Třetina lidí nezbytně potřebuje osobní auto pro práci a podnikání, u 47 % je to nutnost pro případ, že by bylo potřeba jet k lékaři či na pohotovost. Jen 13 % lidí si dovede představit, že by se bez automobilu úplně obešlo. Vyplývá to z průzkumu společnosti Raiffeisen - Leasing, který se zabýval tím, jak se rostoucí ceny promítají do používání auta.
Auto je zásadní hlavně pro cestu do zaměstnání, nebo pro podnikatelskou činnost. Nejnaléhavěji to pociťují lidé, kteří bydlí v malých obcích do 1000 obyvatel. Tam je auto pro práci nepostradatelné téměř u 43 % obyvatel. V malých obcích také každý druhý (56 %) auto nutně potřebuje kvůli cestám k lékaři. Naopak mezi obyvateli Prahy si více lidí dovede představit, že by se bez auta úplně obešli, konkrétně 18 %.
Alternativy k jízdě vlastním autem sice lidé zvažují, ale spíš jako cestu ke snížení nákladů na provoz auta, ne jako trvalou náhradu. Přes 50 % lidí uvádí, že už v maximální možné míře chodí pěšky, veřejnou dopravu využívá na maximum 30 % lidí a třeba jízdní kolo 21 %. V krátkodobém horizontu je ovšem jízda na kole jedno z nejčastěji zvažovaných opatření, konkrétně o tom přemýšlí pětina lidí. Naopak v dlouhodobém horizontu lidé nejčastěji (20 %) zvažují využití elektromobilu nebo auta na hybridní pohon. Například motorku, skútr nebo podobné jednostopé vozidlo plánuje do budoucna využívat jen asi 15 % lidí.
Rostoucí ceny tak pravděpodobně povedou k tomu, že přinejmenším v krátkodobém horizontu dál poroste zájem o kvalitní ojeté vozy. 67 % respondentů uvedlo, že právě takové auto by nyní hledali, kdyby si pořizovali nový vůz.
“Klíčová bude nabídka a také to, aby klienti měli před nákupem co nejlepší přehled o vlastnostech kupovaného vozu, o jeho původu nebo přiměřené ceně. Dá se také očekávat, že klienti budou zvyšovat své nároky jak na prodejce, tak na financující instituce,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, který má v Raiffeisen - Leasing na starosti financování vozů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.