Indie od dubna zvýší cla na dovážená auta a motocykly, opatření se týká rovněž elektromobilů. Dovozní clo stoupne i v případě aut, která se v zemi kompletují. Změna by se tak mohla týkat i automobilky Škoda Auto, která má v Indii dva závody. S odvoláním na dnešní oznámení indické vlády o tom informovala podle ČTK agentura Reuters.
Zvýšení cel je součástí federálního rozpočtu indické vlády. Země, která je třetím největším automobilovým trhem světa, se před volbami plánovanými na příští rok snaží podpořit místní výrobu v souladu s kampaní Make in India (Vyrábějte v Indii). Tu podporuje premiér Naréndra Módí.
Všechna vozidla s pořizovací cenou do 40.000 dolarů (zhruba 872.000 Kč) budou podléhat 70procentnímu clu proti dřívějším 60 procentům, což by podle analytiků mohlo ovlivnit poptávku. Pořizovací cena zahrnuje cenu vozidla a také náklady na pojištění a na přepravu. Dovozní clo na všechny částečně zkompletované automobily, u kterých se hlavní díly dovážejí samostatně a konečné vozidlo se montuje v Indii, stoupne na 35 z nynějších 30 procent.
Cla na dovážené automobily v Indii patří k nejvyšším na světě, což vyvolává kritiku automobilek. Loni například americký výrobce elektromobilů Tesla kvůli vysokým clům odložil plán vstoupit na indický trh.
Vedle zmíněné Škody Auto v Indii auta vyrábí a prodává i její mateřský koncern Volkswagen a dále například dceřiné společnosti automobilek Hyundai, Kia či Toyota. Škoda loni v indických provozech v Púně a v Aurangábádu vyrobila 56.000 vozů Kushaq, Slavia, Octavia, Kodiaq a Superb. Montážní sety se připravují v závodech v České republice.
Indie loni zaznamenala silné oživení poptávky po automobilech, prodej se zvýšil o 25 procent na 3,8 milionu. Růst byl vyšší u prémiových a luxusních vozů, rekordní prodej v Indii zaznamenaly automobilky Mercedes-Benz či BMW. Největším automobilovým trhem je Čína, kde loni maloobchodní prodej aut vzrostl o 1,9 procenta na 20,5 milionu.
Luxusní značka Lexus ze skupiny Toyota varovala, že na základě zvýšení cel v Indii bude možná muset "upravit ceny" některých svých modelů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?