Nový zákon mění podmínky povinného ručení. Například odpadne nutnost vozit papírový doklad a povinnost se přesune od majitele auta na provozovatele. Velké změny čekají v následujících měsících na české řidiče. Prezident Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu, takže se od začátku příštího roku musí řidiči připravit mimo jiné na nové bodové ohodnocení přestupků či sedmnáctileté za volantem. Přibude také možnost prokazovat se řidičákem v elektronické podobě. A aby toho nebylo málo, vláda už schválila také návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla zavádějící významné novinky v takzvaném povinném ručení. Účinnost tohoto zákona stanovilo ministerstvo financí na 23. prosince 2023.
Nově bez zelené kartyTaké v oblasti pojištění vozidla se tak Češi přesouvají do 21. století. V peněžence či přihrádkách auta už nebude potřeba mít takzvanou zelenou kartu jako doklad o pojištění. Policisté při kontrole jednoduše využijí online evidenci. A pro tento účel ji mohou vykonat i bez zastavování. „Pozor ale při cestách do zahraničí. Tam bude zelená karta stále potřeba. U nás ji budou mít lidé k dispozici ke stažení a vytištění nebo jednoduše v naší mobilní aplikaci,“ říká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Za pojištění bude zodpovědný provozovatelZmění se také to, kdo je odpovědný za pojištění vozidla. Nově to už nemá být vlastník vozidla, ale jeho provozovatel. To ale neznamená, že povinné ručení může sjednat jen tento provozovatel. Stejně jako doposud může pojištění sjednat i jiná osoba, která má potřebu ochrany před následky pojistné události, tzv. pojistný zájem. „U většiny vozidel navíc platí, že vlastník je zároveň i provozovatel,“ podotýká Maťašeje.
Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů. „Stále bude důležité, aby auto hlavně bylo pojištěné, tedy mělo povinné ručení. Pokud si někdo půjčí vůz od rodičů a zaviní nehodu, právě toto pojištění škody zaplatí. V tomto případě je tedy jedno, jestli má povinné ručení sjednané vlastník nebo provozovatel,“ uklidňuje mluvčí Directu.
Navýšení limitu na 50 milionů korunDobrou zprávou v návrhu zákona pro řidiče je to, že se zvyšují minimální limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun. „Že škody rostou, víme už dlouho, proto jsme chtěli, aby klienti byli dostatečně chránění. U Directu mají klienti základní limit na 50 milionů nastavený už několik let. Pro nás se tedy nic nemění,“ konstatuje mluvčí.
Povinné ručení i pro rychlé elektrokoloběžkyNavržený zákon také rozšiřuje okruh vozidel, za které je nutné ručení platit. Nově to jsou ta, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů, a také přípojná vozidla. Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Jde především o populární elektrické koloběžky či Segwaye.
„Pokud vozidlo splňuje parametry dané zákonem, měl by si majitel povinné ručení sjednat. Naopak v případě, že se jedná o lehčí elektrickou koloběžku, povinnost neplatí a povinné ručení ani nelze zařídit. Ze zákona se jedná o kolo a podle toho je třeba vozítko provozovat,“ přibližuje Maťašeje. Elektrokola pak mají výjimku, ministerstvo za jejich hlavní pohon považuje lidskou sílu.
Klidní mohou být majitelé zahradních traktorů, platit nemusí. Tedy pokud s nimi neplánují vyjíždět třeba do lesa pro dřevo. Jakmile opustí vlastní pozemek, je zákon nekompromisní.
Kdy škody zaplatíte ze svéhoÚprava také upřesňuje odpovědnost pro případy, kdy řidič například nechá nebezpečně stát nepojízdné vozidlo a vytvoří tak překážku. Škody se budou platit z jeho pojištění.
Nadále ale platí, že při hrubém porušování předpisů po řidičích bude pojišťovna vyplacené peníze vymáhat. „Je to třeba řízení pod vlivem alkoholu a drog, provozování auta bez technické prohlídky či úmyslná škoda,“ vypočítává mluvčí. Platit ze svého bude také ten, který nemá řidičský průkaz, má zákaz řízení či řídí auto neoprávněně, například firemní vůz bez povolení.
Myslete i na škody na vašem autěKromě zákonného pojištění škody způsobené jiným se řidičům vyplatí chránit i sebe havarijním pojištěním. „Určitě doporučujeme také pojištění skel, které zaplatí škody na všech sklech na vozidle. Nikdy totiž nevíte, kdy na auto přiletí kamínek. V dnešní době navíc cena skel může být velmi vysoká kvůli různým senzorům, vyhřívání a podobně,“ radí Maťašeje.
Kdo cestuje do zahraničí, může se cítit jistěji s pojištěním nezaviněné bouračky. „To znamená, že škodu budou klienti vždy hlásit nám a my vše vyřešíme. A to i v případě, kdy do nich narazí cizinec v zahraničí. V tomto případě by totiž museli hlásit vše jeho pojišťovně, a to může být pro někoho kvůli jazykové bariéře problém,“ poznamenává mluvčí.
Za zvážení stojí i pojištění zavazadel a dětských sedaček, které zaplatí zničená nebo ukradená zavazadla z auta. A to i včetně kol zamčených k nosiči. „Kromě doplňkových připojištění je ale důležité myslet ještě na asistenční služby. A sjednat si takové, kde budou dostatečné limity. Pokud například někdo jezdí do zahraničí, určitě mu nebude stačit základní varianta a hodí se sáhnout po vyšší,“ podotýká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.