Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 29. listopadu 2022 00:32
Sdílej:

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtou nejčastější příčinou dopravních nehod. Přitom stačí nechat si před sebou jen pár metrů navíc, kdyby auto před vámi prudce zabrzdilo. Jak by to s rozestupem mezi jedoucími auty mělo správně být?

„Pokud auto před námi prudce zabrzdí, my musíme být vždycky schopni na danou situaci včas zareagovat,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.

Dodržujete mezeru 72 metrů?Minimální vzdálenost mezi vozidly se uvádí vzdálenost dvou vteřin. Na suché vozovce a při rychlosti 50 km/h to odpovídá 28 metrům. „S vyšší rychlostí by samozřejmě i rozestup měl být větší, proto v 90 km/h by nás od auta před námi mělo dělit 50 metrů, a ve 130 km/h před sebou nechte mezeru o délce zhruba 72 metrů,“ dodává Zikmund.

Nacvičit si takovou vzdálenost na některých úsecích českých silnic a především dálnic pomáhají dopravní značky symbolizující a označující bezpečný rozestup, přičemž spolu s nimi se symbolika objevuje i přímo na vozovce. Jde o soubor několika šipek v každém pruhu, které indikují správnou vzdálenost mezi vozidly.

Řidič by tak měl ze svého výhledu vidět jak šipku před sebou, tak šipku za autem, které jede před ním. Pokud je rozestup kratší než vzdálenost mezi šipkami, je třeba zpomalit a nechte vůz před sebou lehce poodjet.

Na rozestup myslete i při předjížděníTo, že někdo dodržuje dostatečnou vzdálenost od auta před sebou, by všichni ostatní řidiči měli respektovat. To v praxi znamená nevnímat mezeru jako místo, kam můžu v pohodě předjet, když spěchám, ale spíš se zkusit inspirovat a dodržovat to samé.

Za nedostatečnou vzdálenost hrozí pokuta 10 tisíc korun a čtyři body. V popsaném případě navíc nebude potrestaný jen ten, kdo mezeru předjetím zkrátil, ale i ten za ním.

Zkuste tedy ostatní řidiče neomezovat, netrestat vlastní hloupostí a také zbytečným přibližováním nestresovat. Protože jak známo, svoboda každého z nás končí tam, kde začíná svoboda někoho jiného.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.