PR článek - Podnikáte a automobil je pro vaši činnost nepostradatelný? Pak nezapomeňte využít všech výhod, které vám daňový systém v ČR nabízí. Jednou z možností je paušální výdaj na dopravu.
Zdánlivě jednoduchá otázka, přesto mnoho podnikatelů nakládá s automobilem v rámci podnikání nesprávně. Nestačí jen pořídit automobil a zařadit jej do obchodního majetku. Záleží totiž především na tom, jak je automobil používán.
Jakmile je automobil využíván pro vaše podnikání, podmínka je splněna. Kromě cest za klientem nebo nákupem zboží se může jednat i o zdánlivé drobnosti. Jedete s autem na přezutí pneumatik nebo třeba do banky otevřít si nový podnikatelský účet? To vše je zcela legitimní.
Pokud ale s automobilem pojedete nakoupit do supermarketu potraviny k večeři nebo vyzvednout dítě ve škole, už se o podnikatelskou činnost rozhodně nejedná a v danou chvíli automobil využíváte k účelům soukromým. Využíváte-li vůz k podnikání i soukromým účelům (což je zcela běžné), musíte vyčíslit podíl jednotlivých variant na celkovém využití a dle toho poté jen patřičný podíl výdajů s automobilem souvisejících uplatníte jako náklad související s podnikáním.
Jste plátci DPH?Pokud podnikáte – ať už jako fyzická, nebo jako právnická osoba – a z pohledu DPH se řadíte mezi plátce, hned při koupi automobilu máte nárok na uplatnění odpočtu DPH. To jinými slovy znamená, že 21 % z kupní ceny automobilu vám bude vráceno. Platí to však pouze za podmínky, že vůz je využíván výhradně k podnikání. Jinak i zde platí, že vrácena bude DPH jen v poměrné výši dle míry využití vozu pro podnikání.
I zbylou část pořizovací ceny (opět dle míry využití auta pro podnikání) ale uplatníte, a to prostřednictvím takzvaných daňových odpisů. Půjde o náklad dle zákona o daních z příjmů. Počítejte s tím, že tento náklad bude rozložen do několika let.
A co běžné výdaje související s provozem?Podobná situace platí i v případě všech dalších výdajů, mezi které řadíme například palivo, parkování nebo servis vozu. Plátci DPH uplatní nárok na odpočet, zbylá částka vstupuje do nákladů společnosti.
Jestliže na vůz kupujete nové pneumatiky, jedete vůz umýt nebo na něj kupujete reklamní polepy, to vše lze považovat za náklady nezbytné pro provoz vozu a související s podnikáním.
Situaci si můžete ulehčit paušálními výdaji za dopravuProtože zákon myslí i na to, aby byrokracii podnikatelům ulehčil, existují způsoby, jak vše zjednodušit. Jednou z cest jsou paušální výdaje za dopravu. Jednoduše pak do nákladů každý měsíc vstoupí 5000 Kč za jeden vůz používaný výhradně pro podnikatelské účely. Zda se vám takové řešení vyplatí, musíte důkladně propočítat. Na místě je konzultace s daňovým poradcem, který vám také celý mechanismus detailně vysvětlí. V daňovém světě totiž vždy platí, že ke každému kroku se váže spousta povinností a výjimek, na které musíte pamatovat.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.