Dřívější stmívání, úbytek zdrojů potravy i podzimní hony – to jsou kritické faktory, kvůli kterým se divoká zvířata střetávají s auty. Společnost Vindicia varuje, že se podobné případy odškodňují velmi složitě. Z běžného povinného ručení se totiž škody na autě nehradí.
Velká část větších tuzemských zvířat je aktivní až po setmění. Lišky, jezevci, vysoká zvěř i divočáci se v noci vydávají za potravou a dostávají se tak do kolize s lidmi. Změna letního času na zimní pak situaci ještě více komplikuje, protože se doba, kdy jsou aktivní zároveň lidé i divoká zvířata, prodlužuje.
„Tím dochází ke střetům, které mohou skončit velmi ošklivě pro obě strany. U každé podobné bouračky je přitom za viníka považován řidič, který měl jet tak, aby ke střetu nedošlo. Zvířata z logiky věci žádné povinné ručení neplatí, takže škoda není kompenzována,“ vysvětluje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Je tak třeba méně šlapat na plyn a věnovat řízení zvýšenou pozornost – především tam, kde na přítomnost zvěře upozorňuje značení či u polí, kde jsou ještě zbytky plodin. A hlavně je moudré na podobný problém myslet s předstihem a zařídit si pojištění.
Jak odlišné mohou být dopady stejné nehody na různé členy posádky ilustruje případ řidiče, jehož vůz se srazil s divočákem. Muž zavolal policii, která informovala myslivce a zvíře muselo být utraceno. Klient Vindicia měl naštěstí havarijní pojištění, ze kterého byla hrazena stotisícová škoda na autě. Jeho ženu a dítě společnost odškodňovala z povinného ručení viníka – manžela. Dohromady získali cca 200 tisíc korun a částka není konečná. Samotný řidič se zranil nejvážněji, ovšem neměl úrazové ani životní pojištění, takže zde žádné plnění neproběhlo.
Loni Policie ve svých Statistikách nehodovosti uváděla 12 268 střetů se zvěří za prvních 10 měsíců, letos je jich o 3 222 méně, zato si však nehody v roce 2023 vyžádaly dva lidské životy.
3 tipy pro případ střetu se zvířaty
1) Pojistěte seTo nejdůležitější je třeba udělat ještě předtím, než vůbec bouráte. Povinné ručení škody po střetech se zvěří nehradí, ale bezmocní nejste. „Pro tyto případy buď máte havarijní pojištění, nebo si můžete zřídit připojištění na srážku se zvěří, čímž ochráníte vozidlo. Sebe ochráníte uzavřením životní či úrazové pojistky, popřípadě připojištěním sedadel řidiče i spolujezdců. A také si uzavřete dobré osobní životní pojištění, které kryje následky úrazu, popřípadě i úmrtí,“ radí Beck.
2) Volejte policii nebo myslivceJestliže jste se střetli se zvířetem, vždy k nehodě okamžitě volejte policii. Je to zcela zásadní podmínka pro to, aby pojišťovna plnila částku z havarijního pojištění. A to i v případě, že je škoda na autě malá a nikdo z lidské posádky se nezranil. Pro zajíce či srnu mohl mít střet vážné následky – je třeba jim buď poskytnout pomoc, nebo jim ušetřit trápení. Proto je třeba neprodleně informovat také myslivce.
3) Zjistěte, zda v okolí neprobíhal honZískat odškodnění klasickou cestou je v těchto případech skutečně složité, ale jedna možnost existuje. Pokud v okolí nehody aktuálně probíhal hon, je velmi pravděpodobné, že byla zvěř, která vám skočila před auto, vyplašena lovci. Pokud se to podaří prokázat, odškodnění vyplácí pojišťovna místního mysliveckého sdružení.
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?