Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) neuspěla podle ČTK s klimatickou žalobou proti automobilce Mercedes-Benz, po které mimo jiné požadovala, aby od listopadu 2030 zastavila prodej aut s konvenčním spalovacím motorem. Podle rozhodnutí zemského soudu ve Stuttgartu leží odpovědnost na zákonodárcích, nikoliv na soudcích. Ekologové z DUH k verdiktu řekli, že zákonodárci nekonají, proto musí zakročit soud. Proti rozsudku se tak chtějí odvolat.
Organizace DUH v žalobě požadovala, aby se automobilka stala klimaticky šetrnou a aby od listopadu 2030 neprodávala běžné spalovací motory, které produkují skleníkové plyny. Současné fungování závodu a výroba aut podle ekologů porušují právo na ochranu klimatu.
Soud nicméně rozhodl, že žaloba je v rozporu s rozdělením moci na zákonodárnou a soudní a že je věcí poslanců, aby v této záležitosti konali.
Právní zástupce DUH Remo Klinger naznačil, že výsledkem není zaskočen, protože organizace od začátku předpokládala, že rozhodnutí v této zásadní otázce musejí vynést až soudy vyšší instance. DUH proto podá odvolání. Podle šéfa DUH Jürgena Resche soud konstatoval, že o dostatečnosti ochranných opatření musejí rozhodnout zákonodárci. "Zákonodárci ale nejednají, proto jsme nuceni se soudit, abychom ochránili základní práva lidí a budoucích generací," dodal.
Klimatická žaloba proti automobilce Mercedes-Benz není v Německu ojedinělá. DUH zažalovala také automobilku BMW a ekologická organizace Greenpeace podala u soudu žalobu na Volkswagen.
Jedním z podkladů pro tyto žaloby se stalo loňské rozhodnutí německého ústavního soudu, který poslancům nařídil jasněji definovat cíle pro omezení emisí skleníkových plynů po roce 2030. Spolkový sněm následně novelizoval zákon tak, že Německo musí neutrality emisí skleníkových plynů dosáhnout do roku 2045. To je o pět let dříve proti původním plánům. Zákon také požaduje, aby do roku 2030 země ve srovnání s rokem 1990 snížila emise o 65 procent a aby se k roku 2040 Německo přiblížilo hranici 90 procent.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?