Slovensku hrozí pokles výkonu ekonomiky a ztráta desítek tisíc pracovních míst, pokud nedokáže transformovat svůj automobilový průmysl na elektromobilitu. Odvětví na Slovensku je jednostranně zaměřeno na produkci osobních automobilů. V nejnovější studii na to podle sdělení ČTK upozornila nevládní organizace Globsec a její partneři.
Slovensko si už několika let udržuje pozici největšího výrobce automobilů na světě v přepočtu na obyvatele. Své závody mají v zemi automobilky Kia, Jaguar Land Rover, Stellantis a Volkswagen; ročně z jejich výrobních linek sjíždí kolem milionu vozidel. Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky země.
"Pokud by Slovensko nešlo s celosvětovým trendem a netransformovalo se na elektroprůmysl, mohlo by to způsobit pokles hrubého domácího produktu o deset procent, stejně by to mělo dopad na zaměstnanost," řekl místopředseda Globsecu Vazil Hudák. Ohroženo by podle něj bylo na 85.000 pracovních míst; to je na pětimilionovém Slovensku zhruba třetina pozic, které vytváří automobilový průmysl.
Podle nevládní organizace Slovensko potřebuje získat velkou investici do výroby baterií pro automobilový průmysl. Šéf svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek řekl, že investoři v této oblasti se zajímají o Slovensko. "Naší nevýhodou je, že nemáme nic nachystané, že nedokážeme říct, jaká bude pomoc. Všechny gigafabriky se staví s masivní státní podporou," řekl.
Ředitel Slovenské asociace pro elektromobilitu Patrik Križanský uvedl, že země, do kterých míří produkce továren slovenských automobilek, budou postupně ve velké míře přecházet na elektrická vozidla. Dodal, že slovenský automobilový průmysl je málo diverzifikovaný, protože se zaměřuje na výrobu osobních aut a jen jedna továrna produkuje i motory. Podle něj Česko či Polsko vyrábějí také autobusy a užitková vozidla.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?