V rámci nehod na skútrech pojišťovny momentálně registrují nárůst. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se v Česku do března letošního roku registrovalo 1 286 nových motocyklů do kubatury 125 ccm. Za celý loňský rok to bylo 6 612, v posledních letech se každoroční registrace těchto motocyklů pohybuje kolem 5 až 7 tisíci.
Od té doby, co mohl v roce 2013 každý držitel řidičského oprávnění skupiny B vyrazit na silnici se skútrem s objemem motoru do 125 ccm, byl přirozeně znát určitý nárůst nehodovosti na skútrech. A v současné době je nárůst ještě o něco větší. „Aktuálně registrujeme nárůst počtu nehod. Velká většina se stane v městském provozu a vzhledem k nižším rychlostem zpravidla nejde o závažné havárie, spíše drobnější střety z nepozornosti. Jako rizikové se ukazuje přejíždění z pruhu do pruhu a proplétání se v kolonách, kdy řidiči aut mohou nečekaný pohyb jezdce na skútrech v těsné blízkosti vozidla přehlédnout,“ říká tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová. Přestože UNIQA eviduje spíše drobnější střety na skútrech, neznamená to, že by se oprava poškozeného skútru nevyšplhala na velkou částku. Naopak se oprava nemusí většinou ani vyplatit. „Zranění na skútrech zpravidla nejsou velmi závažná, spíše jde o odřeniny a modřiny. Z pohledu havarijního pojištění vozidel ale často končí nehody skútrů totální škodou, kdy oprava stroje už není ekonomická,“ dodává Eva Svobodová.
Policie ČR evidovala v loňském roce 367 nehod v kategorii do 150 ccm, v roce 2020 to bylo 384 nehod. Podle tiskového mluvčího Ústředního automotoklubu České republiky Igora Siroty lze rozdělit řidiče skútrů v ČR do dvou kategorií. První z nich jsou „velmi mladí řidiči“. „Pro ně je toto jednostopé vozidlo dveřmi do světa motorismu. U nich se setkáváme s nevyježděností, nezkušeností, částečně mladistvou nerozvážností a také s tím, že nejsou dostatečně bezpečně oblečeni,“ podotýká.
Nesprávné oblečení je dle Igora Siroty v této kategorii zásadním problémem, kdy mladí řidiči skútrů nemají pevné boty, jezdecké rukavice a leckdy dokonce jezdí bez přilby. „Může se to zdát překvapivé, ale i pád jezdce na místě může způsobit vážnější zranění. Proto je za všech okolností a za každého počasí, včetně toho slunečného, nezbytné se řádně obléct, protože při pádu se může asfalt změnit ve struhadlo. Jeansy s kevlarovou podšívkou nejsou nic drahého a mohou ochránit proti sedření,“ uvádí Igor Sirota.
Jako druhou skupinu vidí Sirota již „dospělé“ jezdce, kteří využívají skútru jako ideálního dopravního prostředku především ve městech. „Tito řidiči si někdy neuvědomují, že mohou překvapit řidiče aut, když se proplétají mezi poskakujícími vozidly v zácpě. Proto je na místě využívat předností skútru uvážlivě, dávat o sobě předem vědět probliknutím světly či zapnutými výstražnými směrovými světly.“
Zvláštní skupinou jsou dle Igora Siroty tzv. "dovolenkoví jezdci", kteří si skútr zapůjčí například na dovolené v jižních zemích. Pokud nemají žádnou nebo skoro žádnou zkušenost s jízdou na skútru, natož se spolujezdcem za sebou, měli by podle Siroty jezdit pomalu, opatrně a troufat si jet jen tam, kde je kvalitní, bezpečná silnice. I přes počty nehod a uváděných rizik se však Igor Sirota dívá na jízdu na skútrech pozitivně: „V každém případě je jízda na skútru osvěžující a příjemná, takže bychom si ji měli užívat a neriskovat.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?