Dřívější stmívání, úbytek zdrojů potravy i podzimní hony – to jsou kritické faktory, kvůli kterým se divoká zvířata střetávají s auty. Společnost Vindicia varuje, že se podobné případy odškodňují velmi složitě. Z běžného povinného ručení se totiž škody na autě nehradí.
Velká část větších tuzemských zvířat je aktivní až po setmění. Lišky, jezevci, vysoká zvěř i divočáci se v noci vydávají za potravou a dostávají se tak do kolize s lidmi. Změna letního času na zimní pak situaci ještě více komplikuje, protože se doba, kdy jsou aktivní zároveň lidé i divoká zvířata, prodlužuje.
„Tím dochází ke střetům, které mohou skončit velmi ošklivě pro obě strany. U každé podobné bouračky je přitom za viníka považován řidič, který měl jet tak, aby ke střetu nedošlo. Zvířata z logiky věci žádné povinné ručení neplatí, takže škoda není kompenzována,“ vysvětluje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Je tak třeba méně šlapat na plyn a věnovat řízení zvýšenou pozornost – především tam, kde na přítomnost zvěře upozorňuje značení či u polí, kde jsou ještě zbytky plodin. A hlavně je moudré na podobný problém myslet s předstihem a zařídit si pojištění.
Jak odlišné mohou být dopady stejné nehody na různé členy posádky ilustruje případ řidiče, jehož vůz se srazil s divočákem. Muž zavolal policii, která informovala myslivce a zvíře muselo být utraceno. Klient Vindicia měl naštěstí havarijní pojištění, ze kterého byla hrazena stotisícová škoda na autě. Jeho ženu a dítě společnost odškodňovala z povinného ručení viníka – manžela. Dohromady získali cca 200 tisíc korun a částka není konečná. Samotný řidič se zranil nejvážněji, ovšem neměl úrazové ani životní pojištění, takže zde žádné plnění neproběhlo.
Loni Policie ve svých Statistikách nehodovosti uváděla 12 268 střetů se zvěří za prvních 10 měsíců, letos je jich o 3 222 méně, zato si však nehody v roce 2023 vyžádaly dva lidské životy.
3 tipy pro případ střetu se zvířaty
1) Pojistěte seTo nejdůležitější je třeba udělat ještě předtím, než vůbec bouráte. Povinné ručení škody po střetech se zvěří nehradí, ale bezmocní nejste. „Pro tyto případy buď máte havarijní pojištění, nebo si můžete zřídit připojištění na srážku se zvěří, čímž ochráníte vozidlo. Sebe ochráníte uzavřením životní či úrazové pojistky, popřípadě připojištěním sedadel řidiče i spolujezdců. A také si uzavřete dobré osobní životní pojištění, které kryje následky úrazu, popřípadě i úmrtí,“ radí Beck.
2) Volejte policii nebo myslivceJestliže jste se střetli se zvířetem, vždy k nehodě okamžitě volejte policii. Je to zcela zásadní podmínka pro to, aby pojišťovna plnila částku z havarijního pojištění. A to i v případě, že je škoda na autě malá a nikdo z lidské posádky se nezranil. Pro zajíce či srnu mohl mít střet vážné následky – je třeba jim buď poskytnout pomoc, nebo jim ušetřit trápení. Proto je třeba neprodleně informovat také myslivce.
3) Zjistěte, zda v okolí neprobíhal honZískat odškodnění klasickou cestou je v těchto případech skutečně složité, ale jedna možnost existuje. Pokud v okolí nehody aktuálně probíhal hon, je velmi pravděpodobné, že byla zvěř, která vám skočila před auto, vyplašena lovci. Pokud se to podaří prokázat, odškodnění vyplácí pojišťovna místního mysliveckého sdružení.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.