Toyota v roce 2026 zahájí výrobu bateriových elektromobilů (BEV) příští generace. Ty přinesou odlišný způsob konstrukce a výroby a řadu nových pokročilých baterií. Na trhu se objeví v roce 2026 a budou tvořit 1,7 ze 3,5 milionu bateriových elektromobilů, které Toyota plánuje do roku 2030 zákazníkům dodat, řekl prezident závodu Toyota BEV Factory Takero Kato.
„U baterií budeme muset nabídnout různé možnosti volby, podobně jako nabízíme různé varianty motorů. Je důležité, abychom měli bateriová řešení kompatibilní s různými modely a zákaznickými potřebami,“ uvedl Takero Kato.
Toyota odhalila čtyři baterie nové generace včetně nejmodernějších technologií s kapalným i pevnofázovým elektrolytem a nastínila dva další kroky pro technologii baterií s pevnofázovým elektrolytem.
Nadále se zabývá vývojem baterií s kapalným elektrolytem, tedy mainstreamovou technologií současných bateriových elektromobilů, a chce nabídnout vyšší hustotu energie, zajistit cenovou konkurenceschopnost a zvýšit rychlost nabíjení. Dnes tak pro baterie s kapalným elektrolytem vyvíjí tři hlavní technologie – ‚Performance‘, ‚Popularisation‘ a ‚High Performance‘.
1. Baterie „Performance“ [Lithium-iontová]Lithium-iontové baterie „Performance“ by se od roku 2026 měly objevit v bateriových elektromobilech příští generace. Technologie by ve spojení s lepší aerodynamikou a nižší hmotností vozidel měla prodloužit dojezd BEV na více než 800 kilometrů. • 20% snížení nákladů (oproti současnému bateriovému elektromobilu bZ4X) • Krátkou dobu nabíjení: do 20 minut (State of Charge (SOC) 10–80 %)• Časový plán: 2026 (odhad)
2. Baterie „Popularisation“ [Lithium-železo-fosfátová]Toyota vyvíjí levnější a zároveň vysoce kvalitní baterie s cílem zatraktivnit BEV v očích širší klientely, které nabídne další varianty baterií, podobně jako když se zákazníci rozhodují mezi různými variantami motorů. K výrobě baterií „Popularisation“ se využívá bipolární technologie, kterou Toyota uvedla jako průkopník a prověřila při výrobě NiMH baterií pro hybridní vozy této značky. Technologie je spojena s levným lithium-železo-fosfátem (LiFePO) v roli základního materiálu. • 20% prodloužení dojezdu (oproti současnému bZ4X)• 40% snížení nákladů (oproti současnému bZ4X)• Krátkou dobu nabíjení: do 30 minut (SOC = 10–80 %)• Časový plán: 2026-27 (odhad)
3. Baterie „High-Performance“ [Lithium-iontová]Toyota dále vyvíjí baterii „High-Performance“, která spojuje bipolární konstrukci s chemickými vlastnostmi lithium-iontových baterií a katodou s vysokým obsahem niklu ve snaze ještě více prodloužit dojezd, a to na hodnoty přesahující 1000 km (s přispěním lepší aerodynamiky a nižší hmotnosti vozidla).• Další 10% snížení nákladů v porovnání s bateriemi „Performance“• Krátkou dobu nabíjení: do 20 minut (SOC = 10–80 %)• Časový plán: 2027-28 (odhad)
Průlom v oblasti polovodičových baterií [Lithium-iontové baterie] Toyota dosáhla technologického průlomu v podobě zvýšení odolnosti lithium-iontových polovodičových baterií, dlouho považovaných za technologii, která by v oblasti bateriových elektromobilů mohla zcela změnit pravidla hry.
Polovodičové baterie od Toyoty používají pevnofázový elektrolyt, který umožňuje rychlejší pohyb iontů a lépe odolává vysokým napětím i teplotám. Díky těmto vlastnostem jsou polovodičové baterie vhodné pro rychlonabíjení i vybíjení, resp. poskytování vyššího výkonu při menších celkových rozměrech.
Nevýhodou byla až doposud odhadovaná kratší životnost baterie. Tento aspekt se však Toyotě díky poslednímu technologickému vývoji podařilo překonat, a společnost se tak začala zaměřovat na spuštění masové výroby polovodičových baterií. Cílem je do roku 2027-28 dospět do fáze komerčního využití.
Ačkoli byly polovodičové baterie zpočátku navrhovány k použití v hybridech, dnes se Toyota zaměřuje primárně na jejich nasazení v bateriových elektromobilech příští generace.
První polovodičové baterie od Toyoty by měly nabídnout:• 20% prodloužení dojezdu v porovnání s bateriemi „Performance“ (cca 1000 km)• Krátkou dobu nabíjení: do 10 minut (SOC = 10–80 %)
Další vývoj v oblasti polovodičový bateriíToyota již vyvíjí technologicky propracovanější lithium-iontovou polovodičovou baterii, která by měla přinést 50% prodloužení dojezdu v porovnání s baterií „Performance“.
Optimalizace výšky baterie ke zlepšení dojezduNa dojezd všech vozidel má zásadní vliv aerodynamika. Ve snaze maximalizovat dojezd bateriových elektromobilů se vývojáři přirozeně stále více zaměřují na snižování nebo optimalizaci součinitele aerodynamického odporu (Cd).
Toyota jde v tomto ohledu ještě o krok dále, neboť se zaměřuje na koeficient CdA (Cd x A, čelní plocha), který má vlivem násobení čelní plochou na dojezd vozidla výrazně větší vliv.
V tomto směru se Toyota zaměřuje na výšku baterie, která je zpravidla uložena pod podlahou vozidla. To může vést k nárůstu celkové výšky vozidla, což má pak neúměrně vysoký multiplikační efekt na CdA, a tudíž i výsledný dojezd vozidla.
Pokud by se podařilo baterii zploštit, snížilo by se celé vozidlo, zlepšil by se parametr CdA, a tudíž i prodloužil výsledný dojezd. Toyota se proto zabývá vývojem co nejplošších baterií.
Současný bateriový modul pro bZ4X má na výšku (včetně pouzdra) přibližně 150 mm. Do budoucna chce Toyota baterie zploštit na 120 mm, či dokonce na 100 mm v případě výkonných sportovních vozů, kde je žádoucí i co nejnižší poloha sezení.
Další pokrok ve snižování baterií by mohl mít pozitivní dopady na dojezd, jízdní vlastnosti (potěšení za volantem) a možnosti obestavění prostoru – v závislosti na tom, jakým způsobem je baterie do vozidla zabudována.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.