Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 27. listopadu 2023, 23:43 Google+

Dřívější stmívání, úbytek zdrojů potravy i podzimní hony – to jsou kritické faktory, kvůli kterým se divoká zvířata střetávají s auty. Společnost Vindicia varuje, že se podobné případy odškodňují velmi složitě. Z běžného povinného ručení se totiž škody na autě nehradí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Velká část větších tuzemských zvířat je aktivní až po setmění. Lišky, jezevci, vysoká zvěř i divočáci se v noci vydávají za potravou a dostávají se tak do kolize s lidmi. Změna letního času na zimní pak situaci ještě více komplikuje, protože se doba, kdy jsou aktivní zároveň lidé i divoká zvířata, prodlužuje.

„Tím dochází ke střetům, které mohou skončit velmi ošklivě pro obě strany. U každé podobné bouračky je přitom za viníka považován řidič, který měl jet tak, aby ke střetu nedošlo. Zvířata z logiky věci žádné povinné ručení neplatí, takže škoda není kompenzována,“ vysvětluje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Je tak třeba méně šlapat na plyn a věnovat řízení zvýšenou pozornost – především tam, kde na přítomnost zvěře upozorňuje značení či u polí, kde jsou ještě zbytky plodin. A hlavně je moudré na podobný problém myslet s předstihem a zařídit si pojištění.

Jak odlišné mohou být dopady stejné nehody na různé členy posádky ilustruje případ řidiče, jehož vůz se srazil s divočákem. Muž zavolal policii, která informovala myslivce a zvíře muselo být utraceno. Klient Vindicia měl naštěstí havarijní pojištění, ze kterého byla hrazena stotisícová škoda na autě. Jeho ženu a dítě společnost odškodňovala z povinného ručení viníka – manžela. Dohromady získali cca 200 tisíc korun a částka není konečná. Samotný řidič se zranil nejvážněji, ovšem neměl úrazové ani životní pojištění, takže zde žádné plnění neproběhlo.

Loni Policie ve svých Statistikách nehodovosti uváděla 12 268 střetů se zvěří za prvních 10 měsíců, letos je jich o 3 222 méně, zato si však nehody v roce 2023 vyžádaly dva lidské životy.

3 tipy pro případ střetu se zvířaty

1) Pojistěte se
To nejdůležitější je třeba udělat ještě předtím, než vůbec bouráte. Povinné ručení škody po střetech se zvěří nehradí, ale bezmocní nejste. „Pro tyto případy buď máte havarijní pojištění, nebo si můžete zřídit připojištění na srážku se zvěří, čímž ochráníte vozidlo. Sebe ochráníte uzavřením životní či úrazové pojistky, popřípadě připojištěním sedadel řidiče i spolujezdců. A také si uzavřete dobré osobní životní pojištění, které kryje následky úrazu, popřípadě i úmrtí,“ radí Beck.

2) Volejte policii nebo myslivce
Jestliže jste se střetli se zvířetem, vždy k nehodě okamžitě volejte policii. Je to zcela zásadní podmínka pro to, aby pojišťovna plnila částku z havarijního pojištění. A to i v případě, že je škoda na autě malá a nikdo z lidské posádky se nezranil. Pro zajíce či srnu mohl mít střet vážné následky – je třeba jim buď poskytnout pomoc, nebo jim ušetřit trápení. Proto je třeba neprodleně informovat také myslivce.

3) Zjistěte, zda v okolí neprobíhal hon
Získat odškodnění klasickou cestou je v těchto případech skutečně složité, ale jedna možnost existuje. Pokud v okolí nehody aktuálně probíhal hon, je velmi pravděpodobné, že byla zvěř, která vám skočila před auto, vyplašena lovci. Pokud se to podaří prokázat, odškodnění vyplácí pojišťovna místního mysliveckého sdružení.

Vytisknout

Diskuze: Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

reklama

Doporučujeme

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

  2. TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud