Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtou nejčastější příčinou dopravních nehod. Přitom stačí nechat si před sebou jen pár metrů navíc, kdyby auto před vámi prudce zabrzdilo. Jak by to s rozestupem mezi jedoucími auty mělo správně být?
„Pokud auto před námi prudce zabrzdí, my musíme být vždycky schopni na danou situaci včas zareagovat,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.
Dodržujete mezeru 72 metrů?Minimální vzdálenost mezi vozidly se uvádí vzdálenost dvou vteřin. Na suché vozovce a při rychlosti 50 km/h to odpovídá 28 metrům. „S vyšší rychlostí by samozřejmě i rozestup měl být větší, proto v 90 km/h by nás od auta před námi mělo dělit 50 metrů, a ve 130 km/h před sebou nechte mezeru o délce zhruba 72 metrů,“ dodává Zikmund.
Nacvičit si takovou vzdálenost na některých úsecích českých silnic a především dálnic pomáhají dopravní značky symbolizující a označující bezpečný rozestup, přičemž spolu s nimi se symbolika objevuje i přímo na vozovce. Jde o soubor několika šipek v každém pruhu, které indikují správnou vzdálenost mezi vozidly.
Řidič by tak měl ze svého výhledu vidět jak šipku před sebou, tak šipku za autem, které jede před ním. Pokud je rozestup kratší než vzdálenost mezi šipkami, je třeba zpomalit a nechte vůz před sebou lehce poodjet.
Na rozestup myslete i při předjížděníTo, že někdo dodržuje dostatečnou vzdálenost od auta před sebou, by všichni ostatní řidiči měli respektovat. To v praxi znamená nevnímat mezeru jako místo, kam můžu v pohodě předjet, když spěchám, ale spíš se zkusit inspirovat a dodržovat to samé.
Za nedostatečnou vzdálenost hrozí pokuta 10 tisíc korun a čtyři body. V popsaném případě navíc nebude potrestaný jen ten, kdo mezeru předjetím zkrátil, ale i ten za ním.
Zkuste tedy ostatní řidiče neomezovat, netrestat vlastní hloupostí a také zbytečným přibližováním nestresovat. Protože jak známo, svoboda každého z nás končí tam, kde začíná svoboda někoho jiného.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.