Škoda vytvořila s SUV modelem Enyaq RS iV, druhým čistě elektrickým sportovním vozem značky Škoda, dva oficiální světové rekordy v driftu na ledě. Komisař Guinessovy knihy rekordů potvrdil rekordy v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě a v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem. Rekordy pokořil motoristický novinář Richard Meaden na oválné trati o délce 188,496 m na zamrzlém jezeře Stortjärnen u švédského Östersundu ve čtvrtek 19. ledna 2023.
První rekord, který Škoda překonala na jezeře Stortjärnen, byl rekord v nejdelším nepřetržitém driftu automobilu na ledě. Richard Meaden s nedávno uvedeným SUV Enyaq RS iV vytvořil nový oficiální rekord, když udržel vůz v kontrolovaném skluzu po dobu více než 15 minut a ujetí 7,351 km. Meadenův drift překonal předchozí rekord v délce 6,231 km, který byl stanoven v Číně v roce 2022. Překonáním prvního rekordu stanovil Meaden s vozem Enyaq RS iV zároveň také druhý rekord, a to v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem.
Rekord byl stanoven za přítomnosti komisaře Guinnessovy knihy rekordů. Na místě byl jako svědek také mezinárodní porotce driftu David Kalaš. Mladoboleslavská automobilka dosáhla rekordu čtvrtý den po mnoha tréninkových jízdách s různými typy pneumatik. K dosažení dokonalého driftu absolvoval vůz celkem 18 hodin driftování během pěti dnů v teplotách pod bodem mrazu.
Enyaq RS iV obstál v náročných podmínkách a během 15 minut a 58 sekund rekordní jízdy objel oválnou trať celkem 39krát. Během jízdy dosáhl maximální rychlosti 48,69 km/h a v nejpomalejším bodě se pohyboval rychlostí 31,64 km/h.
Standardní sériový vůz, určený k prolomení rekordu, byl vybaven 20palcovými koly z lehké slitiny. Přední pneumatiky Däckproffsen 245/35 R20 (dodané společností Michelin) použité na této akci měly 600 hřebů o délce 5 mm, což umožnilo na ledu s minimální přilnavostí docílit ještě lepší trakce a ovladatelnosti.
Pneumatiky Nokian Hakkapelitta 255/45 R20 na zadních kolech měly 300 hřebů o délce 2 mm umístěných po celé ploše pneumatiky, což se na ledu o tloušťce 40 cm ukázalo jako ideální kombinace.
Získání dvou nových GUINESSOVÝCH SVĚTOVÝCH REKORDŮ vrací značku Škoda, nového rekordmana Richarda Meadena i značku RS do knihy rekordů. V roce 2011 tento britský jezdec stanovil nový rychlostní rekord na souši podle předpisů Southern Californian Timing Association (SCTA) pro sériový vůz s přeplňovaným motorem o objemu 2,0 litru, když dosáhl rychlosti 365 km/h. Rekordním vozem byla Škoda Octavia RS, kterou poskytla Škoda UK, a jízda se uskutečnila na legendární trati Bonneville Salt Flats v USA.
Meaden k triumfu uvedl: „Byl to velmi speciální pocit znovu usednout za volant dalšího vozu Škoda a pokořit s ním rekord. Ze solných plání Bonneville Salt Flats v USA jsem se přesunul na zamrzlé jezero ve Skandinávii a zdolal tak dva různé rekordy ve dvou zcela odlišných automobilech. Jsem velmi hrdý na to, že jsem po dvanácti letech opět součástí týmu, který láme rekordy. Koho by napadlo, že tu budeme na ledě driftovat s elektromobilem? Ukazuje to, jak moc se automobilový svět mění a také to, jak je vzrušující.“
Enyaq RS iV má sportovní podvozek. V porovnání se základním modelem Enyaq iV je přední náprava snížena o 15 mm, zadní náprava je snížena o 10 mm. Progresivní řízení, volba jízdního režimu a na přání dodávaný adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje nastavení tlumičů, navíc umožňují ještě lepší trakci. K dalším specifikům této verze patří sportovní přední a zadní nárazník vozu RS, černé designové prvky karoserie a také černá sportovní sedadla čalouněná kůží, která je použita rovněž na volantu a designové části přístrojové desky.
Enyaq RS iV je druhým čistě elektrickým vozem značky Škoda s označením RS. Díky baterii o kapacitě 82 kWh, resp. 77 kWh netto, a dvěma elektromotorům nabízí výkon 299 k a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 sekundy. Enyaq RS iV má jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě a druhý na přední nápravě. Díky točivému momentu 460 Nm vůz nabízí sportovní výkony a okamžité zrychlení. Vozidlo umožňuje rychlé nabíjení dobíjecím výkonem až 135 kW. Dobíjení baterie na 80 % kapacity tak trvá pouhých 36 minut.
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?