Chcete vědět, kdo vám naboural nebo odřel auto?

Kamera umístěná za čelním sklem automobilu
Kamera umístěná za čelním sklem automobilu, foto: youtube.com
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 14. června 2022 00:57
Sdílej:

V rámci průzkumu návyků a zkušeností českých řidičů, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední světový výrobce palubních kamer, hned 22 % dotazovaných uvedlo, že již zažili situaci, kdy jim někdo naboural jejich vůz na parkovišti a ujel. Častěji se takové incidenty stávají mužům (24 % kladných odpovědí) a řidičům ve věku 35 až 44 let a starším 55 let (shodně 24 %). K nehodám na parkovištích, při kterých viník ujede, dochází nejčastěji v Karlovarském kraji (40 %), v Praze (29 %), v Jihočeském kraji a na Vysočině (shodně 27 %).

Vlastní chyby a nepozornost ale přiznávají i sami respondenti průzkumu – každý čtvrtý (24 %) z dotazovaných řidičů přiznává, že někdy nechtěně narazil do cizího zaparkovaného auta. Mírně častěji se to stává ženám (25 %) než mužům (22 %) a obecně řidičům ve středním věku 35 až 44 let (28 %). Ještě běžnější je nechtěné zasažení cizího vozu dveřmi – stalo se to už 38 % českých řidičů. Při vystupování a nastupování jsou méně opatrní muži (39 %) než ženy (37 %) a řidiči ve věku 35 až 44 let (45 %).

Že jsou nehody na parkovišti velmi časté potvrzuje také statistika Policie ČR, podle které jde o druhý nejčastější typ autonehody. V loňském roce byli policisté přivoláni k 22 151 nehodám na parkovištích, způsobených nejčastěji nepozorností řidičů při couvání a otáčení. Drobných nehod na parkovištích, ke kterým policie přivolána nebyla, bude jistě řádově více. Například pojišťovna Unica uvádí, že drobnou nehodu na parkovišti včetně oděrek způsobených dveřmi jiného vozu, zaznamenalo přes 90 % jejích klientů.

„Incident na parkovišti možná zaznamená bezpečnostní kamera jeho správce, ale získat takový záznam (pokud ještě existuje) nebývá snadné. Proto je lepší se na takovou situaci vybavit a mít možnost pořízení vlastního záznamu autokamerou s parkovacím režimem, který může sloužit jako důkaz pro policii nebo pojišťovnu,“ dodává Laszlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase pro Střední a Východní Evropu.

Ale jak se podobným incidentům na veřejných parkovištích bránit, respektive, jak dohledat řidiče, který naboural náš vůz a ujel? Na nehody na parkovištích jsou připraveny kvalitní palubní kamery, vybavené tzv. parkovacím režimem. Například parkovací režim v autokamerách rozpozná, že bylo auto zaparkováno, a automaticky přepne kameru do režimu vysoké citlivosti. Senzor zrychlení (tzv. G-Senzor) pak rozezná jakýkoli náraz nebo otřes auta a spustí nahrávání z přední a/nebo zadní kamery (podle toho, jakými palubními kamerami je vůz vybaven). Současně dojde k uzamknutí záznamu na paměťové kartě, aby nehrozilo jeho nechtěné přemazání novým videem. Aby byl záznam co nejkvalitnější, s čitelnou registrační značkou a ideálně i rozpoznatelnou tváří řidiče, je vhodné pořídit si autokameru s co nejvyšším rozlišením snímače a kvalitním záznamem v noci či v protisvětle.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?