Ochrana údajů vozidel nutně nemusí chránit veřejný zájem

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 10. února 2023, 00:08 Google+

Ochrana osobních údajů se může zdát nezbytná, pokud chrání jednotlivce a respektuje jejich soukromí. Od roku 2016 musí všechny členské státy Evropské unie dodržovat obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), i když přináší některé nepříjemné nevýhody nebo má pár mezer v jiných oblastech ochrany.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
on-line prodej

on-line prodej | foto: FYI, s.r.o.

Sdílejte článek

Co jsou to osobní údaje?
Podle právních předpisů lze VIN kód i registrační značku považovat za osobní údaje. Na druhou stranu to však neznamená, že osoba, která zná VIN nebo SPZ, může zjistit jakékoli skutečnosti týkající se konkrétní osoby.

Některé státní orgány nebo dokonce i firmy však mohou mít k dispozici údaje, které vedou k osobním informacím. Dodržování obecného nařízení o ochraně osobních údajů znamená, že tyto instituce by měly veškeré osobní údaje chránit.

"Najeté kilometry, záznamy o poškození vozidla, servisní nebo technickou historii lze odhalit pomocí VIN kódu registrační značky vozidla. To je hlavní důvod, proč některé instituce nechtějí poskytovat žádné informace o historii vozidel," říká Matas Buzelis, předseda svazu Association of Automotive Intelligence.

Pan Buzelis dodává, že jakékoli záznamy o počtu najetých kilometrů, poškození nebo údržbě by neměly být považovány za osobní údaje, protože jsou to údaje, které se v první řadě týkají vozidla. Žádný ze záznamů by neměl vést ke konkrétní osobě, protože ojeté vozidlo putuje od jednoho majitele k druhému, a to každých několik let.

Kde se objevil tento problém?
V tomto konkrétním případě však zajištění informací o historii vozu může vést k velkému problému, kdy jsou kupující vozu vystaveni podvodnému prodejci v podstatě bez jakékoliv ochrany.

Pokud například kupující ojetého vozu koupí vozidlo od nepoctivého prodejce, může být příliš obtížné dohledat historii daného vozu, pokud byl vůz dovezen z jiné země. Existují platformy, které nabízí kontrolu historie, ale to nutně neznamená, že historie pro daný vůz bude k dispozici. Zde totiž vstupuje do hry faktor legislativy jednotlivých zemí a jejich přístup k GDPR.

"Ukažme si to na příkladu při srovnání Německa a Švédska. Zatímco Švédsko umožňuje každému občanovi nahlédnout do historie jakéhokoli vozidla registrovaného v zemi, Německo je jeho pravým opakem. Přestože je Německo největším vývozcem ojetých aut v Evropě, bere VIN kódy příliš vážně a kupující ojetých automobilů nechrání," uvádí pan Buzelis ze spolku Association of Automotive Intelligence.

Odborník na automobilový trh navíc upozorňuje, že podvodníci rádi manipulují s údaji tachometru, což vede kupující ke špatným rozhodnutím při nákupu ojetého vozu. Vůz, který má stočené kilometry není tak spolehlivý jako vůz, který má na tachometru uvedeny pravé kilometry. Zároveň může být velmi riskantní krok s autem vyjet na silnici, protože některé kritické servisní úkony, které měly být již dávno provedeny mohou chybět. Bez těchto úkonů může být vůz opravdu nebezpečný.

Vytisknout

Diskuze: Ochrana údajů vozidel nutně nemusí chránit veřejný zájem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Rolls-Royce Spectre pilně testuje, už má skoro dva miliony kilometrů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud