Slovensku hrozí pokles výkonu ekonomiky a ztráta desítek tisíc pracovních míst, pokud nedokáže transformovat svůj automobilový průmysl na elektromobilitu. Odvětví na Slovensku je jednostranně zaměřeno na produkci osobních automobilů. V nejnovější studii na to podle sdělení ČTK upozornila nevládní organizace Globsec a její partneři.
Slovensko si už několika let udržuje pozici největšího výrobce automobilů na světě v přepočtu na obyvatele. Své závody mají v zemi automobilky Kia, Jaguar Land Rover, Stellantis a Volkswagen; ročně z jejich výrobních linek sjíždí kolem milionu vozidel. Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky země.
"Pokud by Slovensko nešlo s celosvětovým trendem a netransformovalo se na elektroprůmysl, mohlo by to způsobit pokles hrubého domácího produktu o deset procent, stejně by to mělo dopad na zaměstnanost," řekl místopředseda Globsecu Vazil Hudák. Ohroženo by podle něj bylo na 85.000 pracovních míst; to je na pětimilionovém Slovensku zhruba třetina pozic, které vytváří automobilový průmysl.
Podle nevládní organizace Slovensko potřebuje získat velkou investici do výroby baterií pro automobilový průmysl. Šéf svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek řekl, že investoři v této oblasti se zajímají o Slovensko. "Naší nevýhodou je, že nemáme nic nachystané, že nedokážeme říct, jaká bude pomoc. Všechny gigafabriky se staví s masivní státní podporou," řekl.
Ředitel Slovenské asociace pro elektromobilitu Patrik Križanský uvedl, že země, do kterých míří produkce továren slovenských automobilek, budou postupně ve velké míře přecházet na elektrická vozidla. Dodal, že slovenský automobilový průmysl je málo diverzifikovaný, protože se zaměřuje na výrobu osobních aut a jen jedna továrna produkuje i motory. Podle něj Česko či Polsko vyrábějí také autobusy a užitková vozidla.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.