům způsobit spoušť. Mrazivé teploty, sníh a led nalepený na čelním skle a pokles tlaku v pneumatikách jsou jen některé příklady nebezpečí spojených se zimním počasím, kterým se my i naše vozidla musíme umět přizpůsobit a překonat je. Zatímco svá auta můžeme připravit tak, aby byla vybavena na někdy kruté zimní období, bohužel, silnice, po kterých jezdíme, připravit nemůžeme.
S klesajícími teplotami vytvářejí zimní počasí na silnicích nebezpečné podmínky. Podle HZSČR je riziko dopravních nehod v zimě 15x vyšší. Tato skutečnost potvrzuje důležitost přípravy vozidla a opatrné i defenzivní jízdy, aby byla zajištěna bezpečnost všech osob ve vašem vozidle i ostatních účastníků silničního provozu.
Existuje však několik kroků, které mohou řidiči podniknout ještě předtím, než vyrazí na silnici. Na co dát pozor především, jsme se ptali těch nejpovolanějších, odborníků Pirelli.
Správné pneumatiky„Ujistěte se, že na bočnici pneumatiky hledáte symbol třívrcholové horské sněhové vločky (3PMSF), abyste se ujistili, že vaše zimní pneumatika splňuje požadavky pro jízdu na těžkém sněhu,“ upozorňuje na tu nejdůležitější zimní výbavu Zdeněk Vacl z Pirelli.
Co říká výrobcePodívejte se, jaké pneumatiky doporučuje výrobce pro vaše konkrétní vozidlo, protože pneumatiky pro originální výbavu jsou pro váš vůz úzce vyvíjeny ve spolupráci s výrobcem.
Jaké bude počasí? Kromě toho si vždy zjistěte, jaké povětrnostní podmínky a teploty jsou běžné v oblasti, kde budete řídit - to platí i pro dovolenou a výlety.
Údržba pneumatikI když je snadné zapomenout na kontrolu pneumatik, když je třeba se starat o milion jiných věcí, nechcete, abyste je museli měnit až ve chvíli, kdy jste ji opotřebili za její limit. „Běhouny svých pneumatik kontrolujte často. Pozornost věnujte především adekvátní hloubce dezénu a tlaku, případně alespoň opticky zkontrolujte stav pneumatik, jestli někde není boule či jiné viditelné mechanické poškození,“ doporučuje Zdeněk Vacl.
Nyní, když jste připraveni, byste měli být připraveni vyrazit na cestu. Možná se však ptáte: „Jak mohu zajistit bezpečnost sobě i ostatním poté, co vyjedu na silnici?“ To je dobrá otázka a my vám s ní pomůžeme.
1. Přiměřená rychlost: Pro začátek je důležité jezdit pomalu. Vždy se ujistěte, že jedete přiměřenou rychlostí, a při jízdě na mokrém nebo zasněženém povrchu upravte rychlost tak, abyste zohlednili nižší trakci.
2. Nulová agresivita: Vyvarujte se náhlého, nadměrného nebo agresivního zrychlování, zatáčení nebo brzdění, protože to může způsobit ztrátu přilnavosti vozidla.
3. Bezpečná vzdálenost: Dodržujte odstup od vozidla jedoucího před vámi, abyste si ponechali dostatečnou vzdálenost pro případ, že budete muset náhle zastavit. Platí pravidlo 2 sekund. To znamená, že vozidla by měla mezi sebou dodržovat takovou vzdálenost, kterou ujede při dané rychlosti za dvě sekundy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.