Ochrana údajů vozidel nutně nemusí chránit veřejný zájem

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 10. února 2023, 00:08 Google+

Ochrana osobních údajů se může zdát nezbytná, pokud chrání jednotlivce a respektuje jejich soukromí. Od roku 2016 musí všechny členské státy Evropské unie dodržovat obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), i když přináší některé nepříjemné nevýhody nebo má pár mezer v jiných oblastech ochrany.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
on-line prodej

on-line prodej | foto: FYI, s.r.o.

Sdílejte článek

Co jsou to osobní údaje?
Podle právních předpisů lze VIN kód i registrační značku považovat za osobní údaje. Na druhou stranu to však neznamená, že osoba, která zná VIN nebo SPZ, může zjistit jakékoli skutečnosti týkající se konkrétní osoby.

Některé státní orgány nebo dokonce i firmy však mohou mít k dispozici údaje, které vedou k osobním informacím. Dodržování obecného nařízení o ochraně osobních údajů znamená, že tyto instituce by měly veškeré osobní údaje chránit.

"Najeté kilometry, záznamy o poškození vozidla, servisní nebo technickou historii lze odhalit pomocí VIN kódu registrační značky vozidla. To je hlavní důvod, proč některé instituce nechtějí poskytovat žádné informace o historii vozidel," říká Matas Buzelis, předseda svazu Association of Automotive Intelligence.

Pan Buzelis dodává, že jakékoli záznamy o počtu najetých kilometrů, poškození nebo údržbě by neměly být považovány za osobní údaje, protože jsou to údaje, které se v první řadě týkají vozidla. Žádný ze záznamů by neměl vést ke konkrétní osobě, protože ojeté vozidlo putuje od jednoho majitele k druhému, a to každých několik let.

Kde se objevil tento problém?
V tomto konkrétním případě však zajištění informací o historii vozu může vést k velkému problému, kdy jsou kupující vozu vystaveni podvodnému prodejci v podstatě bez jakékoliv ochrany.

Pokud například kupující ojetého vozu koupí vozidlo od nepoctivého prodejce, může být příliš obtížné dohledat historii daného vozu, pokud byl vůz dovezen z jiné země. Existují platformy, které nabízí kontrolu historie, ale to nutně neznamená, že historie pro daný vůz bude k dispozici. Zde totiž vstupuje do hry faktor legislativy jednotlivých zemí a jejich přístup k GDPR.

"Ukažme si to na příkladu při srovnání Německa a Švédska. Zatímco Švédsko umožňuje každému občanovi nahlédnout do historie jakéhokoli vozidla registrovaného v zemi, Německo je jeho pravým opakem. Přestože je Německo největším vývozcem ojetých aut v Evropě, bere VIN kódy příliš vážně a kupující ojetých automobilů nechrání," uvádí pan Buzelis ze spolku Association of Automotive Intelligence.

Odborník na automobilový trh navíc upozorňuje, že podvodníci rádi manipulují s údaji tachometru, což vede kupující ke špatným rozhodnutím při nákupu ojetého vozu. Vůz, který má stočené kilometry není tak spolehlivý jako vůz, který má na tachometru uvedeny pravé kilometry. Zároveň může být velmi riskantní krok s autem vyjet na silnici, protože některé kritické servisní úkony, které měly být již dávno provedeny mohou chybět. Bez těchto úkonů může být vůz opravdu nebezpečný.

Vytisknout

Diskuze: Ochrana údajů vozidel nutně nemusí chránit veřejný zájem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud