S návrhem legislativy, který od roku 2035 zakazuje prodej nových automobilů se spalovacím motorem, nesouhlasí 77 procent Čechů. Hlavními důvody jsou obavy z nedostupnosti aut a nedostatečné přípravy podmínek a infrastruktury na takovou změnu. Vyplývá to podle ČTK z aktuálního průzkumu agentur Nielsen a Ressolution Group.
Informace o připravovaném návrhu legislativy Evropské unie, podle které by od roku 2035 měla mít všechna nová osobní a dodávková auta nulové emise oxidu uhličitého, postřehlo 83 procent Čechů aktivních na internetu. Z mužů je to dokonce 90 procent, u žen 77 procent. S návrhem legislativy jsou více obeznámeni lidé starší 45 let (88 procent), ale setkala se s ním i většina mladších respondentů (zhruba 78 procent). Opatření je součástí balíčku legislativních návrhů Evropské komise, tzv. "Fit for 55", které mají vést ke snížení emisí skleníkových plynů.
Ti z dotázaných, kteří o daném návrhu vědí, s jeho přijetím v naprosté většině nesouhlasí. Pro je pouze 17 procent dotázaných. Největší procento zastánců přijetí této legislativy je podle průzkumu mezi respondenty z nejmladší věkové skupiny 18 až 34 let. S rostoucím věkem pak procento těch, kteří s přijetím souhlasí, klesá.
Větší podíl odpůrců je mezi lidmi žijícími na vesnicích, kde je proti 84 procent z nich. Právě obyvatelé menších obcí často patří k těm, kteří se bez auta neobejdou a jsou na tom hůře i z pohledu infrastruktury, připomněli výzkumníci.
Nejčastěji označovaným důvodem pro nesouhlas s legislativou EU, která by prakticky zakázala prodej aut na benzinový nebo dieselový pohon, je obava, že pro řadu lidí budou kvůli tomu auta nedostupná (68 procent). Plných 53 procent odpůrců si také myslí, že do roku 2035 nebudou dostatečně připravené podmínky na takovou změnu, například nebude dostatek dobíjecích stanic.
Agentury upozorňují, že auta s alternativními typy pohonu jsou v Česku rozšířená velmi málo. Pět procent majitelů má vůz na zkapalněný ropný plyn (LPG). Auta s hybridním pohonem mají dvě procenta lidí a automobily na elektrický pohon představují momentálně jen necelé jedno procento vozů v Česku. Naopak v autech na benzin jezdí 70 procent řidičů.
U více než třetiny lidí bude mít nová legislativa vliv při nákupu nového auta v příštích pěti letech. Mezi lidmi ve věku 18 až 34 let se podle chystaných změn bude rozhodovat dokonce polovina těch, kteří si chtějí auto pořídit.
Průzkum se uskutečnil metodou on-line sběru dat, zúčastnilo se ho 500 lidí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.