Ochrana údajů vozidel nutně nemusí chránit veřejný zájem

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 10. února 2023, 00:08 Google+

Ochrana osobních údajů se může zdát nezbytná, pokud chrání jednotlivce a respektuje jejich soukromí. Od roku 2016 musí všechny členské státy Evropské unie dodržovat obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), i když přináší některé nepříjemné nevýhody nebo má pár mezer v jiných oblastech ochrany.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
on-line prodej

on-line prodej | foto: FYI, s.r.o.

Sdílejte článek

Co jsou to osobní údaje?
Podle právních předpisů lze VIN kód i registrační značku považovat za osobní údaje. Na druhou stranu to však neznamená, že osoba, která zná VIN nebo SPZ, může zjistit jakékoli skutečnosti týkající se konkrétní osoby.

Některé státní orgány nebo dokonce i firmy však mohou mít k dispozici údaje, které vedou k osobním informacím. Dodržování obecného nařízení o ochraně osobních údajů znamená, že tyto instituce by měly veškeré osobní údaje chránit.

"Najeté kilometry, záznamy o poškození vozidla, servisní nebo technickou historii lze odhalit pomocí VIN kódu registrační značky vozidla. To je hlavní důvod, proč některé instituce nechtějí poskytovat žádné informace o historii vozidel," říká Matas Buzelis, předseda svazu Association of Automotive Intelligence.

Pan Buzelis dodává, že jakékoli záznamy o počtu najetých kilometrů, poškození nebo údržbě by neměly být považovány za osobní údaje, protože jsou to údaje, které se v první řadě týkají vozidla. Žádný ze záznamů by neměl vést ke konkrétní osobě, protože ojeté vozidlo putuje od jednoho majitele k druhému, a to každých několik let.

Kde se objevil tento problém?
V tomto konkrétním případě však zajištění informací o historii vozu může vést k velkému problému, kdy jsou kupující vozu vystaveni podvodnému prodejci v podstatě bez jakékoliv ochrany.

Pokud například kupující ojetého vozu koupí vozidlo od nepoctivého prodejce, může být příliš obtížné dohledat historii daného vozu, pokud byl vůz dovezen z jiné země. Existují platformy, které nabízí kontrolu historie, ale to nutně neznamená, že historie pro daný vůz bude k dispozici. Zde totiž vstupuje do hry faktor legislativy jednotlivých zemí a jejich přístup k GDPR.

"Ukažme si to na příkladu při srovnání Německa a Švédska. Zatímco Švédsko umožňuje každému občanovi nahlédnout do historie jakéhokoli vozidla registrovaného v zemi, Německo je jeho pravým opakem. Přestože je Německo největším vývozcem ojetých aut v Evropě, bere VIN kódy příliš vážně a kupující ojetých automobilů nechrání," uvádí pan Buzelis ze spolku Association of Automotive Intelligence.

Odborník na automobilový trh navíc upozorňuje, že podvodníci rádi manipulují s údaji tachometru, což vede kupující ke špatným rozhodnutím při nákupu ojetého vozu. Vůz, který má stočené kilometry není tak spolehlivý jako vůz, který má na tachometru uvedeny pravé kilometry. Zároveň může být velmi riskantní krok s autem vyjet na silnici, protože některé kritické servisní úkony, které měly být již dávno provedeny mohou chybět. Bez těchto úkonů může být vůz opravdu nebezpečný.

Vytisknout

Diskuze: Ochrana údajů vozidel nutně nemusí chránit veřejný zájem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford ranger

Ford ukáže hospodaření jinak. Elektromobily v miliardových ztrátách

Hyliko

Toyota bude dodávat moduly palivových článků do nákladních aut

Dodge Challenger SRT Demon 170

Nový Dodge Challenger SRT Demon 170 umí stovku hluboko pod 2 sekundy!

Ilustrační foto

Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Peugeot 907

Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

Ilustrační foto

Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

Mercedes-Benz eSprinter

Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

Ilustrační foto

NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 - skvělé rodinné auto za 850 tisíc

rolls-royce ghost

Luxusní vůz na firmu? Výjimkou nejsou ani garáže ztrátových firem

Jaguar C-X75 jako hvězda snímku Spectre

Pozapomenuté sportovní vozy díl 5., Jaguar C‑X75

Toyota Yaris GR

Jak správně zvládat aquaplaning či nenadálé smyky vašeho vozidla?

Peugeot 308 SW

TEST Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech – krásný kombík se základním benzinem

Mercedes A190 Twin

Pozapomenuté sportovní vozy díl 4., Mercedes A190 Twin

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

V Česku deset vodíkových Toyot, otevřela první čerpací stanice

reklama

Doporučujeme

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Luxusní vůz na firmu? Výjimkou nejsou ani garáže ztrátových firem

  2. NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

  3. Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

  4. Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

  5. Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

  6. Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud