Zima na krku a vaše auto čeká opět sníh na kapotě a vás škrábání skla? Nejvyšší čas rozhlédnout se po vhodném parkovacím stání či garáži. Vyplatí se platit za vlastní vyhrazené místo nebo je lepší vložit peníze rovnou do zděné garáže? Poradíme vám, co vše byste měli předem zvážit. Otázku parkovaní se ale vyplatí řešit už při koupi bytu nebo stěhování do nového pronájmu.
Garáž jako horké zbožíNajít místo na parkování je ve větších městech nadlidský úkol. Příjezdy z práce se často mění ve stresující hon za uvolněným stáním. Není se čemu divit – v České republice je registrovaných přibližně 6,5 milionu osobních automobilů a v rámci Evropské unie patříme k zemím s největším počtem osobních vozů na obyvatele. Parkovací místa se tak stávají doslova horkým zbožím, což se promítá i do jejich cen.
„Garáží bude vždy méně než zájemců. Nejvýrazněji to vidíme třeba na českých sídlištích. Byla stavěna v době, kdy mít auto byla výsada, a počet parkovacích míst tak neodpovídá aktuálním potřebám obyvatel. A navíc se potvrzuje, že kdo nemá problém koupit si drahý vůz v ceně dvou nebo tří milionů, nemá problém ani se zaplacením předraženého parkovacího stání. Ceny se pak drží nahoře, protože majitelé nemají důvod je vzhledem k vysoké poptávce snižovat,“ dodává Ondřej Strada za Bezrealitky.
Vyhrazené místo, nebo raději garáž?Pokud pohlédneme na možnosti vlastního stání čistě prakticky, jeví se výhodněji vlastní garáž. Auto je mimo vliv nepříznivého počasí, ráno nemusíte řešit namrzlá skla nebo kaluže při vystupování. Vlastní garáž vůz lépe ochrání před zloději a vandaly, a navíc ji můžete využít také ke skladování věcí. Ceny garáží se však drží velmi vysoko, přičemž do nich promlouvá jak lokalita, tak to, zda jsou samostatné či sdílené.
„Pokud hledáte podzemní garáž v širším centru, narazíme pravděpodobně na velmi nadsazené ceny – a s minimální nadějí poklesu. U zděných garáží na okraji města ceny spíše stagnují, ale i zde platí, že majitel bude garáž raději pronajímat, než aby nevýhodně prodal,“ upozorňuje Ondřej Strada.
Výrazně levnější variantou oproti zděné garáži se tak jeví parkovací stání. Pokud je kryté, např. v parkovacím domě, nemusíte řešit ani rozmary počasí. Vždy je tu však vyšší riziko vandalismu nebo neúmyslného poškození vozu – proto byste si při pronájmu nebo nákupu stání měli ověřit, zda je prostor dostatečně monitorován a chráněn. U vyhrazených stání před domem pak hrozí, že vám místo někdo obsadí a vy se budete jen stěží domáhat jeho uvolnění.
Výběr neuspěchejteJak se v nabídce neztratit a nepřeplatit až příliš mnoho? S nákupem garáže nebo stání nespěchejte a nejprve si propočtěte náklady. Začněte se stanovením maximální částky, kterou jste ochotni za místo dát. Poté si spočítejte, kolik by vás stálo parkování v pronájmu po dobu 10-20 let a uvidíte, zda je pro vás výhodnější koupě či nájem. Myslete na to, že pronájem lze vždy zrušit, pokud by se objevila výhodná možnost nákupu garáže.
Tipy, které při nákupu garáže ušetří čas:- nastavte si hlídací psy a nechte si zasílat nabídky z realitních portálů- nebojte se napsat i na dražší nabídky a oslovit majitele, aby se ozvali, pokud by šla cena dolů- ptejte se známých, sousedů v lokalitě nebo v zájmových skupinách, abyste se dostali i k nabídkám, které se do inzerátu ani nedostanou
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.