Výše havarijního pojištění vychází hned z několika parametrů, týkajících se samotného vozu a jeho majitele, ale také z rozsahu pojistného plnění. Jaké parametry to jsou, u kterých automobilů lze výhodně sjednat havarijní pojištění a jak se způsob stanovení jeho ceny odlišuje od pojištění odpovědnosti z provozu vozidla tzv. povinného ručení?
Použijte registrační značku nebo VINKe stanovení ceny havarijního pojištění budete potřebovat celou řadu údajů o vašem vozidle. Najdete je ve velkém technickém průkazu auta, ale řada pojišťoven a internetových srovnávačů cen si vystačí se zadáním registrační značky vozidla nebo jeho kódu VIN (ten najdete i v malém technickém průkazu). A co je nejdůležitější – zatímco cena pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vychází především ze zdvihového objemu motoru pojišťovaného vozidla (čím je objem motoru menší, tím je pojištění levnější), výpočet ceny havarijního pojištění staví především na ceně automobilu. Na to je důležité pamatovat především v případě pořízení vozu na leasing nebo úvěr. Kromě ceny vozidla ale vstupují do hry také další parametry.
Záleží (nejen) na výkonuZatímco v případě povinného ručení bude pojišťovnu zajímat objem motoru, u výpočtu výše havarijního pojištění je rozhodující jeho výkon. A zde můžete narazit na úskalí spojené s elektromobily. Vozy poháněné elektřinou mají totiž zpravidla nejen výrazně vyšší cenu než srovnatelná auta se spalovacími motory, ale také podstatně vyšší výkon (což se týká i hybridních vozů). A výrazně větší bývají také škody, způsobené při autonehodách, především pokud se týkají nejdražší součásti elektromobilů, kterou jsou jejich baterie. Pak bohužel dochází k tomu, že havarijní pojištění auta na elektřinu vychází jako výrazně dražší než u vozu na benzín nebo naftu.
Ukažme si konkrétní příklad. Pokud v internetovém srovnávači Klik.cz necháme nacenit havarijní pojištění vozu Volkswagen Golf s různými typy pohonu, při stejné ceně (ojetého) vozu (650 000 Kč) i shodných dalších parametrech (soukromý majitel s bydlištěm v Praze), dostaneme následující výpočty cen havarijního pojištění:
- Benzínový VW Golf 1.5 TSI 110 kW – od 11 830 Kč- Naftový VW Golf 2.0 TDI 110 kW – od 11 830 Kč- Elektrický VW e-Golf 100 kW – od 13 956 KčMajitel elektrické varianty jinak stejného vozu si tedy za havarijní pojištění připlatí přibližně 18 %.
Výhodnější cena pro zkušené řidiče z malých městDo výpočtu ceny havarijního pojištění vstupují i další faktory. Dražší je vždy pojištění vozidel využívaných k podnikání (protože zpravidla najedou větší množství kilometrů a mají tak větší pravděpodobnost nehody) a připlatí si i mladší, méně zkušení řidiči, stejně jako majitelé aut z velkých měst (kvůli hustšímu provozu, a tedy opět větší pravděpodobnosti pojistné události). V neposlední řadě záleží také na výši spoluúčasti na škodách, která se běžně pohybuje od 0 do 20 %. O stokoruny až tisíce může výši ročního pojistného měnit také rozsah pojištěných rizik (vedle havárie také krádež, vandalismus, střet se zvěří, živelné události ad.), stejně jako asistenční služby (odtah nepojízdného vozidla, zapůjčení náhradního vozu během opravy atd.).
Podle dat společnosti Klik.cz bylo v roce 2022 uzavřeno 76 % smluv povinného ručení (MTPL), a 24 % v kombinaci havarijního a povinného ručeni (tzv. MTPL+CASCO). V uplynulém roce Češi nejčastěji pojišťovali značky jako Škoda, Volkswagen a Ford v těsném závěsu se umístily Peugeot a Renault. Žebříček nejvíce pojišťovaných modelů vozů obsadily Octavia, Fabia, Golf, Passat a Focus. Přesto, že je méně výhodné pojišťovat vozy starší 10 let z důvodu jejich klesající hodnoty, nejčastěji pojišťovaný rok výroby se pohyboval mezi lety 2004-2007.
Havarijní pojištění nejprodávanějších aut v ČRPokud si vezmeme žebříček nejprodávanějších vozů v České republice za rok 2022 podle statistik Svazu dovozců automobilů, můžeme ve srovnávači Klik.cz snadno zjistit cenu havarijního pojištění základních modelů těchto vozů:
1. Škoda Octavia (13 906 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 9 577 Kč2. Škoda Fabia (13 142 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 5 728 Kč 3. Hyundai i30 (8 236 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 7 272 Kč4. Škoda Karoq (7 960 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 9 516 Kč5. Škoda Kamiq (6 831 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 6 516 Kč6. Škoda Scala (6 495 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 7 655 Kč7. Škoda Superb (6 452 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 16 259 Kč8. Škoda Kodiaq (6 326 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 11 004 Kč9. Hyundai Tucson (5 816 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 10 860 Kč10. Kia Ceed (4 052 prodaných kusů) – havarijní pojištění od 6 396 Kč
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.