Dne 7. listopadu sjelo z výrobní linky Porsche Taycan s pořadovým číslem 100 000. Jubilejní vůz opustil montážní linku asi tři roky poté, co byla v září 2019 zahájena produkce v hlavním závodě v Zuffenhausenu. Taycan Turbo S v barvě Neptune Blue je určen pro zákazníka z Velké Británie.
„Jsme velmi potěšeni, že jsme tohoto výrobního milníku dosáhli tak rychle – navzdory nedávným výzvám s nedostatkem polovodičů a pandemií koronaviru,“ říká Kevin Giek, viceprezident pro modelovou řadu Taycan. „S modelem Taycan jsme do elektromobility vkročili rozhodně úspěšně.“
Třemi nejsilnějšími trhy pro čistě elektrický sportovní vůz jsou v současné době USA, Čína a Velká Británie. Model se nabízí ve třech karosářských variantách: sportovní sedan Taycan, Taycan Cross Turismo a Taycan Sport Turismo. V každém případě je až pět druhů pohonných jednotek kombinováno s pohonem zadních nebo všech kol. Dojezd 513 kilometrů (WLTP) činí z Taycanu 4S verzi s nejdelším dojezdem. Taycan Turbo S je současným držitelem rekordu nejrychlejšího sériově vyráběného elektromobilu, který Severní smyčku Nürburgringu absolvoval s časem 7 minut a 33 sekund.
Fanoušek designu a technologií Jean-Hubert Revolon a jeho Taycan 4SNejen v produkci Taycan rychle dosáhl mety 100 000 kusů. Je to magické číslo i z hlediska počtu najetých kilometrů, protože již mnoho zákazníků ve svém elektrickém sportovním voze ujelo přes 100 000 kilometrů. Jean-Hubert Revolon se svým Porsche Taycan 4S od poloviny srpna 2020 zdolal více než 188 119 km. Podnikatel v dopravě žije v oblasti Lyonu a se svým Porsche jezdí nejen ve Francii, ale téměř ve všech sousedních státech, přičemž denní nájezd činil až 1 200 km.
Jeho důvody pro koupi byly design a také „technické inovace, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí i mému rozpočtu díky nízkým provozním nákladům,“ říká Revolon. Dalšími silnými stránkami jsou podle něj výkon vozu a podvozek, který nabízí „ďábelsky dobrou přilnavost a maximální agilitu, což je něco, co mohou zvládnout pouze kouzelníci v Porsche.“ Navíc 43letý majitel říká, že žádný z jeho mnoha vozů nebyl tak spolehlivý jako jeho Taycan 4S. Zatím bylo nutné vyměnit jen jeden senzor na podvozku.
Ale ne vše šlo vždy tak hladce. Revolon vzpomíná na zvláštní zážitek z nabíjení, když se svým Taycanem stál jen pár metrů od nabíječky, ale kvůli bariéře se k ní vlastně nemohl dostat – charger byl totiž součástí dálničního odpočívadla a nebyl přístupný z města, jak mínila navigace.
Spontánní nákup: Guillaume Takvorian a jeho Taycan 4SGuillaume Takvorian je dalším z kilometrových králů. Když počítadlo ujetých kilometrů dosáhlo šestimístné hodnoty, zdokumentoval do svým mobilním telefonem. V době focení mělo jeho Porsche Taycan najeto 113 977 km – a další kilometry budou následovat.
Lékárník z Marseille získal sportovní sedan v laku Volcano Grey v červnu 2020. „Dealerství Porsche Toulon právě převzalo dodávku nových Taycanů. Po zkušební jízdě jsem se okamžitě rozhodl pro tento model,“ usmívá se. Svůj Taycan 4S řídí při služebních cestách zejména na jihu Francie. „Nejdelší cesta byla z Marseille do Megéve v Savojských Alpách. Trasa dlouhá 440 kilometrů vedle prakticky pořád do kopce, což samozřejmě zvyšuje spotřebu elektrické energie. Tak jsem prostě na chvíli zastavil u Porsche Grenoble a svůj Taycan zdarma nabil,“ vzpomíná 41letý řidič. Kromě hlučnějšího ventilátoru, který byl vyřešen v rámci záruky, neměl po celou dobu žádné problémy.
„Řídit Taycan je prostě zábava,“ říká Takvorian. Kromě okamžitých reakcí na sešlápnutí akcelerátoru považuje za jednu ze silných stránek i vzhled: „Pokud jde o design, je to Porsche se vším všudy a Taycan má mnoho detailů charakteristických pro značku. K tomu přidává modernost a solidní kvalitu zpracování.“ Francouz také oceňuje příjemnou tichost elektrického pohonu. „Miluji zvuk svého Porsche 911 Targa, ale na dlouhé cesty je ticho panující na palubě Taycanu velmi příjemné.“ Jeho Porsche se vždy dobíjí přes noc pomocí domácího wallboxu, přičemž Takvorian spoléhá na hyperchargery pouze v případě nutnosti.
Časté služební cesty po východní Evropě: Markus Kreutel a jeho Taycan TurboMarkus Kreutel naopak používá k dobíjení převážně rychlonabíječky – a není divu, vzhledem k denním vzdálenostem až 1 500 km. Od února 2021 do srpna 2022 ujel zaměstnanec Porsche ve svém služebním Taycanu Turbo přesně 134 911 km. Kreutel pracuje na pozici vedoucího plánovače pro oblast karoserií a je tak zodpovědný za jejich výrobu v Zuffenhausenu, Lipsku a Bratislavě. Jako generální ředitel společnosti Porsche Toolmaking se stará rovněž o závody této divize ve Schwarzenbergu, Dubnici a Horné Stredě. V důsledku toho hodně cestuje – z centrály Porsche v Zuffenhausenu až na Slovensko.
Kromě komfortu na dlouhých vzdálenostech, stability i za špatného počasí a precizní ovladatelnosti si Kreutel pochvaluje také nižší provozní náklady ve srovnání s modelem vybaveným adekvátním spalovacím motorem. Zároveň je fanouškem kvality a odolnosti konstrukce: bílý Taycan odolal náročným podmínkám i po více než 100 000 kilometrech. Vizuálně i technicky. „Baterie má stále 91 % své původní kapacity,“ dodává Kreutel. A také jediný problém, který musel řešit, byl jen vypadlý plastový kryt na zámku víka zavazadlového prostoru.
Nabíjecí infrastruktura však někdy testovala Kreutelovu trpělivost. „Jedna cesta do Rumunska mi utkvěla v paměti,“ říká. „První nabíječka v Temešváru, k níž jsem přijel ve 2 hodiny ráno, nefungovala. Další stanice v Aradu pak byla v neosvětlené boční ulici, což nebylo úplně příjemné.“ Rozšíření infrastruktury rychlého nabíjení je tedy na prvním místě seznamu častých přání řidiče elektromobilu.
Začátek a konec: dlouhodobé testy předních německých médiíStejně jako zákazníci a zaměstnanci Porsche patří také motorističtí novináři mezi pravidelné uživatele Taycanu. Porsche Taycan 4S Frozen Blue absolvoval 100 000 kilometrů dlouhý zrychlený test odolnosti v redakci titulu Auto Bild – od 17. října 2020 do listopadu 2022. „Náš dlouhodobý test Taycanu ukázal minimálně tři věci. Za prvé tento vůz přitahuje pozornost jako málokterý,“ říká Tom Drechsler, šéfredaktor časopisu Auto Bild a Auto. „Za druhé, i elektrické Porsche musí být každým coulem Porsche a to Taycan splňuje. No a za třetí náš test dokazuje, že i dálkové jízdy jsou s elektrickým pohonem naprosto možné“.
Titulu „Auto Motor und Sport“ se mezitím dostal do rukou Taycan Cross Turismo 4 v barvě Mamba Green. V průběhu zhruba dvou let dosáhne jeho počítadlo kilometrů šestimístných hodnot. Je to vůbec poprvé, co mediální dům Motor Press Stuttgart ujede celou vzdálenost 100 000 km v elektrickém voze. „Mít Porsche ve flotile testovacích aut je samozřejmě něco speciálního. Po různých kratších testech nastal čas na opravdu důkladnou prověrku, která bude dlouhá maximálně dva roky a ujedeme při ní 100 000 kilometrů,“ říká Michael Pfeiffer, šéfredaktor AMS.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.