S návrhem legislativy, který od roku 2035 zakazuje prodej nových automobilů se spalovacím motorem, nesouhlasí 77 procent Čechů. Hlavními důvody jsou obavy z nedostupnosti aut a nedostatečné přípravy podmínek a infrastruktury na takovou změnu. Vyplývá to podle ČTK z aktuálního průzkumu agentur Nielsen a Ressolution Group.
Informace o připravovaném návrhu legislativy Evropské unie, podle které by od roku 2035 měla mít všechna nová osobní a dodávková auta nulové emise oxidu uhličitého, postřehlo 83 procent Čechů aktivních na internetu. Z mužů je to dokonce 90 procent, u žen 77 procent. S návrhem legislativy jsou více obeznámeni lidé starší 45 let (88 procent), ale setkala se s ním i většina mladších respondentů (zhruba 78 procent). Opatření je součástí balíčku legislativních návrhů Evropské komise, tzv. "Fit for 55", které mají vést ke snížení emisí skleníkových plynů.
Ti z dotázaných, kteří o daném návrhu vědí, s jeho přijetím v naprosté většině nesouhlasí. Pro je pouze 17 procent dotázaných. Největší procento zastánců přijetí této legislativy je podle průzkumu mezi respondenty z nejmladší věkové skupiny 18 až 34 let. S rostoucím věkem pak procento těch, kteří s přijetím souhlasí, klesá.
Větší podíl odpůrců je mezi lidmi žijícími na vesnicích, kde je proti 84 procent z nich. Právě obyvatelé menších obcí často patří k těm, kteří se bez auta neobejdou a jsou na tom hůře i z pohledu infrastruktury, připomněli výzkumníci.
Nejčastěji označovaným důvodem pro nesouhlas s legislativou EU, která by prakticky zakázala prodej aut na benzinový nebo dieselový pohon, je obava, že pro řadu lidí budou kvůli tomu auta nedostupná (68 procent). Plných 53 procent odpůrců si také myslí, že do roku 2035 nebudou dostatečně připravené podmínky na takovou změnu, například nebude dostatek dobíjecích stanic.
Agentury upozorňují, že auta s alternativními typy pohonu jsou v Česku rozšířená velmi málo. Pět procent majitelů má vůz na zkapalněný ropný plyn (LPG). Auta s hybridním pohonem mají dvě procenta lidí a automobily na elektrický pohon představují momentálně jen necelé jedno procento vozů v Česku. Naopak v autech na benzin jezdí 70 procent řidičů.
U více než třetiny lidí bude mít nová legislativa vliv při nákupu nového auta v příštích pěti letech. Mezi lidmi ve věku 18 až 34 let se podle chystaných změn bude rozhodovat dokonce polovina těch, kteří si chtějí auto pořídit.
Průzkum se uskutečnil metodou on-line sběru dat, zúčastnilo se ho 500 lidí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?