Třetina lidí nezbytně potřebuje osobní auto pro práci a podnikání, u 47 % je to nutnost pro případ, že by bylo potřeba jet k lékaři či na pohotovost. Jen 13 % lidí si dovede představit, že by se bez automobilu úplně obešlo. Vyplývá to z průzkumu společnosti Raiffeisen - Leasing, který se zabýval tím, jak se rostoucí ceny promítají do používání auta.
Auto je zásadní hlavně pro cestu do zaměstnání, nebo pro podnikatelskou činnost. Nejnaléhavěji to pociťují lidé, kteří bydlí v malých obcích do 1000 obyvatel. Tam je auto pro práci nepostradatelné téměř u 43 % obyvatel. V malých obcích také každý druhý (56 %) auto nutně potřebuje kvůli cestám k lékaři. Naopak mezi obyvateli Prahy si více lidí dovede představit, že by se bez auta úplně obešli, konkrétně 18 %.
Alternativy k jízdě vlastním autem sice lidé zvažují, ale spíš jako cestu ke snížení nákladů na provoz auta, ne jako trvalou náhradu. Přes 50 % lidí uvádí, že už v maximální možné míře chodí pěšky, veřejnou dopravu využívá na maximum 30 % lidí a třeba jízdní kolo 21 %. V krátkodobém horizontu je ovšem jízda na kole jedno z nejčastěji zvažovaných opatření, konkrétně o tom přemýšlí pětina lidí. Naopak v dlouhodobém horizontu lidé nejčastěji (20 %) zvažují využití elektromobilu nebo auta na hybridní pohon. Například motorku, skútr nebo podobné jednostopé vozidlo plánuje do budoucna využívat jen asi 15 % lidí.
Rostoucí ceny tak pravděpodobně povedou k tomu, že přinejmenším v krátkodobém horizontu dál poroste zájem o kvalitní ojeté vozy. 67 % respondentů uvedlo, že právě takové auto by nyní hledali, kdyby si pořizovali nový vůz.
“Klíčová bude nabídka a také to, aby klienti měli před nákupem co nejlepší přehled o vlastnostech kupovaného vozu, o jeho původu nebo přiměřené ceně. Dá se také očekávat, že klienti budou zvyšovat své nároky jak na prodejce, tak na financující instituce,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, který má v Raiffeisen - Leasing na starosti financování vozů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?