Výše havarijního pojištění vychází hned z několika parametrů, týkajících se samotného vozu a jeho majitele, ale také z rozsahu pojistného plnění. Jaké parametry to jsou, u kterých automobilů lze výhodně sjednat havarijní pojištění a jak se způsob stanovení jeho ceny odlišuje od pojištění odpovědnosti z provozu vozidla tzv. povinného ručení?
Použijte registrační značku nebo VINKe stanovení ceny havarijního pojištění budete potřebovat celou řadu údajů o vašem vozidle. Najdete je ve velkém technickém průkazu auta, ale řada pojišťoven a internetových srovnávačů cen si vystačí se zadáním registrační značky vozidla nebo jeho kódu VIN (ten najdete i v malém technickém průkazu). A co je nejdůležitější – zatímco cena pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vychází především ze zdvihového objemu motoru pojišťovaného vozidla (čím je objem motoru menší, tím je pojištění levnější), výpočet ceny havarijního pojištění staví především na ceně automobilu. Na to je důležité pamatovat především v případě pořízení vozu na leasing nebo úvěr. Kromě ceny vozidla ale vstupují do hry také další parametry.
Záleží (nejen) na výkonuZatímco v případě povinného ručení bude pojišťovnu zajímat objem motoru, u výpočtu výše havarijního pojištění je rozhodující jeho výkon. A zde můžete narazit na úskalí spojené s elektromobily. Vozy poháněné elektřinou mají totiž zpravidla nejen výrazně vyšší cenu než srovnatelná auta se spalovacími motory, ale také podstatně vyšší výkon (což se týká i hybridních vozů). A výrazně větší bývají také škody, způsobené při autonehodách, především pokud se týkají nejdražší součásti elektromobilů, kterou jsou jejich baterie. Pak bohužel dochází k tomu, že havarijní pojištění auta na elektřinu vychází jako výrazně dražší než u vozu na benzín nebo naftu.
Ukažme si konkrétní příklad. Pokud v internetovém srovnávači Klik.cz necháme nacenit havarijní pojištění vozu Volkswagen Golf s různými typy pohonu, při stejné ceně (ojetého) vozu (650 000 Kč) i shodných dalších parametrech (soukromý majitel s bydlištěm v Praze), dostaneme následující výpočty cen havarijního pojištění:
- Benzínový VW Golf 1.5 TSI 110 kW – od 11 830 Kč- Naftový VW Golf 2.0 TDI 110 kW – od 11 830 Kč- Elektrický VW e-Golf 100 kW – od 13 956 KčMajitel elektrické varianty jinak stejného vozu si tedy za havarijní pojištění připlatí přibližně 18 %.
Výhodnější cena pro zkušené řidiče z malých městDo výpočtu ceny havarijního pojištění vstupují i další faktory. Dražší je vždy pojištění vozidel využívaných k podnikání (protože zpravidla najedou větší množství kilometrů a mají tak větší pravděpodobnost nehody) a připlatí si i mladší, méně zkušení řidiči, stejně jako majitelé aut z velkých měst (kvůli hustšímu provozu, a tedy opět větší pravděpodobnosti pojistné události). V neposlední řadě záleží také na výši spoluúčasti na škodách, která se běžně pohybuje od 0 do 20 %. O stokoruny až tisíce může výši ročního pojistného měnit také rozsah pojištěných rizik (vedle havárie také krádež, vandalismus, střet se zvěří, živelné události ad.), stejně jako asistenční služby (odtah nepojízdného vozidla, zapůjčení náhradního vozu během opravy atd.).
Podle dat společnosti Klik.cz bylo v roce 2022 uzavřeno 76 % smluv povinného ručení (MTPL), a 24 % v kombinaci havarijního a povinného ručeni (tzv. MTPL+CASCO). V uplynulém roce Češi nejčastěji pojišťovali značky jako Škoda, Volkswagen a Ford v těsném závěsu se umístily Peugeot a Renault. Žebříček nejvíce pojišťovaných modelů vozů obsadily Octavia, Fabia, Golf, Passat a Focus. Přesto, že je méně výhodné pojišťovat vozy starší 10 let z důvodu jejich klesající hodnoty, nejčastěji pojišťovaný rok výroby se pohyboval mezi lety 2004-2007.
Havarijní pojištění nejprodávanějších aut v ČRPokud si vezmeme žebříček nejprodávanějších vozů v České republice za rok 2022 podle statistik Svazu dovozců automobilů, můžeme ve srovnávači Klik.cz snadno zjistit cenu havarijního pojištění základních modelů těchto vozů:
1. Škoda Octavia (13 906 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 9 577 Kč2. Škoda Fabia (13 142 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 5 728 Kč 3. Hyundai i30 (8 236 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 7 272 Kč4. Škoda Karoq (7 960 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 9 516 Kč5. Škoda Kamiq (6 831 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 6 516 Kč6. Škoda Scala (6 495 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 7 655 Kč7. Škoda Superb (6 452 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 16 259 Kč8. Škoda Kodiaq (6 326 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 11 004 Kč9. Hyundai Tucson (5 816 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 10 860 Kč10. Kia Ceed (4 052 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 6 396 Kč
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.