Zhruba 91 procent českých řidičů je ochotných se přizpůsobit změnám, které by vedly k větší bezpečnosti na silnicích. Většina však neví, jaké změny by to měly být. Při výběru z nabídnutých opatření oslovení lidé souhlasili například s pravidelnými zdravotními prohlídkami. Vyplývá to podle ČTK z průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP), který udělala agentura Ipsos mezi 1000 respondenty. Podle dřívějšího průzkumu asociace se na silnicích necítí bezpečně 54 procent českých řidičů. Třetina Čechů si myslí, že pravidel silničního provozu je moc.
To, jaké úpravy by vedly ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích, neví podle průzkumu 66 procent lidí. "Ve chvíli, kdy dostali řidiči na výběr z několika možných opatření ke zvýšení bezpečnosti, zvolili přesvědčivě pravidelné zdravotní prohlídky a dodatečná školení pro řidiče," uvedla Kateřina Rábová z agentury Ipsos. S pravidelnými prohlídkami včetně vyšetření zraku by souhlasilo 81 procent respondentů, s dodatečnými školeními pro řidiče 70 procent.
Naopak v malé míře by řidiči souhlasili se snížením maximální povolené rychlosti mimo obec z 90 na 80 km/h, takovou změnu by přijalo 31 procent řidičů. Čtvrtina by byla pro technickou kontrolu každý rok namísto dvou let. A 23 procent by přijalo vyšší daně pro zkvalitnění vozovek.
"Za nebezpečné považujeme ostatní řidiče, jejich styl jízdy, sami sebe vidíme bezproblémově. Paradoxem je, že i my pácháme přestupky, vědomě a někdy i cíleně. Dobrou zprávou je, že jsme ochotni přijmout změny, které by bezpečnost na našich silnicích zlepšily," uvedl výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.
Velké téma je podle Matouška překračování rychlosti. Podle průzkumu k dodržování rychlosti řidiče nemotivují pokuty, protože je považují za nízké. Naopak pro 84 procent dotázaných je motivací hrozba naplnění bodového konta.
Asi třetina všech Čechů si podle průzkumu myslí, že pravidel silničního provozu je moc, asi 55 procent uvedlo, že jich je akorát. "Některá, jako například 1,5metrový odstup od cyklisty při předjíždění nebo rychlostní omezení na přehledných a bezproblémových úsecích jim přijdou nadbytečná,“ dodala Rábová.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?