Zima na krku a vaše auto čeká opět sníh na kapotě a vás škrábání skla? Nejvyšší čas rozhlédnout se po vhodném parkovacím stání či garáži. Vyplatí se platit za vlastní vyhrazené místo nebo je lepší vložit peníze rovnou do zděné garáže? Poradíme vám, co vše byste měli předem zvážit. Otázku parkovaní se ale vyplatí řešit už při koupi bytu nebo stěhování do nového pronájmu.
Garáž jako horké zbožíNajít místo na parkování je ve větších městech nadlidský úkol. Příjezdy z práce se často mění ve stresující hon za uvolněným stáním. Není se čemu divit – v České republice je registrovaných přibližně 6,5 milionu osobních automobilů a v rámci Evropské unie patříme k zemím s největším počtem osobních vozů na obyvatele. Parkovací místa se tak stávají doslova horkým zbožím, což se promítá i do jejich cen.
„Garáží bude vždy méně než zájemců. Nejvýrazněji to vidíme třeba na českých sídlištích. Byla stavěna v době, kdy mít auto byla výsada, a počet parkovacích míst tak neodpovídá aktuálním potřebám obyvatel. A navíc se potvrzuje, že kdo nemá problém koupit si drahý vůz v ceně dvou nebo tří milionů, nemá problém ani se zaplacením předraženého parkovacího stání. Ceny se pak drží nahoře, protože majitelé nemají důvod je vzhledem k vysoké poptávce snižovat,“ dodává Ondřej Strada za Bezrealitky.
Vyhrazené místo, nebo raději garáž?Pokud pohlédneme na možnosti vlastního stání čistě prakticky, jeví se výhodněji vlastní garáž. Auto je mimo vliv nepříznivého počasí, ráno nemusíte řešit namrzlá skla nebo kaluže při vystupování. Vlastní garáž vůz lépe ochrání před zloději a vandaly, a navíc ji můžete využít také ke skladování věcí. Ceny garáží se však drží velmi vysoko, přičemž do nich promlouvá jak lokalita, tak to, zda jsou samostatné či sdílené.
„Pokud hledáte podzemní garáž v širším centru, narazíme pravděpodobně na velmi nadsazené ceny – a s minimální nadějí poklesu. U zděných garáží na okraji města ceny spíše stagnují, ale i zde platí, že majitel bude garáž raději pronajímat, než aby nevýhodně prodal,“ upozorňuje Ondřej Strada.
Výrazně levnější variantou oproti zděné garáži se tak jeví parkovací stání. Pokud je kryté, např. v parkovacím domě, nemusíte řešit ani rozmary počasí. Vždy je tu však vyšší riziko vandalismu nebo neúmyslného poškození vozu – proto byste si při pronájmu nebo nákupu stání měli ověřit, zda je prostor dostatečně monitorován a chráněn. U vyhrazených stání před domem pak hrozí, že vám místo někdo obsadí a vy se budete jen stěží domáhat jeho uvolnění.
Výběr neuspěchejteJak se v nabídce neztratit a nepřeplatit až příliš mnoho? S nákupem garáže nebo stání nespěchejte a nejprve si propočtěte náklady. Začněte se stanovením maximální částky, kterou jste ochotni za místo dát. Poté si spočítejte, kolik by vás stálo parkování v pronájmu po dobu 10-20 let a uvidíte, zda je pro vás výhodnější koupě či nájem. Myslete na to, že pronájem lze vždy zrušit, pokud by se objevila výhodná možnost nákupu garáže.
Tipy, které při nákupu garáže ušetří čas:- nastavte si hlídací psy a nechte si zasílat nabídky z realitních portálů- nebojte se napsat i na dražší nabídky a oslovit majitele, aby se ozvali, pokud by šla cena dolů- ptejte se známých, sousedů v lokalitě nebo v zájmových skupinách, abyste se dostali i k nabídkám, které se do inzerátu ani nedostanou
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).