Současná ekonomická situace by se mohla do určité míry negativně projevit také na úrovni bezpečnosti na českých silnicích. Výsledky aktuálního průzkumu společnosti Goodyear totiž naznačují, že řidiči začínají šetřit na přezouvání vozidel na zimní pneumatiky. Zhruba každý padesátý řidič podle nich letos nehodlá přezouvat vůbec a každý dvacátý odkládá potřebný nákup nových zimních pneumatik až na příští rok.
„Z těch, kdo si nové pneumatiky pořídí, bude navíc čtrnáct procent nakupovat hlavně podle ceny a 3,5 procenta chce nakoupit ty nejlevnější pneumatiky bez ohledu na jejich bezpečnostní charakteristiky,“ oznámil marketingový manažer společnosti Goodyear v České republice Milan Marušák. „Dalších více než pět procent řidičů pak situaci hodlá řešit přechodem na celoroční pneumatiky.“
Ekonomická kritéria letos podle průzkumu také více ovlivnila výběr vhodného pneuservisu. Pro sedmnáct procent dotázaných při něm hrála hlavní roli cena za přezutí, dalších 33 procent bralo vedle ceny do úvahy i kvalitu pneuservisu. K dosavadní více než čtvrtině českých řidičů, kteří nevyužívají služeb žádného specializovaného pneuservisu nebo autoservisu a přezouvají si pneumatiky sami, letos z úsporných důvodů přibyla další téměř tři procenta řidičů a dalších více než pět procent o tom vážně uvažovalo nebo uvažuje.
„Dobrá zpráva je, že při koupi nových pneumatik má 56 procent dotázaných nadále za nejvyšší prioritu bezpečnost,“ pokračuje Milan Marušák. „Mírně se však mění přístup spotřebitelů k výběru konkrétních pneumatik. Jen zhruba každý osmý (13,7 %) se řídí výsledky testů odborných časopisů a zhruba třetina (32 %) zůstává věrná osvědčené značce. Alarmující je skutečnost, že více než čtvrtinu (25,4 %) dotázaných k nákupu motivuje výhradně nízká cena. Ekonomická situace jistě není jednoduchá, ale šetřit na zimních pneumatikách nebo dokonce přestat přezouvat se rozhodně nevyplatí, protože to je hra s vlastní bezpečností i bezpečností našich blízkých,“ zdůrazňuje.
Dvě třetiny řidičů měly k 18. listopadu přezuto Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci na sněhu a ledu. Řidičům ukládá povinnost vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Povinnost platí, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat.
Aktuální postoje řidičů k přezouvání na zimní pneumatiky 67 % respondentů tvrdí, že už přezulo 11,9 % řidičů letos z úsporných důvodů odložilo nákup nových pneumatik5,1 % řidičů hodlá přejít na celoroční pneumatiky1,8 % řidičů letos nebude přezouvat vůbec a omezí raději provoz v zimním období
V celé zemi už podle průzkumu k 18. listopadu přezulo na zimní pneumatiky 67 % řidičů. „To se může zdát jako poměrně vysoké číslo, ale musíme si uvědomit, že v případě poklesu teplot, či dokonce náhlé změny počasí spojené s námrazou či sněžením, by každé čtvrté vozidlo nesplňovalo by zákonné požadavky a mohlo by představovat potenciální nebezpečí,“ komentoval výsledky Milan Marušák. „O tom, že při teplotách pod 7 °C ztrácí letní pneumatiky přilnavost i na suché vozovce, ani nemluvě. V druhé polovině listopadu se přitom již ranní teploty pod nulou leckde vyskytovaly.“
Letos tak mělo letos v polovině listopadu nazuto zimní pneumatiky dokonce ještě o několik procentních bodů méně řidičů, než při posledním obdobném průzkumu společnosti Goodyear v roce 2015. Od tohoto posledního průzkumu se naopak statisticky významně – ze čtyř na dvanáct procent – zvýšil počet řidičů, kteří přezouvají až s příchodem prvního sněhu. „Navzdory tomu, že je v České republice zimní obutí vozidel od 1. listopadu prakticky povinné, zůstává tedy stále pro nezanedbatelný počet řidičů skutečně pádným argumentem pro přezutí až první sníh,“ poznamenal zástupce společnosti Goodyear Czech.
Stabilní povědomí o platných předpisech Povědomí o povinnosti zimního obutí od posledního průzkumu zůstalo víceméně stabilní, i když se zpravidla rovněž o několik procentních bodů snížilo. Zhruba tři čtvrtiny dotázaných například správně vybraly hodnotu minimální hloubky dezénu zimních pneumatik (4,0 milimetru), ale současně ne zcela zanedbatelných 11,5 % se domnívá, že minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky je 1,6 milimetru a téměř 17 procent si ani netroufá tipovat.
Že je zimní obutí dobrovolné, si myslí jen zhruba dvě procenta dotázaných, a šest procent z nich soudí, že je povinné jen na zvlášť označených úsecích. Zákonné podmínky si naopak dokonce dobrovolně zpřísnilo více než 29 % respondentů, kteří jsou přesvědčeni, že zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu do 31. března povinné za jakýchkoliv podmínek. „V těchto bodech tak výsledky letošního průzkumu od roku 2015 příliš nezměnily a odchylky zůstávají více méně v rámci statistické chyby. Obecně se tak nicméně čeští řidiči v Evropě nadále řadí mezi ty, kdo mají o aktuální legislativě v této oblasti spíše vysoké povědomí,“ míní Milan Marušák.
Další zajímavé údaje z výzkumu společnosti Goodyear45,3 % respondentů se rozhoduje o přezutí na zimní podle kalendáře, 26,2 % podle venkovní teploty a 11,9 % přiznává, že podle prvního sněhu nebo námrazy 29,4 % respondentů je přesvědčeno o tom, že jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 31. března za jakýchkoliv podmínek16,7 % řidičů vůbec netuší, jaké je zákonná minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky
Mezinárodní výzkumVýsledky národního českého výzkumu poskytují zajímavou možnost srovnání s poznatky mezinárodního výzkumu, který letos Goodyear provedl na osmi evropských trzích. Vyplynulo z něj, že většina (58 %) evropských řidičů mění pneumatiky, pouze jsou-li ojeté, a nepřezouvá při změně zimního a letního období. Ze zkoumaných osmi zemí mění většina řidičů pneumatiky spolu s ročním obdobím jen v Německu (54 %), Lucembursku (57 %), Polsku (83 %) a Rumunsku (70 %). Zatímco polští řidiči nejčastěji přezouvají, pokud jde o znalosti požadavků na jízdu v zimě, je na špici Rumunsko, kde plných 79 % řidičů chápe konkrétní výhody a rozdíly mezi zimními a celoročními pneumatikami.
Při průzkumu Goodyear Winter Driving Attitudes Survey byla čtyřem tisícům respondentů z osmi klíčových evropských trhů pokládána řada otázek týkajících se jejich zkušeností s řízením v zimních měsících, jejich znalostí a praxe v oblasti pneumatik a znalostí národní legislativy. Cílem průzkumu bylo shromáždit dostatek poznatků pro vytvoření kvalifikovaného poradenství v oblasti pneumatik pro všechny evropské řidiče.
Dotázaní řidiči uvedli, že vůbec největší obavy mají z jízdy na náledí. Celkem 14 % respondentů uvedlo, že by při náledí a teplotách pod bodem mrazu vůbec nevyjelo. Bylo jich tak více než těch, kteří se podobně obávají sněhu (12 %), mlhy (6 %) nebo silného deště (4 %). Nejvíce sebejistoty prokázali lucemburští řidiči, kteří si věří za všech podmínek. Řidiči v Itálii a Španělsku si při mlze, sněžení a náledí důvěřují výrazně méně. Řidiči z jediné země – Polska – neoznačili za největší hrozbu náledí; polským řidičům dělá největší starosti mlha.
Bezpečnost silničního provozu v České republice, stejně jako ve všech ostatních zemích, považuje značka Goodyear tradičně za jednu ze svých vrcholných priorit. V minulosti v Česku například iniciovala kampaň, jejímž cílem bylo apelovat na chodce, aby ve svém vlastním zájmu co nejvíce využívali reflexní prvky a byli tak v silničním provozu co nejviditelnější. Její projekt Bezpečná školka zase několik let seznamoval se zásadami bezpečného pohybu na veřejných komunikacích stovky dětí školního i předškolního věku.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.