Změny v povinném ručení přehledně. Za elektrokoloběžky se bude platit, ale...

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 6. října 2023, 23:57 Google+

Nový zákon mění podmínky povinného ručení. Například odpadne nutnost vozit papírový doklad a povinnost se přesune od majitele auta na provozovatele. Velké změny čekají v následujících měsících na české řidiče. Prezident Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu, takže se od začátku příštího roku musí řidiči připravit mimo jiné na nové bodové ohodnocení přestupků či sedmnáctileté za volantem. Přibude také možnost prokazovat se řidičákem v elektronické podobě. A aby toho nebylo málo, vláda už schválila také návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla zavádějící významné novinky v takzvaném povinném ručení. Účinnost tohoto zákona stanovilo ministerstvo financí na 23. prosince 2023.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nově bez zelené karty
Také v oblasti pojištění vozidla se tak Češi přesouvají do 21. století. V peněžence či přihrádkách auta už nebude potřeba mít takzvanou zelenou kartu jako doklad o pojištění. Policisté při kontrole jednoduše využijí online evidenci. A pro tento účel ji mohou vykonat i bez zastavování. „Pozor ale při cestách do zahraničí. Tam bude zelená karta stále potřeba. U nás ji budou mít lidé k dispozici ke stažení a vytištění nebo jednoduše v naší mobilní aplikaci,“ říká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

Za pojištění bude zodpovědný provozovatel
Změní se také to, kdo je odpovědný za pojištění vozidla. Nově to už nemá být vlastník vozidla, ale jeho provozovatel. To ale neznamená, že povinné ručení může sjednat jen tento provozovatel. Stejně jako doposud může pojištění sjednat i jiná osoba, která má potřebu ochrany před následky pojistné události, tzv. pojistný zájem. „U většiny vozidel navíc platí, že vlastník je zároveň i provozovatel,“ podotýká Maťašeje.

Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů. „Stále bude důležité, aby auto hlavně bylo pojištěné, tedy mělo povinné ručení. Pokud si někdo půjčí vůz od rodičů a zaviní nehodu, právě toto pojištění škody zaplatí. V tomto případě je tedy jedno, jestli má povinné ručení sjednané vlastník nebo provozovatel,“ uklidňuje mluvčí Directu.

Navýšení limitu na 50 milionů korun
Dobrou zprávou v návrhu zákona pro řidiče je to, že se zvyšují minimální limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun. „Že škody rostou, víme už dlouho, proto jsme chtěli, aby klienti byli dostatečně chránění. U Directu mají klienti základní limit na 50 milionů nastavený už několik let. Pro nás se tedy nic nemění,“ konstatuje mluvčí.

Povinné ručení i pro rychlé elektrokoloběžky
Navržený zákon také rozšiřuje okruh vozidel, za které je nutné ručení platit. Nově to jsou ta, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů, a také přípojná vozidla. Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Jde především o populární elektrické koloběžky či Segwaye.

„Pokud vozidlo splňuje parametry dané zákonem, měl by si majitel povinné ručení sjednat. Naopak v případě, že se jedná o lehčí elektrickou koloběžku, povinnost neplatí a povinné ručení ani nelze zařídit. Ze zákona se jedná o kolo a podle toho je třeba vozítko provozovat,“ přibližuje Maťašeje. Elektrokola pak mají výjimku, ministerstvo za jejich hlavní pohon považuje lidskou sílu.

Klidní mohou být majitelé zahradních traktorů, platit nemusí. Tedy pokud s nimi neplánují vyjíždět třeba do lesa pro dřevo. Jakmile opustí vlastní pozemek, je zákon nekompromisní.

Kdy škody zaplatíte ze svého
Úprava také upřesňuje odpovědnost pro případy, kdy řidič například nechá nebezpečně stát nepojízdné vozidlo a vytvoří tak překážku. Škody se budou platit z jeho pojištění.

Nadále ale platí, že při hrubém porušování předpisů po řidičích bude pojišťovna vyplacené peníze vymáhat. „Je to třeba řízení pod vlivem alkoholu a drog, provozování auta bez technické prohlídky či úmyslná škoda,“ vypočítává mluvčí. Platit ze svého bude také ten, který nemá řidičský průkaz, má zákaz řízení či řídí auto neoprávněně, například firemní vůz bez povolení.

Myslete i na škody na vašem autě
Kromě zákonného pojištění škody způsobené jiným se řidičům vyplatí chránit i sebe havarijním pojištěním. „Určitě doporučujeme také pojištění skel, které zaplatí škody na všech sklech na vozidle. Nikdy totiž nevíte, kdy na auto přiletí kamínek. V dnešní době navíc cena skel může být velmi vysoká kvůli různým senzorům, vyhřívání a podobně,“ radí Maťašeje.

Kdo cestuje do zahraničí, může se cítit jistěji s pojištěním nezaviněné bouračky. „To znamená, že škodu budou klienti vždy hlásit nám a my vše vyřešíme. A to i v případě, kdy do nich narazí cizinec v zahraničí. V tomto případě by totiž museli hlásit vše jeho pojišťovně, a to může být pro někoho kvůli jazykové bariéře problém,“ poznamenává mluvčí.

Za zvážení stojí i pojištění zavazadel a dětských sedaček, které zaplatí zničená nebo ukradená zavazadla z auta. A to i včetně kol zamčených k nosiči. „Kromě doplňkových připojištění je ale důležité myslet ještě na asistenční služby. A sjednat si takové, kde budou dostatečné limity. Pokud například někdo jezdí do zahraničí, určitě mu nebude stačit základní varianta a hodí se sáhnout po vyšší,“ podotýká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

Vytisknout

Diskuze: Změny v povinném ručení přehledně. Za elektrokoloběžky se bude platit, ale...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Druhá generace Škody Kodiaq

Druhá generace Škody Kodiaq se oficiálně představuje

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud