Ochrana osobních údajů se může zdát nezbytná, pokud chrání jednotlivce a respektuje jejich soukromí. Od roku 2016 musí všechny členské státy Evropské unie dodržovat obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), i když přináší některé nepříjemné nevýhody nebo má pár mezer v jiných oblastech ochrany.
Co jsou to osobní údaje?Podle právních předpisů lze VIN kód i registrační značku považovat za osobní údaje. Na druhou stranu to však neznamená, že osoba, která zná VIN nebo SPZ, může zjistit jakékoli skutečnosti týkající se konkrétní osoby.
Některé státní orgány nebo dokonce i firmy však mohou mít k dispozici údaje, které vedou k osobním informacím. Dodržování obecného nařízení o ochraně osobních údajů znamená, že tyto instituce by měly veškeré osobní údaje chránit.
"Najeté kilometry, záznamy o poškození vozidla, servisní nebo technickou historii lze odhalit pomocí VIN kódu registrační značky vozidla. To je hlavní důvod, proč některé instituce nechtějí poskytovat žádné informace o historii vozidel," říká Matas Buzelis, předseda svazu Association of Automotive Intelligence.
Pan Buzelis dodává, že jakékoli záznamy o počtu najetých kilometrů, poškození nebo údržbě by neměly být považovány za osobní údaje, protože jsou to údaje, které se v první řadě týkají vozidla. Žádný ze záznamů by neměl vést ke konkrétní osobě, protože ojeté vozidlo putuje od jednoho majitele k druhému, a to každých několik let.
Kde se objevil tento problém?V tomto konkrétním případě však zajištění informací o historii vozu může vést k velkému problému, kdy jsou kupující vozu vystaveni podvodnému prodejci v podstatě bez jakékoliv ochrany.
Pokud například kupující ojetého vozu koupí vozidlo od nepoctivého prodejce, může být příliš obtížné dohledat historii daného vozu, pokud byl vůz dovezen z jiné země. Existují platformy, které nabízí kontrolu historie, ale to nutně neznamená, že historie pro daný vůz bude k dispozici. Zde totiž vstupuje do hry faktor legislativy jednotlivých zemí a jejich přístup k GDPR.
"Ukažme si to na příkladu při srovnání Německa a Švédska. Zatímco Švédsko umožňuje každému občanovi nahlédnout do historie jakéhokoli vozidla registrovaného v zemi, Německo je jeho pravým opakem. Přestože je Německo největším vývozcem ojetých aut v Evropě, bere VIN kódy příliš vážně a kupující ojetých automobilů nechrání," uvádí pan Buzelis ze spolku Association of Automotive Intelligence.
Odborník na automobilový trh navíc upozorňuje, že podvodníci rádi manipulují s údaji tachometru, což vede kupující ke špatným rozhodnutím při nákupu ojetého vozu. Vůz, který má stočené kilometry není tak spolehlivý jako vůz, který má na tachometru uvedeny pravé kilometry. Zároveň může být velmi riskantní krok s autem vyjet na silnici, protože některé kritické servisní úkony, které měly být již dávno provedeny mohou chybět. Bez těchto úkonů může být vůz opravdu nebezpečný.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?